شناخت قسمت‌های مختلف کولر گازی

به گزارش پایگاه خبری تاسیسات نیوز، برای اینکه بتوانید از عهده برخی اقدامات مراقبتی اولیه کولر گازی بر بیایید شاید بهترین راه حل این باشد که قسمت‌ها و اجزای مختلف دستگاه را به خوبی شناخته و با عملکرد هر یک تا اندازه‌ای آشنا باشید تا در صورت بروز هر مشکلی بدانید که چه اقدامات اولیه‌ای باید انجام شود و چه توضیحاتی به تعمیرکار کولر گازی باید داده شود.

اجزا و قسمت‌های اصلی کولر گازی
بیایید با موارد اساسی شروع کنیم:
هر کولر گازی دارای دو دستگاه اصلی است که به ترتیب کندانسور، که معمولا بیرون از خانه و در فضای خارجی قرار می‌گیرد، و اواپراتور که روی نگهدارنده هوا سوار می‌شود.
این دو دستگاه در کنار یکدیگر و با استفاده از تکنولوژی خنک کنندگی، هوای گرم را از محیط خارج می‌کنند. نگهدارنده هوا، هوای خنک و رطوبت‌گیری شده را از طریق مجاری خروج هوا، به درون فضای اتاق انتقال داده و در اتاق پخش می‌کند.
فیلترها – فیلترهای اسپلیت باعث کاهش میزان گرد و غبار موجود در هوای انتقال داده شده به اتاق می‌گردد. این فیلترهای اغلب مستطیلی شکل هستند و به آسانی از دستگاه اسپلیت داخل ساختمان جدا می‌شوند.
مجاری و دریچه هوا – لوله‌های گرد و دایره‌ای شکلی هستند که مسئول انتشار هوای خنک یا گرم به درون اتاق‌های خانه بوده و اغلب در سقف اتاق‌ها تعبیه می‌شوند.
ترموستات – یکی دیگر از قسمت‌های هر کولر گازی و دستگاه تهویه هوا، ترموستات است که در حقیقت جعبه کوچکی است که نزدیک دستگاه داخلی نصب می‌شوند و به شما امکان تغییر یا تنظیم دمای درون ساختمان را می‌دهد.
رجیستر (دستگاه تعدیل گرما) – این دستگاه‌ها درون سقف و یا کف اتاق‌ها نصب می‌شوند و یا هوا را به درون اتاق انتقال داده و یا می‌توانند هوای دوباره گرم شده درون اتاق را دوباره بازگردانند.
حال که تقریبا با تمامی اجزا و قطعات موجود در یک کولر گازی آشنا شدید، شاید بخواهید شروع به سرویس و یا انجام تعمیراتی در آن شوید اما بهتر است کمی دست نگاه دارید:
اول امنیت
پیش از آغاز هر گونه اقدامی در زمینه حفظ و مراقبت از اسپلیت ابتدا نکات ایمنی را رعایت کنید و به این منظور در اولین قدم برق دستگاه یا خانه را قطع کنید. به خاطر داشته باشید که دستگاه تهویه هوا معمولا دارای یک سوییچ یا کلید تفکیک ضد آب ۲۴۰ ولت است که در نزدیکی دستگاه خارجی واقع شده است.
حتما این کلید را هم بزنید و برق دستگاه را به صورت کامل قطع کنید. دستگاه خارجی اسپلیت دارای خازنی است که جریان الکتریکی را در خود ذخیره می‌کند و می‌تواند بسیار خطرناک باشد.
بنابراین پیش از هر کاری و بعد از قطع کردن برق، به مدت نیم ساعت صبر کنید تا شارژ جریان الکتریکی درون این خازن بصورت کامل تخلیه شود و سپس می‌توانید اقدامات سرویس و یا مراقبتی خود را آغاز کنید.
تمیز کردن یا تعویض فیلترهای کولرگازی
وقت آن رسیده که دست به کار بشوید. تمیز کردن این قسمت از دستگاه اسپلیت باید در اولویت قرار گیرد. برخی دستگاه‌ها دارای فیلترهای قابل تعویض هستند و برخی دارای فیلترهای دائمی هستند که باید با آب تمیز شوند.
برای این کار باید فیلترهای قابل استفاده را بشویید و یا فیلترهای قابل تعویض و یک بار مصرف را با فیلترهای نو و جدید جایگزین کنید.
حتما پیش از شروع کار دفترچه راهنما و دستورالعمل کولر گازی را مطالعه کنید تا به تعداد دقیق فیلترهای دستگاه و محل قرار گرفتن آن‌ها پی ببرید. این فیلترها حتما باید ماهی یک بار تمیز و یا تعویض شوند، به ویژه در فصل تابستان.
تمیز کردن کندانسور از آشغال‌ها و گرد وخاک به جا مانده از زمستان
کندانسور کولر گازی یعنی همان دستگاهی که در فضای بیرونی قرار می‌گیرد مانند یک پنکه بزرگ درون یک جعبه آهنی. کوچکترین چیزی نباید آن را بلوکه کرده و یا مانع از حرکت آن شود.
با این حای این امر بسیار محتمل است که کندانسور یا دریچه‌های خروجی برگ‌های خشک درختان، گیاهان خشک شده، آشغال و گرد و غبار را به خود جذب کرده باشند.
این عوامل می‌تواند باعث آسیب زدن به دستگاه شده و عملکرد آن را دچار اختلال کند. بنابراین پیش از روشن کردن کولر گازی حتما این قسمت‌ها را تمیز کنید تا چیزی در آنجا باقی نمانده باشد.
بررسی و تمیز کردن مجاری هوای کولر گازی
این مرحله دیگر مرحله‌ای است که باید توسط یک فرد متخصص انجام شود. شما احتمالا با محل واقع شدن این مجاری که کار انتقال هوای خنک را به عهده دارند، آشنا هستید اما چون بیشتر این دریچه‌ها و مجاری درون سقف یا دیوارهای پنهان هستند، برای تمیز کردن کامل تمامی آن‌ها باید از یک حرفه‌ای کمک بگیرید.
یک تکنیسین حرفه‌ای به راحتی میتواند هر گونه سوراخ یا درزی را روی این مجاری پیدا کند. تعمیر این دریچه‌ها و مجاری هوای خنک به عملکرد هر چه بهتر اسپلیت کمک می‌کند و میزان بهره‌وری انرژی دستگاه داخلی را افزایش می‌دهد.
منبع شریان نیوز
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;