مبارزه با کم‌آبی با هوشمند سازی چاه‌های آب

طرح هوشمندسازی چاه‌ها که با هدف اعمال مدیریت بهینه بر برداشت‌های بخش کشاورزی از منابع آب زیرزمینی از سال ۱۳۹۰ در دستورکار وزارت نیرو قرار گرفت اکنون و به دلیل افزایش قیمت تجهیزات ناشی از افزایش قیمت ارز با چالش‌های جدی مواجه شده و تداوم این امر زنگ خطری برای سفره‌های زیرزمینی آب خواهد بود.
به گزارش پایگاه خبری تاسیسات نیوز، رشد روز افزون جمعیت از یک طرف و محدودیت منابع آبی در سال‌های اخیر به دغدغه اصلی در تامین آب تبدیل شده است و ضرورت استفاده از روش‌هایی که منجر به پایداری منابع آب و کاهش استفاده بی رویه شود را دوچندان ساخته است.
براساس گفته‌های متولیان بخش آب بالاترین میزان مصرف آب در بخش کشاورزی با ۹۵ درصد عمده‌ترین سهم برداشت از منابع آبی را به خود اختصاص داده است.
عبدالله فاضلی مدیرطرح ملی احیاء و تعادل بخشی منابع آب در همین رابطه گفت: وابستگی به آبهای زیرزمینی خیلی زیاد است به گونه‌ای که در بخش آب شرب ۶۵درصد به این منابع وابستگی وجود دارد و بخش کشاورزی هم ۵۵درصد به آبهای زیرزمینی وابسته است و از این رو حیات و ممات کشور دست آبهای زیرزمینی است.
بروز کسری ۱۱۰ میلیارد مترمکعبی در مخازن آب‌های زیرزمینی وزارت نیرو را واداشت تا در سال ۱۳۹۰ طرح هوشمندسازی چاه‌های کشاورزی را در دستور کار قرار دهد و این طرح در طول این سال‌ها با فراز و نشیب‌های مختلف مواجه شد.
اکنون کسری مخازن آب‌های زیرزمینی به ۱۳۰ میلیارد متر مکعب رسیده که ضرورت اعمال مدیریت بهینه بر برداشت‌های بی‌رویه را صد چندان می‌سازد.
محمدعلی ولیداد معاون اجرایی طرح فراسامانه اندازه گیری و مدیریت انرژی( فهام) شرکت توانیر بیست و دوم اردیبهشت امسال گفته بود: با نصب ۳۰۶هزار و ۹۷۸ دستگاه کنتور هوشمند در سال گذشته، تعداد چاه‌های کشاورزی مجهز به این نوع کنتور به ۵۶ هزار چاه رسید.
اما فاضلی مدیر طرح ملی احیاء و تعادل بخشی منابع آب  به اجرای طرح هوشمندسازی چاه‌های کشاورزی در قالب طرح احیاء و تعادل بخشی به منابع آب اشاره کرد و خاطرنشان ساخت: تاکنون ۷۰ هزار کنتور هوشمند در کشور نصب شده است که البته موضوع گرانی ارز سبب افزایش قیمت کنتور شده و این امر روی خریدکشاورزان اثر منفی گذاشته و روند نصب کنتور در امسال کند شده است.
مدیر طرح احیا و تعادل بخشی منابع آب وزارت نیرو گفت: باید برای این مشکل فکری شود یا واردات کنتور سرعت گیرد تا قیمت کاهش یابد یا اینکه کنتورسازهای داخلی مورد حمایت قرار گیرند تا بتوانند کنتور ارزان‌تر تولیدکنند این هم یکی از مشکلاتی است که دنبال آن هستیم برطرف شود.
کنتورهای هوشمند بر روی چاه‌های آب کشاورزی نصب می‌شود
در عین حال هادی مدقق، مدیرکل مدیریت مصرف و امورمشترکان توانیر ضمن رد این نظر که گرانی ارز سبب کند شدن طرح هوشمندسازی کنتور چاه‌های آب کشاورزی شده گفت: تاکنون ۹۰ هزار کنتور هوشمند بر روی چاه‌های برق دار کشاورزی نصب شده است.
وی افزود: مابقی آن یعنی ۲۵۰ هزارچاه آب بخش کشاورزی را مجهز به کنتورهای هوشمند در قالب طرح فراسامانه اندازه گیری و مدیریت انرژی (فهام) تا پایان امسال خواهیم کرد.
مدقق گفت: بحثی که درباره روند کند شدن نصب کنتورهای هوشمند شده به احتمال زیاد مربوط به کنتورهای حجمی است که این بخش مربوط به بخش آب وزارت نیرو است و استفاده از آنها  توصیه نمی شود زیرا همین کنتورهای طرح فهام هم عملکرد بالاتری دارند و هم قیمت مناسب دارند.
مدیرکل مدیریت مصرف و امورمشترکان توانیر گفت: کنتورهای هوشمند بر روی چاه‌های آب کشاورزی که دارای برق هستند نصب خواهد شد.
منبع ایرنا
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;