افزایش 40برابری مقاومت بتن‌های رنگی بادستاوردمحققان ایرانی

به گزارش تاسیسات نیوز، آسیه ملک‌زاده، مجری طرح در گفت‌وگو با خبرنگار فناوری ایسنا با بیان این که در این پروژه تحقیقاتی اقدام به تولید سیمان و بتن رنگی مقاوم با استفاده از نانو ذرات اکسید آهن و کروم کردیم، گفت: در این طرح موفق به تولید بتنی با مقاومت بسیار بالا شدیم؛ به گونه‌ای که بتن تولید شده 40 برابر مقاوم‌تر از سایر بتن‌های تولید شده در کشور نسبت به ضربه و فشار است.

 

وی عدم نفوذ ناپذیری آب به داخل بتن تولید شده را از ویژگی‌های مهم این بتن نام برد و اظهار داشت: در این بتن از نانو ذرات سیلیکا استفاده شد که موجب افزایش تراکم ساختار بتن شد؛ ضمن آنکه از “صمغ عربی” به عنوان روان کننده در ساختار بتن بهره گرفته شد.

 

ملک زاده، با تاکید بر این که برای تولید اکسید کروم و آهن از روش خود احتراقی استفاده شد، در این باره توضیح داد: استفاده از نانو فناوری در مطالعات نیاز به ابزارهای پیچیده دارد ولی روش استفاده شده در این تحقیق کم هزینه است و در فضای محدودی با استفاده راکتورهای مد نظر می‌توان نانو ذرات را تهیه کرد و در ساختار بتن مورد استفاه قرار داد.

 

مجری طرح با بیان این که این بتن رنگی تولید شده است، خاطرنشان کرد: اکسید آهن رنگ قرمز و اکسید کروم رنگ سبز به بتن می‌دهد.

 

این محقق غیر قابل انحلال در آب را از دیگر مزایای بتن تولید شده ذکر کرد و ادامه داد: بر اساس آنالیزهای انجام شده این بتن به مدت 27 روز در تانکرهای آب قرار دادیم و نتایج به دست آمده نشان داد که رنگ آنها بدون تغییر باقی مانده است که دلیل این امر به کاربردن نانو ذرات سیلیکا است.

 

به گفته وی این مطالعات در کارخانه سیمان زنجان انجام و موفق به کسب تاییدیه اولیه از ستاد توسعه فناوری نانو شده است.

 

پایان پیام /.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;