۱۴۰۳«سال ساخت مسکن» نام‌گذاری شد فرصت‌ها و تهدید‌های نهضت ملی مسکن

وزیر راه و شهرسازی، سال ۱۴۰۳ را سال ساخت مسکن دانست و گفت: در روزهای باقی‌مانده تا پایان سال آماده‌سازی زمین‌ها شتاب می‌گیرد تا در سال آینده که آن را سال ساخت مسکن نام‌گذاری کرده‌ایم، شاهد افزایش سرعت ساخت مسکن در کشور باشیم.
به گزارش تاسیسات نیوز،مهرداد بذرپاش در آخرین روز از نشست پایش عملکرد ادارات کل استان‌ها در طرح نهضت ملی مسکن، ضمن ارائه نقطه نظرات خود درخصوص عملکرد سال ۱۴۰۲ به تشریح ماموریت‌ها و چشم‌اندازه‌های سال آینده در این حوزه پرداخت و گفت: در حوزه تامین و آماده‌سازی زمین بخش زیادی از اهداف محقق شده است؛ البته در حوزه سرعت‌‌بخشی به اتمام واحدهای مسکن مهر نیز رشد خوبی داشتیم اگرچه انتظار ما بیش از این بوده است. همچنین در حوزه جوانی جمعیت به ۱۰۰ درصد اهداف امسال دست یافتیم.
وی افزود: در حوزه بافت فرسوده که هدف‌گذاری ۲۴۰ هزار واحد را برنامه‌ریزی کرده بودیم در مراحل نهایی قرار دارد و این هدف‌گذاری نیز محقق می‌شود.
تحقق اهداف در بخش تامین و آماده‌سازی زمین
 افزایش سرعت ساخت مسکن در سال ۱۴۰۳
وزیر راه و شهرسازی با اشاره به عملیات ساخت طرح نهضت ملی مسکن، بخش اعظم آن را منوط به تامین مالی از شبکه بانکی دانست و گفت: میزان تسهیلات پرداختی با سال ۱۴۰۱ قابل مقایسه نیست و رشد چندبرابری داشته است. از طرفی مبلغ تسهیلات بانکی از ۳۵۰ میلیون تومان به ۵۵۰ میلیون تومان افزایش و نرخ سود از ۲۳ درصد به ۱۸ درصد کاهش یافت.
بذرپاش با بیان اینکه با وجود همه کارهای انجام شده، هنوز تا در رسیدن به نقطه مطلوب فاصله داریم، گفت: هدف‌گذاری ما برای سال ۱۴۰۳، سرعت‌‌بخشی برای آماده‌سازی زمین‌ها در روزهای باقی‌مانده از اسفندماه امسال است تا در سال آینده که آن را سال ساخت مسکن نام‌گذاری کرده‌ایم، هم در بخش واحدهای متمرکز در شهرهای جدید و هم در بخشی که به مردم واگذار شده، شاهد افزایش سرعت ساخت مسکن باشیم.
وی افزود: در سال آینده پرونده مسکن مهر جمع‌بندی می‌شود و شاید معدود پروژه‌هایی از مسکن مهر باقی بماند که به طرح نهضت ملی مسکن منتقل می‌شوند؛ زیرا راهی به غیر از این وجود ندارد.

رونق ساخت مسکن روستایی در سال جدید
وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: سال ۱۴۰۳ باید ساخت مسکن روستایی، رونق بگیرد. آمارها بیانگر عبور از ۴۲۰ هزار مسکن ساخته شده روستایی است. همچنین در تامین زمین مسکن روستایی بیش از ۵۰۰ هزار قطعه زمین هدف‌گذاری شده بود که بیش از این عدد زمین تامین شده و هم اکنون عملیات تخصیص به متقاضیان در حال انجام است و برای سال ۱۴۰۳ نیز همین تعداد هدف‌گذاری شده است.
بذرپاش یادآور شد: مجموع یک میلیون قطعه زمین در بخش روستایی، بیش از ۴۰ هزار هکتار است. این این عدد نه تنها کم نظیر، بلکه بی‌‌نظیر است.

رکورد بی‌سابقه در تامین زمین نهضت ملی مسکن
وزیر راه و شهرسازی همچنین با اشاره به مسئله تامین زمین در اجرای طرح‌های مسکن در کشور، افزود: دولت سیزدهم در اجرای طرح نهضت ملی مسکن در موضوع تامین زمین رکورهای بی‌سابقه‌ای ثبت کرد.
بذرپاش در آیین نمادین قرعه‌کشی واگذاری ۵۰۰ قطعه زمین در قالب جشن جوانی جمعیت ویژه خانواده‌های بیش از سه فرزند در شهر جدید ایوانکی گرمسار در غرب استان سمنان، افزود: ۶۰ هزار هکتار در حوزه شهری و ۴۰ هزار هکتار در حوزه روستایی، زمین برای نهضت ملی مسکن تامین شد که این میزان از وسعت چند شهرستان کشور بزرگتر است.
وی بیان کرد: این میزان تامین و احداث واحد مسکونی در نهضت ملی مسکن، تعهدات بیشتری در زمینه خدمات زیربنایی، روبنایی از جمله مدرسه، مسجد، بهداشت و انتظامی ایجاد می‌‌کند. افزایش سرانه‌های خدماتی در شهرهای جدید در دستور کار است و شهرهای جدید اکنون جمعیت‌پذیری بالایی دارند.
بذرپاش تصریح کرد: بسیاری از مجموعه‌های اجرایی تعاونی مسکن دارند که طبق ارزیابی‌ها تمام تعاونی‌ها یا با شکست مواجه شدند یا با مسئله طولانی‌شدن زمان در تحویل مسکن مواجه بودند. تامین زمین مسئله پیچیده‌ای است؛ چراکه با مشکل‌های مختلف ازجمله مباحث زیست محیطی، پدافندی، آب و تعارض همراه است.

چالش‌های اجرای طرح نهضت ملی مسکن
وی بیان کرد: عملیات ساختمانی، هزینه شهرداری، نظام مهندسی، سایر هزینه‌های ساخت، مصالح، و اختلافات بین متقاضیان، از دیگر چالش‌ها در مسیر اجرای طرح نهضت ملی مسکن است.
وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: زمین رایگان و کاهش نرخ سود بانکی در اجرای نهضت ملی مسکن پابرجا است و در زمینه تامین زمین رکوردهای بی‌سابقه‌ای در اجرای این طرح ثبت شد.
وی اظهار کرد: در طرح نهضت ملی مسکن در بسیاری موارد عملیات ساخت به متقاضیان واگذار شد و این سیاست را پیش گرفتیم؛ چراکه مردم بهتر و ارزان‌تر از دولت می‌‌توانند عملیات ساخت‌‌وساز را انجام دهند.
این مسئول افزود: ۷۰ هزار متقاضی زمین در طرح نهضت ملی مسکن در قالب قانون جوانی جمعیت پوشش داده شد و اکنون در روزهای پایانی سال این عدد از ۷۰ هزار خانوار عبور کرد.

تامین زمین برای ساخت مسکن‌‌ دشوار است
بذرپاش با بیان اینکه سال آینده هدف‌‌گذاری بالاتری مدنظر است، اما تامین زمین در بخش‌های مختلف کشور دشوار است، ادامه داد: عملیات ساخت در نهضت ملی مسکن از ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار واحد عبور کرد و سال آینده سال شکوفایی این بخش خواهد بود. هشت هزار هکتار زمین در نهضت ملی مسکن تامین شد که این میزان درواقع یک آرزو بود.
وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه ۶۰ هزار هکتار زمین برای نهضت ملی مسکن تامین شد که بیشتر این واحدها به صورت ویلایی است، گفت: امسال تامین ۵۰۰ هزار قطعه زمین روستایی در کشور هدف‌‌گذاری شد که اکنون تامین شد و در حال تخصیص است.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;