20000 مگاوات انرژی تجدیدپذیر در سال 1404

به گزارش تاسیسات نیوز، دبیر ستاد توسعه فناوری انرژی های تجدیدپذیرمعاونت علمی وفناوری ریاست جمهوری گفت: در سند چشم انداز 1404 از میزان کل عرضه انرژی درکشور،یک و هشت دهم درصد (حدود 20 هزارمگا وات) برای انرژی های تجدید پذیر مصوب شده است.

 

 

 

 

به گزارش خبرنگارعلمی ایرنا، سیروس وطن خوان روز سه شنبه درآغازبه کار دومین جشنواره انرژی های تجدید پذیردر دانشگاه علم و صنعت افزود:آمارهای بین المللی نشان می دهد که ایران دارنده اول ذخایر نفت وگازدنیا است و درانرژی های تجدیدپذیر نیز جزو کشورهای کم نظیرهستیم.

 

 

 

 

وی بیان کرد: درایران بیش از 300 روز آفتاب داریم درصورتی که در دنیا برخی کشورها از این نعمت محروم هستند، اما متاسفانه علی رغم اینکه ما غرق انرژی های تجدید پذیرهستیم اما قدر انرژی های خود را نمی دانیم.

 

 

 

وی با اشاره به اینکه پدیده نفت یک موهبت الهی است اما در پدیده مدیریت نفت و بهره برداری از این امر چالش داریم و نمی توانیم از داشته های خود به خوبی استفاده کنیم، اظهارکرد: هرآنچه از انرژی باد، خورشید، گرمایی باید داشته باشیم در این کشور داریم اما توان استفاده از آن را نداریم.

 

 

 

 

وی گفت: شاید یکی از دلایل اینکه رشته های دانشگاهی بین رشته ای درحال ایجاد شدن هستند این است که مسئله انرژی تجدید پذیر را نمی توان فقط با تخصص مکانیک حل کرد، بلکه باید با همکاری دانشجویان رشته مکانیک، برق و بخشی نیز برعهده مدیران رشته مدیریت انجام شود.

 

 

 

وطن خواه با بیان اینکه در کشور مشکل اقتصاد بیمار انرژی رایگان را داریم افزود: تا زمانی که انرژی قیمتی نداشته باشد قطعا بیهوده استفاده می کنیم.

 

 

 

وی گفت:برای دستیابی به توسعه پایدارباید توجه به مسایل محیط زیستی در توجه به توسعه مسایل اقتصادی صورت گیرد، برای دستیابی به این توسعه باید هردو به طورهمزمان توسعه پیدا کند تا بتوانیم بگوییم توسعه پایدار پیدا کرده ایم و اگر اینطورنباشد مانند بسیاری از کشورها دچار مشکل می شویم.

 

 

 

وی بیان کرد: توسعه علمی نیز توسعه متوازن علم و عرضه تقاضای علم است، علم در جامعه ای توسعه می یابد که تقاضا برای آن وجود داشته باشد، محقق ما باید درزمینه ای کارکند که نیاز جامعه را رفع کند، درغیر اینصورت درمقالات و تحقیقات آن ها در قفسه کتابخانه ها باقی می ماند.

 

 

 

وی ادامه داد: اگر بخش تقاضا فعال نباشد، قطعا لوکوموتیو علم نمی تواند به حرکت دربیاید و نمی تواند با شتاب کافی حرکت کند، امروز با مدل اقتصاد مقاومتی و اقتصاد دانش بنیان که در جامعه مطرح شده ، سیاستگذاران عالی کشور این خط فکری و مشی کلی را به جامعه نشان می دهند که باید به سمت همگرایی برود.

 

 

 

وطن خواه افزود: علم برای علم شاید ارزش داشته باشد، اما ارزش بالاتری به وجود می آید که علم برای توسعه ، اقتصاد و رفع نیاز جامعه بشری باشد.

 

 

 

وی گفت: در همین راستا توسعه علم در دستور کار معاونت قرار گرفته شده است و در این زمینه تاکنون 4 هزار شرکت دانش بنیان در کشور ایجاد شده است که کمتر از 100شرکت دانش بنیان درحوزه انرژی تجدید پذیر ثبت شده است.

 

 

 

وی یادآور شد: واقعیت این است که اگرساحت علم به ساحت فناوری پیوند نخورد ، فناوری نمی تواند به اقتصاد وارد شود و اگر فناوری به اقتصاد پیوند نخورد، اقتصاد دانش بنیان ایجاد نخواهد شد.

 

 

 

وطن خواه بیان کرد: دنیا در حوزه انرژی های تجدید پذیر چند دهه در حال فعالیت است ، ستاد توسعه فناوری های انرژی تجدید پذیردرنظرداردبه عنوان یک محرک این رویکرد را در کشورجاری کند، در همین راستا سه سال پیش شورای انقلاب فرهنگی سندی را مصوب کرد که ستاد توسعه انرژی های تجدید پذیر به عنوان یک عامل بتواند هم افزایی درحوزه دستگاه های اجرایی مانند وزارت نیرو، نفت، سازمان محیط زیست ایجاد کند تا اهداف توسعه انرژی های تجدید پذیر محقق شود .

 

 

 

وی بیان کرد: در سند چشم انداز 1404، حدود 10 سال دیگر باید کشور به حدود 20 هزارمگاوات انرژی تجدید پذیر ، 10 هزار مگاوات در زمینه انرژی تجدید پذیر برق و 10 هزار مگاوات در زمینه انرژی تجدی پذیر حرارتی دست یابد، در این سال ها بیشتر بر روی انرژی تجدید پذیر برق کار شده است و بر روی انرژی تجدید پذیر حرارتی کمتر کار کرده ایم .

 

 

 

وی یادآور شد: راهبردها برای رسیدن به این هدف درسند دیده شده است وفقط این کار نباید از سوی ستاد محقق شود ، فقط ستاد برای تحقق این سند باید ناظر باشد واین امررا پایش کند.

 

 

 

دومین جشنواره انرژی های تجدید پذیر با ارایه 44 طرح درحوزه انرژی های آب، باد، خورشید، زیست توده و پیل سوختی به صورت پوسترو نمایشگاه 5و 6 بهمن ماه دردانشگاه علم و صنعت در حال برگزاری است.

 

 

 

 

 

 

انتهای خبر

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;