یک توسعه بی حاصل

به گزارش تاسیسات نیوز به نقل از روزنامه دنیای اقتصاد، موسوی مدیر کل حفاظت محیط زیست در گفتگویی به بحران آب و مشکلات کشاورزی اشاره کرد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست اردبیل گفت: اگر امروز از توسعه کشاورزی آن هم به شکل نوین صحبت می‌کنیم باید به خاطر داشته باشیم که بدون توجه به بحران آب این توسعه بی‌نتیجه می‌ماند.

سیدرضا موسوی در جلسه شورای برنامه‌ریزی استان افزود: اگر مسوولان توسعه اراضی کشاورزی به‌ویژه تبدیل اراضی دیم به آبی را هدف‌گذاری کرده‌اند باید به این واقف باشند که کشور با بحران آب و منابع زیرزمینی مواجه است و برای همه زنگ خطر به صدا درآمده تا قدر منابع آبی را بدانند.

وی گفت: معلوم نیست در مسیر توسعه کشاورزی اعم از زراعت و باغ پیش‌‌بینی‌های لازم در تامین منابع آب به انجام رسیده است یا نه درحالی‌که ما امروز به دنبال ساخت سدهایی هستیم که شاید چند سال آینده پشت آنها آبی وجود نداشته باشد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست اردبیل یادآور شد: با این شرایط بحرانی آب که سفره‌های زیرزمینی نیز به حداقل رسیده است توسعه اراضی کشاورزی آن هم به شکل آبی تناقض واقعی به وجود می‌آورد.

موسوی تصریح کرد: باید بهره‌وری منابع آب را در بخش کشاورزی بالا برد و جلوی بحران آینده آب کشاورزی را بگیریم و در کنار آن به الگوی کشت و توسعه صنایع تبدیلی و تکمیلی نیز توجه داشته باشیم.

این مسوول رویکرد برنامه ششم توسعه را توجه به الزامات قانونی حفظ منابع طبیعی و محیط‌زیست اعلام کرد و گفت: در برنامه ششم یکی از خطوط قرمز بحث محیط‌زیست است که سعی بر این است تا در کنار روند توسعه‌ای امر صیانت از منابع زیست محیطی مورد توجه قرار گیرد.

 

 

 

 

 

انتهای خبر

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;