1- تایپه 101 + عکس

به گزارش تاسیسات نیوز، هیچ سازه ای نمی تواند به طور کامل در برابر زلزله ایمن سازی کند اما هدف از ساخت و ساز مقاوم در برابر زلزله، ایجاد سازه هایی است که در مواجهه با زمین لرزه نسبت به همتایان معمولی خود ثبات بیشتری دارند.


این تمهیدات باعث می شوند ساختمان به فرو نریزد و از این رو میزان مرگ و میر و آسیب در آنها به حداقل برسد. برج های ضد زلزله در بسیاری از کلان شهرها که بر روی گسل ها قرار دارند، قابل یافتن هستند اما از آن بین برخی شاهکارهای ساختمانی هستند که در کنار شکیل بودن می خواهند خود را با این عنوان هم رکورددار کنند. در ادامه هفت سازه از ابرقدرت های ضد زلزله جهان را معرفی می کنیم.


1- تایپه 101


تایپه 101 که قبلا نامش مرکز تجارت جهانی تایپه بود، یک آسمانخراش خارق العاده در منطقه ژینیی در تایپه، جمهوری چین است. این ساختمان که 508 متر ارتفاع دارد، از سال ساختنش در 2004 به مدت پنج سال بلندمرتبه ترین ساختمان جهان بود. این ساختمان عظیم مقاومت فوق العاده ای در برابر توفان و زلزله دارد.




با به کار بردن میراگر جرمی تنظیم شده (ابزار کاهش ارتعاشات سازه در برابر باد و زلزله) در این شاهکار معماری، مهندسی فوق العاده ای در نزدیکی بالای سازه به کار رفته است؛ جرم عظیمی در آن نقطه متمرکز است که به وسیله کابل های فولادی معلق است و در صورت زلزله این جرم چون پاندول برخلاف جهت حرکت ساختمان در حال جنبش، فعالیت می کند و انرژی و تاثیر لرزشی توفان و زلزله را پراکنده می کند.


این واکنش حرکتی ساختمان، به هر نوع تکانه و زلزله است. تایپه 101 یکی از بزرگترین میراگرهای جهان را دارد که به صورت یک توپ طلایی با وزن حدود 730 تن در قلب ساختمان قرار گرفته است.







انتهای خبر

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;