توليد 5/3 ميليون بشكه‌اي نفت ايران در سال 2013

به گزارش تاسیسات نیوز به نقل از روزنامه دنیای اقتصاد ،  شركت انگليسي «بريتيش پتروليوم» جديدترين گزارش از سلسله گزارش‌هاي سالانه خود به نام «گزارش مرور آمار انرژي جهان در سال 2013» را منتشر كرد. در بخشي از اين گزارش جديدترين آمار شاخص‌هاي كلان بخش نفت و گاز كشورهاي مختلف از جمله ايران در سال 2013 ارائه شده است.بريتيش پتروليوم با اشاره به رتبه ۴ ايران در ميان دارندگان ذخاير نفتي جهان، توليد نفت ايران در ۲۰۱۳ را بيش از 5/3 ميليون بشكه در روز اعلام كرد. در بخش ديگري از اين گزارش كه درآن جديدترين آمار شاخص‌هاي كلان بخش گاز كشورهاي مختلف جهان از جمله ايران ارائه شده، ايران به عنوان كشوري كه تراز صادرات گاز آن مثبت است، معرفی و افزايش توليد گاز ايران در اين سال اعلام شده‌است.

 

توليد 5/3 ميليون بشكه‌اي نفت ايران

«بريتيش پتروليوم» متوسط توليد نفت ايران در سال 2013 را بالغ بر 557/3 ميليون بشكه در روز اعلام كرده‌است. اين در حالي است كه اوپك طي گزارشي كه از ميزان توليد نفت كشورهاي عضو اين سازمان در سال 2013 منتشر كرده بود، ميزان توليد نفت كشورمان را حدود 7/2 ميليون بشكه اعلام كرد. به نظر مي‌رسد اختلاف ميان آمارهاي اين دو سازمان‌ به دليل عدم احتساب ميزان ميعانات گازي باشد. احتمالا در آمار «بريتيش پتروليوم»  ميزان توليد ميعانات گازي كشورمان كه به تازگي با افزايش توليد گاز از مخازن پارس جنوبي افزايش داشته، لحاظ شده است. ميعانات گازي مهم‌ترين‌ عامل افزايش صادرات نفت ايران طي ماه‌هاي اخير عنوان مي‌شود. زيرا تحريم‌هاي وضع شده عليه كشورمان شامل نفت بسيار سبك و ميعانات گازي نمي‌شود. بر همين اساس صادرات بيش از يك ميليون بشكه نفت ايران كه طي ماه‌هاي اخير روي داده است، نقض‌كننده توافق موقت ژنو نيست. محسن قمصري، مدير امور بين‌الملل و عضو هيات مديره شركت ملي نفت ايران چندي پيش ميزان صادرات نفت كشورمان را كمتر از يك ميليون بشكه اعلام كرد. اين در حالي است كه با روي كار آمدن دولت يازدهم، بيژن زنگنه يكي از اهداف اين وزارتخانه را افزايش ظرفيت توليد نفت تا 6/4 ميليون بشكه در روز اعلام كرد.بريتيش پتروليوم در گزارش خود اعلام مي‌كند: توليد نفت ايران در سال 2013 نسبت به سال قبل از آن 193 هزار بشكه در روز كاهش يافته است. در سال پيش از آن نيز توليد نفت ايران 607 هزار بشكه در روز كاهش يافته بود. بنابر اين مجموع كاهش توليد نفت ايران طي دو سالي كه تحريم نفتي غرب به اجرا گذاشته شده بالغ بر 800 هزار بشكه در روز بوده است.بر اساس اين گزارش، عربستان با توليد 5/11 ميليون بشكه در روز در رتبه نخست از اين نظر قرار گرفته است و روسيه با 7/10 ميليون بشكه در روز و آمريكا با 10 ميليون بشكه در روز رتبه‌هاي دوم و سوم را به خود اختصاص داده‌اند. اين در حالي است كه كل توليد نفت جهان در سال 2013 نيز با افزايش 6/0 درصدي به 8/86 ميليون بشكه در روز رسيده است. اين گزارش ايران را هفتمين توليد‌كننده بزرگ نفت جهان در سال 2013 معرفي كرده است. اين در حالي است كه اين گزارش ميزان ذخاير نفت ايران در پايان سال 2013 را 157 ميليارد بشكه اعلام كرده است كه اين رقم نسبت به سال قبل تغييري نداشته است.براساس گزارش «تسنيم» به نقل از بريتيش پتروليوم، ايران 3/9 درصد كل ذخاير نفت جهان را به خود اختصاص داده و چهارمين دارنده بزرگ ذخاير نفتي جهان در سال 2013 شناخته شده است. ونزوئلا با 298 ميليارد بشكه ذخيره نفتي در رتبه نخست قرار گرفته و عربستان با 265 ميليارد بشكه و كانادا با 174 ميليارد بشكه به ترتيب در رتبه‌هاي دوم و سوم از اين نظر قرار گرفته‌اند.

 ايران صادركننده خالص گاز شد

بخش ديگري از اين گزارش به منابع گازي و توليد گاز به عنوان يكي از مهم‌ترين منابع انرژي جهان پرداخته است.بر اساس گزارش بريتيش پتروليوم، توليد گاز ايران در سال 2013 رشد 8/0 درصدي را تجربه كرده و به 6/166 ميليارد مترمكعب درسال رسيده است. ايران در سال پيش از آن 6/165 ميليارد مترمكعب گاز توليد كرده بود. بر اين اساس،‌ جايگاه سومين توليد‌كننده بزرگ گاز جهان در سال 2013 به ايران رسيده است. ايران با توليد 9/4 درصد از كل توليد گاز جهان، جايگاه سوم را به خود اختصاص داده است.در عين حال آمريكا با توليد 687 ميليارد مترمكعب در رتبه نخست و روسيه با توليد 604 ميليارد مترمكعبي در رتبه دوم توليد‌كنندگان بزرگ گاز جهان قرار گرفته‌اند. كل توليد گاز جهان در سال 2013 با افزايش 1/1 درصدي نسبت به سال قبل مواجه شده و به 3390 ميليارد مترمكعب رسيده است.از طرفي بر‌اساس آمارهاي منتشر شده توسط «بي‌پي»، ايران در سال 2013 به صادركننده خالص گاز تبديل شده است، طي سال‌هاي گذشته صادرات گاز ايران از واردات كمتر بود، درحالی که در سال 2013 صادرات گاز ايران از واردات پيشي گرفت. ايران در سال 2013 بالغ بر 1/5 ميليارد مترمكعب گاز از دو كشور تركمنستان و جمهوري آذربايجان وارد كرده است. ميزان گاز وارداتي ايران از تركمنستان 7/4 ميليارد مترمكعب اعلام شده است. رقم گاز وارداتي از جمهوري آذربايجان نيز 4/0 ميليارد مترمعكب بوده است. در همين حال تركيه و جمهوري نخجوان دو واردكننده گاز از ايران هستند و در مجموع 4/9 ميليارد مترمكعب گاز از ايران وارد كرده‌اند. بنابراين خالص صادرات گاز ايران در سال 2013 بالغ بر 3/4 ميليارد مترمكعب بوده است. كل رقم صادرات گاز در جهان طي سال 2013 نيز 710 ميليارد مترمكعب اعلام شده است كه سهم ايران به عنوان دارنده بزرگ‌ترين ذخاير گازي جهان تنها 6/0 درصد بوده است.به گزارش «دنياي اقتصاد»، ايران با وجود داشتن جايگاه سوم در توليد گاز به دليل مصرف بيش از اندازه آن در داخل كشور طي سا‌ل‌هاي اخير همچنان وارد‌كننده‌ اين منبع انرژي بوده است و البته با افزايش توليد از مخازن پارس جنوبي چندي است كه تراز صادرات گاز مثبت شده است. در عين حال زنگنه در آخرين بازديد خود از فازهاي مختلف پارس جنوبي از افزايش يك ميليارد متر‌مكعبي توليد گاز از اين مخازن خبر داد كه بازار يابي براي فروش اين مقدار گاز خود به چالش جديدي براي زنگنه تبديل شده است به طوري كه در اين راستا مذاكراتي براي صادرات گاز به عراق و امارات و افزايش صادرات به تركيه انجام شده است و در عين حال ايران آمادگي خود را براي صادرات گاز به اروپا اعلام كرده است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;