کم کاری نظام مهندسی ایمنی ساختمان‌ها را به زیر سوال برد

یک عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی تاکید کرد مدیرانی که در انجام وظایف خود در راستای ایمن سازی ساختمان ها کوتاهی کرده اند باید در محاکم قضایی پاسخگو باشد.
به گزارش تاسیسات نیوز،  مجتبی یوسفی با اشاره به ضرورت ایمن سازی ساختمان ها به ویژه در کلانشهرها، بیان کرد: بر اساس تعریف نظام مهندسی هر یک از ساختمان‌ها از مسکونی گرفته تا تجاری و اداری و بیمارستان‌ها هر یک دارای استانداردها و قوانین خاصی از باب ایمن سازی هستند. به عنوان مثال ساختمان کلینیک و بیمارستان از استاندارد خاصی باید برخوردار باشد.
وی در ادامه اظهار کرد: قوانین و آئین‌نامه‌های لازم در بحث ایمن سازی ساختمان‌ها فراهم شده است و نظام مهندسی مکلف است که بر اجرای آن نظارت داشته باشد اما متاسفانه در خیلی از جاها آنطور که باید و شاید نظارت صورت نمی‌گیرد. در زلزله کرمانشاه و بم ما شاهد بودیم که ساختمان‌های اداری و درمانی زودتر از سایر ساختمان ها تخریب شد در حالی که این ساختمان‌ها برای خدمت رسانی به مردم در زمان بحران باید از ایمنی بالایی برخوردار باشند.
نماینده مردم اهواز در مجلس یازدهم تصریح کرد: در بعد ساخت نظام مهندسی، مهندسان ناظر در ساخت ساختمان ها باید نظارت جدی داشته و در صورت تخلف، برخورد بازدارنده ای با متخلف شود. به عنوان مثال اگر در ایمن سازی یک بیمارستان کوتاهی شده که جان افراد زیادی را به خطر می اندازد باید برخوردی با متخلف شود تا دیگر کوتاهی تکرار نشود.
وی در ادامه تاکید کرد: اما در حوزه بهره برداری نیز باید نظارت اعمال شود. حادثه کلینیک سینا که تعدادی از هموطنان ما نیز جان خود را از دست دادند هشداری در خصوص بهره برداری ناصحیح از برخی ساختمان ها بود. ما درمانگاه و مدارس زیادی در سطح کشور داریم که امروز ناایمن هستند و باتوجه به محدودیت منابع اعتباری امکان تخریب و نوسازی همه آنان وجود ندارد.
وی افزود: در شهرداری‌ها و وزارت خانه‌های مربوط معاونت هایی تعیین شده که وظیفه آنان نظارت‌های دوره‌ای بر ایمنی ساختمان‌ها است. می‌توان با برخی از تمهیدات ایمنی ساختمان‌ها و استحکام آن ها را بالا برد. با نظارت دقیق می توان اصلاحات لازم را در جهت ایمن سازی ساختمان ها دنبال کرد. ایمن سازی ساختمان ها باید مطالبه بلند مدت رسانه ها و همه دستگاه ها باشد. اکنون چند ساختمان نظیر کلینیک سینا داریم و چه کسی پاسخگوی حوادث احتمالی است‌.
وی در ادامه با اشاره به ضرورت برخورد با مدیران و مسئولانی که در ایمن سازی ساختمان‌ها کوتاهی می کنند، گفت: مدیری که در انجام وظایف خود کوتاهی کرده باید در محاکم قضایی پاسخگو باشد. افراد به میزان مسئولیتی که پذیرفته اند باید پاسخگو باشند. فردی که تلاش خود را کرده باشد تبرئه می شود اما باید با متخلف برخورد بازدارنده شود تا از تکرار حوادث جلوگیری شود.
منبع خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;