آمدیم که بگوییم همچنان هستیم

بیست و چهارمین نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی با حضور شرکت‌های داخلی و خارجی در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران روز شنبه به کار خود پایان داد.
به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تاسیسات نیوز، این نمایشگاه که از تاریخ ۱۱ تا ۱۴ اردیبهشت برگزار شد، محفل بسیاری از شرکت‌های مطرح بزرگ و کوچک حوزه نفت، پتروشیمی و تاسیسات نفتی بود که در مقایسه با نمایشگاه نفت سال‌های گذشته، خالی از ازدحام و شلوغی بود.
خلوتی نمایشگاه، نظر ما را جلب کرد تا با گفتگو و پرس و جو از مسئولان غرفه‌ها دلیل آن را دریابیم. به سراغ یکی از غرفه‌ها رفتیم. م. رضایی در پاسخ به این پرسش که کیفیت نمایشگاه را چگونه ارزیابی می‌کنید، گفت: کیفیت نمایشگاه نسبتاً خوب است، اما وضعیت نامساعد کسب و کار، باعث شده تا بازخورد خوبی از نمایشگاه نداشته باشیم، از این رو، کیفیت نمایشگاه را نمی‌توان خیلی امر مهم و تاثیرگذاری عنوان کرد.
او در ادامه گفت: نمایشگاه صنعت نفت از بزرگ‌ترین نمایشگاه‌هایی است که در کشور برگزار می‌شود و همواره بازخورد خوبی برای شرکت‌های حاضر در نمایشگاه داشته است، اما نمایشگاه امسال چنین مزیتی برای ما نداشته است. با توجه به هزینه‌های صورت گرفته، به جرات می‌توانم بگویم، شرکت در نمایشگاه هیچ‌گونه توجیه اقتصادی برای ما نداشته است.

 

رضایی با بیان این مطلب که شاید برایتان سوال است چرا با توجه به این وضعیت در نمایشگاه شرکت کرده‌ایم، گفت: از آنجایی که از گذشته در نمایشگاه نفت و پتروشیمی شرکت کرده‌ایم، حضور ما در نمایشگاه برای خودمان به یک الزام تبدیل شده است، هرچند توجیه اقتصادی نداشته باشد. در واقع، عدم حضور ما در نمایشگاه، باعث می‌شود تا به‌طور خودکار از گردونه اذهان مخاطبان حذف شویم.
به سالن‌های دیگر رفتیم، اما مانند سال‌های گذشته خبری از خیل کثیر شرکت‌های خارجی در نمایشگاه نبود؛ آنقدر تعداد این شرکت‌ها که عمدتاً چینی بودند، کم بود که خیلی به چشم نمی‌آمدند. در این بین، با یکی از شرکت‌ها مواجه شدیم که غرفه‌شان نسبتاً شلوغ بود.
م. حیدری از مسئولان این غرفه در گفتگو با خبرنگار تاسیسات نیوز گفت: تحریم‌ها نه‌تنها ما را با شکست مواجه نکرده، بلکه اثرات مثبتی هم برای ما همراه داشته است.
وی با اشاره به ضرب‌المثل «عدو شود سبب خیر، اگر خدا خواهد» تصریح کرد: تحریم‌ها باعث شد که به تولید داخلی توجه بیشتری کنیم و بتوانیم نمونه خارجی را خودمان تولید کنیم و خودکفا شویم. پیش از این، عمده رقبای ما شرکت‌های خارجی بودند، تمایل مشتریان نیز با توجه به ذهنیت‌شان به سمت کالای خارجی بود، اما اکنون تحریم‌ها باعث شده تا رقبای خارجی ما حذف شوند و مشتریان ما بیشتر شوند.
در گذر از سالن‌ها در فضای باز با شرکتی مواجه شدیم که پای ثابت نمایشگاه‌های تاسیسات و نفت است و همیشه در این نمایشگاه‌ها حضور فعال دارد. ح. جوادی از مسئولان این شرکت، با اعلام نارضایتی از حضور در نمایشگاه گفت: نمایشگاه نفت امسال از نظر بازاریابی و کسب و کار بسیار ضعیف است و نمی‌توان مانند سایر نمایشگاه‌ها انتظار بازخورد اقتصادی را داشت.
وی در ادامه گفت: حضور ما در این نمایشگاه صرفاً برای این است که به مشتریان بگوییم ما همچنان هستیم. در واقع، اگر شرکت نکنیم، ممکن است این ذهنیت برای مشتریان و مخاطبان و سایر شرکت‌های رقیب ایجاد شود که ما با شکست مواجه شده‌ایم و به گوشه رینگ افتاده‌ایم.
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;