گامی نو به سوی کاهش آلودگی صوتی

پرواز در سکوت

به گزارش تاسیسات نیوز، به دنبال تحقیقات انجام شده در دانشگاه کمبریج، توربین های بادی می توانند بسیار ساکت تر ساخته شوند؛ محققان این دانشگاه بر سااس بال های منحصر به فرد کرک دار که به جغدها اجازه می دهد در سکوت پرواز کنند ماده جدیدی اختراع کرده اند.

آزمایشات جدید نشان می دهد پوشاندن تیغه های فن با این ماده جدید می تواند سر و صدایی که توسط بسیاری از ماشین ها از جمله توربین های بادی، کامپیوترها و حتی هواپیماها تولید می شود را تا حد قابل ملاحظه ای کاهش دهد.

اگرچه پروژه هنوز در مراحل اولیه است، اما دانشمندان امیدوارند نوآوری آنها بتواند صنعت توربین های باید کنار ساحل را متحول کند؛ این پروژه ها اغلب با مخالفت محلی هایی که نگران سر و صدای این توربین ها و نیز تاثیر آنها روی دیدشان هستند رو به رو می شود.

این اختراع همچنین سبب می شود در اثر گردش سریع تر بدون ایجاد سرو صدای بیشتر مزارع بادی انرژی بیشتری تولید کنند.

پرفسور نایجل پیکه از دانشگاه کمبریج که سرپرستی تیم تحقیق را بر عهده دارد می گوید: «بسیاری از جغدها می توانند در سکوت شکار کنند، به سمت پایین شیرجه بزنند و طعمه خود را شگار کنند. در حالی که ما این مساله را برای قرن ها می دانستیم اما از راز این سکوت بی خبر بودیم.» پرفسور پیکه و همکارانش در دانشگاه های صنعتی ویرجینیا و فلوریدای امریکا پرهای جغد را با استفاده از میکروسکوپ های قوی بررسی کرده و دریافتند آنها طوری طراحی شده اند که بسیار صاف و یکدستند و بعد صدای حاصل از اشفتگی هوا را منتشر می کنند.

بال های جغ دیک پوشش کرک مانند نرم از موهای ظریف دارند که شبیه پوشش جنگل ها زمانی که از بالا دیده می شوند به نظر می رسد. لبه جلویی بال ترکیبی از موهای کوتاه با فاصله برابر و لبه پشتی یک حاشیه متخلخل دارد.

پرفسور پیکه می گوید: «هیچ پرنده دیگری این نوع ساختار بال ظرفی ندارد. بسیاری از سر و صداهایی که توسط بال ایجاد می شود – چه متعلق به پرنده باشد یا هواپیما یا فن – از لبه دنباله متحرک است که هوایی که از سطح بال عبور می کند آشفته می شود. ساختار بال یک جغد از طریق یک دست کردن عبور هوا و پراکنده کردن آن، سر و صدا را کاهش می دهد.

دانشمندان با طراحی پوششی که صدای حاصل از تیغه توربین را به همین طریق پراکنده می کند از سازه بال الگوبرداری کردند. بعد از آزمایشات مختلف آنها روشی ابداع کردند که شامل یک ماده نمونه از جنس پلاستیک سه بعدی بود و آن را روی تیغه توربین باید امتحان کردند. در آزمایشات تونل، این سازه نویز را بدون هیچ تاثیر قابل توجهی روی آئرودینامیک تا حد زیادی کاهش داد.

این تحقیق در کنفرانس آئرواکوستیک موسسه هوانوردی و فضانوردی آمریکا در دالاس ارایه شد.

منبع: www.independent.co.uk

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;