قسمت دوم مصاحبه با جناب آقای دکتر عبدالکریم جلالی تقدیم حضورتان می شود

 

 

این تجربه ۲۰ ساله من است، ما قبلا افتتاحیه را برگزار می کردیم و طی مراسم التماس می‌کردیم که تو را به خدا لطف کنید به سالن مراسم بیایید. در روز اول کار نمایشگاه، معمولا مدیران عامل شرکت ها حضور پیدا می کنند. مهمترین ساعاتی که این مدیران می خواهند به بازاریابی شان بپردازند، باید به مدت ۲ ساعت وقتشان را در مراسم افتتاحیه بگذرانند و سخنرانی تکراری مقامات اجرایی را گوش کنند.سخنرانی که در آن به ذکر مسائل کلی پرداخته می شود و اگر آنها این ۲ ساعت رادر غرفه شان بگذرانند شاید مثلا ۲ تا قرارداد منعقد می کردند که این مسلما بیشتر به سود شرکت شان بود .ضمن آنکه افتتاحیه در حد قطع روبان و بازدید مقامات رسمی از نمایشگاه همواره بوده است و مقاماتی نظیر وزیر یا معاون وزیر و یا رئیس کمیسیون صنایع مجلس افتتاح کننده نمایشگاه بوده است.

البته من اعتقاد دارم مراسم اختتامیه خوبی می توان داشت به شرط اینکه برنامه ریزی مناسب باشد و در آن شرکت هایی به عنوان شرکت منتخب داشته باشیم اما نه اینکه مانند نمایشگاه های دیگر از مدیر یک شرکت مبلغی بگیریم تا آنها را غرفه برتر معرفی کنیم، بلکه با انصاف و علمی باشد.

امسال همایش تهویه با نمایشگاه همزمان شده است و در یک مکان برگزار می شوند. این کار چقدرحرفه ایی است؟

در دنیا معمولا کنفرانس های بزرگ علمی و اقتصادی به دفعات در کنار نمایشگاهها برگزار می شود.ولی در ایران این امر معمول نیست، درست وغلط آن را نمی دانم و تجربه باید ثابت کند. اگر همایشی نتوانسته که در این حوزه موثر عمل کند و شرکت کننده ها ثابت نیستند ،به این معنی است که این کار شکست خورده است. همایش تهویه صنعتی توسط دانشکده مکانیک دانشگاه صنعتی شریف که از افتخارات ملی ماست برگزار می شود.

سال گذشته این همایش انجام نشد ولی امسال با پیشنهاد دوستان که من نیز از آن استقبال کرده ام، همزمان با نمایشگاه تاسیسات برگزار می شود. به نظرم یکی از کارهایی که باید برای نمایشگاه انجام دهیم و جایش در برگزاری نمایشگاه خالی بود همین برگزاری همایش جامعی است که مباحث علمی در آن مطرح شود.

تصمیم دارید تا چند سال برگزارکننده نمایشگاه باشید؟

دکتر(باخنده): قرار نیست برگزار کننده نباشیم.

چقدر به نمایشگاه خارجی سر می زنید؟

سعی کنم در طول سال به چندین نمایشگاه سر بزنم.

نمایشگاه هایی که در طول سال بازدید می کنید آیا در حوزه تاسیسات هستند؟

در مورد نمایشگاه های تاسیسات خارج از کشور یا خودم شرکت می کنم یا یکی از دوستان در آن کشور به عنوان نماینده به نمایشگاه مذکور فرستاده می شود و ایشان گزارشی از نمایشگاه به من ارائه می دهد.

چقدر به نمایشگاههای داخلی سر می زنید؟

سعی می کنم نمایشگاه های تاثیرگذار را بازدید کنم مثلا نمایشگاههای مشهور تبریز یا اصفهان و مشهد و امثالهم را هر دو یا سه سال یکبار بازدید می کنم، در واقع در سال حتما نمایشگاه چند شهر را خود یا همکارانم بازدید می کنیم.

اولین کار که بعد از پایان نمایشگاه انجام می دهید؟

اولین کار یک تجدید قوای یکی دو روزه است البته نمایشگاه ۱۰ روز پس از اختتامیه برای ما تمام می شود تسویه حساب با پیمانکاران و کسانی که بصورت پروژه ای با ما کار می کنند.خلاصه نباید کاری روی زمین مانده باشد بعد یک استراحت ۲ روزه و برنامه ریزی جهت نمایشگاه بعدی چون وقت طلاست باید سریع کارها را انجام داد.

شیرین ترین و تلخ ترین خاطره تان از نمایشگاهایی که برگزار کردید چیست؟

تلخ ترین روزکاری من خبر پلمپ یکی از نمایشگاه هایی که برگزار کردم از طرف شهرداری در سال ۸۳ و قانع کردن شرکت کننده ها که این امر اتفاق نیفتاده است. یک خاطره تلخ دیگر حرف بازدید کننده ایتالیایی بود که وقتی شهرداری می‌خواست نمایشگاه را پلمپ کند به من گفت همه دنیا شما رو تحریم کردند ولی شما خودتان هم خودتان را تحریم می کنید!

شیرین ترین خاطره هم وقتی است که بازدید کننده ها را می بینم و این یعنی اینکه برای آوردن بازدید کننده ها به نمایشگاه موفق بودیم.

کدام نمایشگاه برگزار کردنش از همه به شما بیشتر چسبید؟

سال ۹۰ که نوسانات ارزی در زمان برگزاری نمایشگاه تاسیسات به اوج خود رسیده بود، هم من وهم بازدید کننده ها بشدت نگران شدیم . قبل از شروع نمایشگاه فکر می کردم ۳۰ درصد شرکت کننده ها انصراف بدهند ولی فقط دو شرکت انصراف دادند. روز آخر نمایشگاه سعی کردم به همه سالن ها سر بزنم و فضا را رصدکنم و خیلی خوشحال کننده بود که همه رضایت داشتند و بعضی می گفتند که خیلی خوب قرارداد نوشتیم.

در نمایشگاه سال گذشته کتاب نمایشگاه دیر منتشر شد چرا؟

دوستی که این مسئولیت را قبول کرد اگر چه کارش چاپ و انتشار بود ولی شناختی از کتاب های نمایشگاه نداشت و از نظر زمان بندی به مشکل خورد. این هم برای ما تجربه ای شد که هیچ گاه این کار را به کسی که تجربه کار کتاب نمایشگاهی ندارد واگذار نکنیم.

ادمه دارد…

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;