۴۳۰ ساختمان پر خطر در تهران

زهرا نژادبهرام در یک نشست اینستاگرامی به تشریح آخرین اقدامات مدیریت شهری پرداخت.
به گزارش تاسیسات نیوز، زهرا نژادبهرام، عضو هیئت رئیسه شورای شهر تهران در نشست اینستاگرامی به بحث و بررسی در خصوص وضعیت ساختمان های نا ایمن پایتخت پرداخت و به نقش مدیریت شهری برای مقابله با خطر آفرینی این ساختمان ها تاکید کرد.
۴۳۰ ساختمان پر خطر در پایتخت
او در ابتدای این نشست آنلاین با اشاره به آتش سوزی‌های پایتخت و اقدامات شهرداری در زمینه ایمن سازی‌ ساختمان ها گفت: بر اساس بررسی‌های انجام شده تاکنون ۲۶ هزار ساختمان نا ایمن در سطح شهر تهران وجود دارد. در این میان ۴۳۰ مورد آن جز ساختمان پرخطر بوده که ابلاغیه های لازم برای آن ها ارسال شده است.
نژاد بهرام افزود: بیشترین تعداد ساختمان‌های ناایمن در مناطق ۱۱ و ۱۲ وجود دارد. این مناطق جزو مناطق قدیمی هستند که بیشترین میزان سکونت و ساختمان سازی از گذشته در این مناطق وجود داشته و از سوی دیگر تعداد زیادی ساختمان های بلندمرتبه در این محدوده ها موجود است.
عضو هیئت رئیسه شورای شهر تهران خاطر نشان کرد: تذکرات جدی از سوی شهرداری در چندین مرحله داده شده است. بخشی از آنها اقدام به ایمن سازی و در بخشی دیگر این اقدامات را انجام نگرفته است و شهرداری مجبور شد به پلمب ساختمان‌ها مبادرت کند.
نژاد بهرام با بیان اینکه شهرداری به تنهایی نمی‌تواند به این حوزه‌ها ورود پیدا کند، گفت: ساختمان‌ها به دلایل مختلف ناایمن هستند. بر اساس بنده ۱۴ ماده ۵۵ شهرداری‌ها، شهرداری باید برای مقابله با سیل و حریق ورود پیدا کند. این قانون برای سال ۱۳۳۲ تدوین شده است. هرچند در این راستا با مشکلات متعدد مواجه هستیم.
عضو کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران ادامه داد: یکی از مشکلات این است که مالک ساختمان به بهره‌برداری از ساختمان نمی پردازد. هرچند تذکر به مالک ساختمان داده می‌شود اما بهره بردار در این زمینه نقشی ندارد. بنابراین مالک اهمیتی به پلمب ساختمان نمی دهد اما برای بهره بردار اهمیت دارد.
نژاد بهرام عنوان کرد: تمامی مکاتبات و تذکرات شهرداری با مالک انجام می‌شود و تمام تذکرات به مالک داده می شود و در شرایطی که اصرار می شود بهره برداران نقشی ایفا کنند مالک معترض می شود و عنوان می کند کسی حق ندارد در ملک من اقدامی انجام دهد. ممکن است بهره برداری از سوی فرد دیگری صورت بگیرد از سوی دیگر مالک مقاومت می کند و علاقه ای ندارد تا هزینه حق بهره برداری و حق صنف را پرداخت کند چون رقم‌ها تغییر کرده است و پلمب مجموعه برایش اهمیتی ندارد.
او گفت: با اینکه یکسری ساختمان‌ها دچار حریق می شوند اما اقدامات فراوانی برای عدم حریق انجام شده است.
نژاد بهرام تصریح کرد: در بهمن ماه نیز شورای شهر تهران مصوبه ای داشت که بنا بر این بود سامانه بر خط ایجاد کند تا تمام ساختمان های شهر تهران در چارچوب‌های مشخص به شکل آنلاین مورد بررسی قرار گیرند.
به گفته او شهرداری یا مدیریت شهری به شدت به دنبال افزایش ایمنی ساختمان های پر خطر است اما به دلیل شرایط اقتصادی پلمب این مراکز تاثیری در شرایط مالک ندارد بلکه به بهره بردار آسیب وارد می کند به عبارت دیگر این قضیه توقف در اشتغال را به همراه دارد که نگران کننده است.
ایمن سازی ۵۰ درصد ساختمان ها در تهران
عضو هیئت رئیسه شورای شهر تهران گفت: ایمن سازی حدود ۵۰ درصد ساختمان ها انجام شده است. ۵۰ درصد مابقی نیز با کش و قوس هایی همراه است و باید بتوان نسبت به انجام آنها اقدامات مناسبی صورت داد.
او درباره افزایش آتش سوزی های پایتخت طی یک ماه اخیر افزود: سازمان آتش نشانی در بزنگاه هایی مانند میدان حسن آباد و بازار سنتی ستارخان و … حضور داشته و در کوتاه ترین زمان ممکن، اقدامات خوبی در زمینه مهار حریق انجام داد و این تلاش ها بدون حمایت سایر بخش‌ها امکان پذیر نیست.
نژاد بهرام بیان کرد: مبحث سوم ساختمان صراحتا به موضوع ایمنی اشاره می‌‎کند. انتظار می‌‎رود تا سازمان مهندسی، وزارت راه و شهرسازی مدیریت شهری و قوه قضائیه را همراهی کند. تا حداقل در برابر ساختمان‌های نوساز بر اساس مکانیزم‌های جدید رعایت اصولی ساخت وساز مورد توجه قرار گیرد.
مقوله جریمه را نمی‌تواند برای مالک فعال کرد
عضو شورای شهر تهران درباره ساختمان های ناایمنی که قبل از به اتمام رسیدن روند ساخت و ساز در منطقه ۲۲ به بهره برداری می رسند، گفت: بهره بردار و مالک دو فرد مختلف هستند مالک خواستار توقف در عملکرد است ولی بهره بردار در این زمینه متضرر می شود.
عضو هیئت رئیسه شورای شهر تهران با اشاره به مبحث سوم ساختمان که صراحتا به ایمنی تاکید داشته، افزود: نکته دیگر اینکه قانون به شهرداری تا زمانی اجازه می دهد به ایمنی توجه کند که می خواهد پایان کار بدهد. وقتی پایان کار ارائه شود دیگر وظیفه ای ندارد.
او تاکید کرد: وقتی یک ساختمان پایان کار اخذ می کند، دیگر ساختمان توسط آتش نشانی تحت بازرسی قرار نمی گیرد. در این روند باید شرایطی ایجاد شود که هر ساختمان برای مثال هر دوسال یکبار تحت بررسی قرار گیرد اما در حال حاضر قانون به مدیریت شهری اجازه نمی دهد که به شکل مداوم به بررسی ساختمان‌ها بپردازد.
عضو کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران در پایان گفت: بسیاری از ساختمان های جدید پایان کار ندارند و پایان کار برخی دیگر به دهه‌های قبل بر می گردد و به این دلیل دچارآتش سوزی می‌شود و شهرداری نیز فقط موظف به ارائه خدمات است.
منبع اخبار ساختمان
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;