گام تازه محققان ایرانی در تولید حسگرهای رطوبتی

 

گام تازه محققان ایرانی در تولید حسگرهای رطوبتی

در این تحقیق ابتدا تمام شرایط دخالت‌کننده در ساخت نانوساختارها مورد بررسی قرار گرفت.

 

 

 

 

به گزارش تاسیسات نیوز، احمد کمالیان‌فر، دانشجوی دکتری فیزیک دانشگاه جهرم و محقق طرح درباره این تحقیقات گفت: این کار در واقع بررسی شرایط داخل لوله کوارتز در رشد نانوسیم‌های نیمه رسانا نظیر اکسید روی است. از آنجا که یکی از روش‌های رشد نانوساختارها، روش انتقال ماده در حالت بخار (Vapor Phase transport) است، پس شرایط محیطی می‌تواند بر نحوه انتقال فاز گازی ماده تاثیرگذار باشد.

 

وی افزود: اگر چه تاکنون تحقیقات بسیاری در مورد شرایطی مانند اثر دما، اثر زیرلایه، اثر گاز و غیره صورت گرفته است، بررسی‌های انجام شده در زمینه شرایطی مانند قطر لوله، طول لوله و دوسر باز بودن یا یک سر بسته بودن لوله کواتز بسیار محدود است.

 

کمالیان‌فر تصریح کرد: در این تحقیق ابتدا تمام شرایط دخالت‌کننده در ساخت نانوساختارها مورد بررسی قرار گرفت و با یافتن بهترین شرایط مانا جهت رشد نانو ساختارهای ماده مورد نظر (نیمه رساناهایی مانند اکسید روی ZnO) اقدام به رشد نانوساختارهای نیم رسانا بر روی فلزات مختلف جهت کاربرد در حسگرهای متفاوت مثل حسگر رطوبتی شد. پس از رشد این نانوساختارها، اندازه‌گیری و بررسی خواص ماده مورد نظر صورت گرفت.

محقق طرح در مورد نتایج این تحقیقات گفت: نتیجه مهم این کار را می‌توان این گونه بیان کرد که وابستگی نحوه رشد نانوساختارها به روش انتقال ماده در حالت بخار به فاصله زیرلایه تا ماده اصلی بیشتر از وابستگی آن به بسیاری از شرایط محیطی همانند نوع لوله‌ای که در آن آزمایش انجام می‌شود، است.

 

کمالیان‌فر تصریح کرد: از ویژگی‌های منحصربفرد این تحقیقات می‌توان به استفاده از روشی کم هزینه و رشد نانوساختار‌های نیم رسانا بر روی زیر‌لایه‌ای با ساختار متفاوت با نیمه رسانا اشاره کرد. این درحالی است که رشد نانوساختارهای نیمه رساناهای مورد نظر بر روی فلزات مختلف در برخی موارد باعث بهبود شرایط اپتیکی و حسگری شده است و در واقع رشد نانو ساختارها بر روی زیرلایه‌هایی با ساختار متفاوت (مثل رشد هگزاگونال بر روی ساختار مکعبی) می‌تواند ویژگی‌های فیزیکی ناشناخته را تعیین کند. این ویژگی‌ها می‌تواند خواص مناسبی را برای کاربردهای مختلف بوجود آورد.

محقق طرح خاطرنشان کرد: علاوه‌ بر دلایل ذکر شده، به دلیل جاذب رطوبت بودن CuO، نتایج به دست آمده از این تحقیقات می‌تواند در تولید حسگرهای رطوبتی به کار گرفته شود.

 

کمالیان فر تاکید کرد: این کار در واقع قسمتی از پروژه دستیابی به بهترین نوع رشد نانوساختارها در شرایط مورد نظر است. پس در صورت رسیدن به شرایط بهینه مانا می‌توان نانوساختارهای مورد نظر را برای کاربرد در حسگرها رشد داد.

نتایج این کار تحقیقاتی که با همکاری احمد کمالیان فر، دکتر شاری عضو هیات علمی دانشگاه پوترا مالزی و دکتر علی خرسند زاک از دانشگاه اسفراین خراسان شمالی صورت گرفته در مجله Ceramics International منتشر شده است.

پایان پیام/

 

 

 

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;