اهمیت کولر گازی در ایجاد تهویه مطبوع ساختمان

کولر گازی انواع مختلف و طول عمر متفاوتی دارد که مهم‌ترین نکته در انتخاب کولرگازی برق مصرفی، ظرفیت و تغییر دمایی که ایجاد می‌کند، است.

به گزارش پایگاه خبری تاسیسات نیوز، کولر گازی یکی از وسایلی است که در فصول گرم سال مورد استفاده قرار می‌گیرد و هوای مرطوب و گرم محیط را گرفته و آن را به هوای خنک تبدیل کرده و به محیط انتقال می‌دهد.

در گذشته برای خنک کردن هوا از کولرهای آبی استفاده می‌کردند که با مشکلاتی همراه بوده‌؛ در حالی که امروزه بیشتر مردم از کولرهای گازی استفاده می‌کنند. کولرهای گازی هرچند قیمت بالایی دارند اما از مزایایی برخوردارند که عبارتند از:

قدرت خنک­‌کنندگی و سرمایش بالا

کولر گازی به دلیل سیستم برودتی و اجزای با کیفیتی که در آن به کار رفته است نسبت به کولرهای آبی از قدرت خنک کنندگی بالایی برخوردار است و گسترده تغییرات دمایی دارد؛ یعنی می‌توان میزان دمای کولر گازی را تنظیم کرد.

تغییرات سرمایشی کولرهای سرمایشی معمولا بین ۱۶ الی ۲۴ درجه و تغییرات دمایی کولرهای سرمایشی و گرمایشی بین ۱۶ الی ۲۳ درجه است.

طول عمر بالا

یکی دیگر از مزایایی که کولرهای گازی نسبت به کولرهای آبی دارند، طول عمر بالای آن‌هاست. کولرهای گازی به دلیل قطعات تعبیه شده در آن‌ها معمولا نیاز به تعمیرات کمی دارند.

انواع کولر گازی

کولر گازی با توجه به میزان برق مصرفی، تغییرات دما، ظرفیت کولر گازی، نوع نصب و قیمت به انواع مختلفی تقسیم می‌شود که عبارتند از:

کولر گازی اسپلیت یا دو تکه

کولر گازی اسپلیت یکی از محبوب‌ترین انواع کولر گازی است که از دو بخش تشکیل شده است. بخش درونی کولر گازی داخل نصب شده که برای اتصال این دو تکه از لوله‌های مسی انتقال حرارت استفاده می‌کنند و معمولا برای انتقال لوله‌های مسی، حفره‌هایی داخل دیوار ایجاد می‌کنند.

نصب کولر گازی اسپلیت به انرژی و تخصص بالایی نیاز دارد؛ بنابراین برای راه اندازی این نوع کولر گازی باید از یک نصاب ماهر و حرفه‌ای استفاده شود.

از طرفی کولر گازی اسپلیت با توجه به نوع آن‌ به انواع گوناگونی تقسیم می‌شود که از پرکاربردترین آن‌ها می‌توان به کولر گازی اسپلیت سرمایشی و گرمایشی که قابلیت تولید گرما و سرما را دارد اشاره کرد.

این نوع کولر گازی معمولا در مناطق سردسیر نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

کولر گازی پنجره‌ای یا یک تکه

کولر گازی پنجره‌ای تقریبا از اولین نسل کولرهای گازی شناخته می‌شود که قدرت خنک‌کنندگی بالایی دارد و نیازی به برق کشی جداگانه مانند کولر گازی اسپلیت ندارد و تنها با اتصال کابل به پریز شروع به‌کار می‌کند و همین‌طور برای نصب این کولر گازی نیازی به سوراخ کردن دیوار نیست.

از طرفی کولر گازی پنجره‌ای معایب بزرگی دارد که باعث شده از این نوع کولر گازی نسبت به گذشته کمترین استفاده را کنند. کولر گازی پنجره‌ای وزن سنگینی دارد و همین‌طور سر و صدای زیادی تولید می‌کند و ممکن است مدتی پس از استفاده به دلایل گوناگونی نیاز به تعمیر داشته باشد.

کولر گازی ایستاده

کولر گازی ایستاده یکی دیگر از انواع کولرهای گازی پر کاربرد است که در اماکنی اعم از فروشگاه، کارخانجات صنعتی و مراکز پر رفت و آمد که موقعیت برای نصب سایر کولرهای گازی وجود ندارد از کولر گازی ایستاده استفاده می‌شود. کولر گازی ایستاده نیازی به نصب ندارد.

کولر گازی اینورتر

کولر گازی اینورتر یکی از انواع کولر گازی است که با عنوان کولر گازی کم‌مصرف شناخته می‌شود. کولر گازی اینورتر با تشخیص دور موتور و تنظیم سرعت آن، موتور را بدون نیاز به به قطع و وصل کردن جریان برق خاموش و روشن کرده و این کار باعث شده تا در میزان برق مصرفی آن صرفه جویی شود.

همچنین کولر گازی اینورتر قدرت خنک سازی بیشتری نسبت به سایر کولرهای گازی دارد. کولر گازی اینورتر عموما در فضاهایی با متراژ بالا استفاده می‌شود؛ چرا که سرعت آن در تولید و انتشار سرما نسبت به سایر کولرهای گازی بیشتر است.

معایب کولر گازی اینورتر

کولر گازی اینورتر علاوه بر مزایایی که از آن‌ها برخوردار است معایبی نیز دارد. کولر گازی اینورتر از قطعات و اجزای دیجیتال تشکیل شده که در زمان خرابی، تعمیرات آن کار آسانی نیست.

از طرفی نصب کولر گازی اینورتر به تخصص بالایی نیز دارد که معمولا افراد در پیدا کردن تعمیرکار تخصصی کولر گازی اینورتر به مشکل برمی‌خورند و همین طور تعمیرات آن به هزینه زیادی نیاز دارد.

منبع زومجی
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;