کمبود طرح‌های دانش‌بنیان در صنعتی‌سازی ساختمان

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران گفت: امروز جای طرح‌های دانش‌بنیان در صنعتی‌سازی ساختمان خالی است. به‌کارگیری ایده‌های خلاقانه و تولید دانش‌بنیان در ساخت‌وساز می‌تواند طی سال‌های آتی تولید مسکن در کشور را مطابق با هدف‌گذاری‌ها افزایش دهد.
به گزارش تاسیسات نیوز، علی کریمی آنچه رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران در گفت‌وگو با خبرنگار گروه اقتصادی خبرگزاری علم و فناوری آنا گفت: در راستای افزایش کیفیت و تسریع در ساخت و ساز، کشور نیاز به استفاده از طرح‌ها و ابزار‌های فناورانه در تولید صنعتی مسکن دارد. ورود و مشارکت دانش‌بنیان ها، زمینه تولید با کیفیت را در بخش های مختلف مسکن را فراهم می کند.
رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران گفت: نقش مثبت دانش‌بنیان‌ها در صنعت ساختمان می‌تواند در سال‌های آتی به خوبی نمایان شود وحضور شرکت‌های دانش‌بنیان در حوزه ساختمان می‌تواند به بالا بردن عمر مفید ساختمان کمک کند.
کریمی آنچه در خصوص نقش شرکت‌های دانش‌بنیان در این بخش گفت: سازمان نظام مهندسی با توجه به محوریت و هدف‌گذاری‌ها در راستای تحقق برنامه‌های توسعه‌ای از طرح‌ها و مشارکت تولیدکنندگان مصالح با کیفیت و استاندارد در ساخت و ساز‌ها استقبال و حمایت می‌کند.
ضرورت ورود ایده های خلاقانه به بخش ساخت و ساز
به گفته رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران؛ ازشرکت‌های دانش‌بنیانی که برای افزایش کیفیت و به‌روزرسانی ساخت وساز در کشورطرح و ایده‌های خلاقانه دارنداستقبال می شود و قطعاً این شرکت‌ها و طرح‌ها می‌توانند در بحث ساخت وساز تحول جدی ایجاد کنند.
ساخت و ساز
وی تأکید کرد: برنامه‌های زیادی برای رسیدن به اهداف توسعه‌ای برنامه‌های زیادی لازم است از این رو این سازمان آمادگی دارد تا از کمیسیون انجمن‌ها و تشکل‌های فعال درشرکت‌های دانش‌بنیان دعوت کند تا مصالح و سایر ملزومات مورد نیاز در ساخت وساز را به سازمان نظام مهندسی معرفی تا در صورت تأیید، تولید آن‌ها موجب تسریع درساخت وساز‌های با کیفیت‌تر شود.
کریمی آنچه با اشاره به اینکه ساخت وساز‌ها باید با محوریت دانش و برپایه استفاده از تکنولوژی باشد، گفت: یکی از مواردی که این روز‌ها خیلی مطرح شده است، صرفه جویی در مقوله انرژی درساختمان است. این مسئله در کشور ما هنوز با ورود صنعت ساختمان به حوزه فناوری و استفاده از فناور‌های روز دنیا اجرایی نشده و بسیاری از فرآیند‌های ساختمان سازی در کشور همچنان به روش سنتی در حال انجام است.البته این موضوع باید سریع تر از سوی شرکت های دانش‌بنیان مورد بررسی و نتایج آن در ساختمان‌سازی ها به طور کامل اجرایی شود.
صرفه جویی انرژی درساخت وسازهای جدید 
وی ادامه داد:‌ نبود طرح های کاهش مصرف انرژی در ساخت وسازها باعث افزایش هدررفت انرژی در ساختمان شده که باید با استفاده از تکنولوژی روز و مشارکت شرکت‌های دانش‌بنیان در خصوص صرفه جویی انرژی اقدامات لازم در ساخت وسازهای جدید ایجاد شود.
کریمی آنچه از تبعات فن آوری‌های جدید در صنعت ساختمان افزایش سرعت ساخت، افزایش عمر مفید بنا و کاهش هزینه‌ها چنین گفت: بی شک بهره مندی از فن آوری‌های جدید در صنعت ساختمان افزایش سرعت ساخت، افزایش عمر مفید بنا و کاهش هزینه‌ها را به همراه خواهد داشت.
از شرکت‌های صاحب ایده و خلاق در صنعت ساختمان استقبال می شود
به گفته رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران؛ هنوز شرکت های دارای ایده و طرح های خلاقانه به طور جدی وارد مباحث ساختمان نشده اند و انتظار می رود که این شرکت‌ها با مشارکت بیشتر در این بخش حضور داشته باشند و قطعاً از همکاری شرکت‌های صاحب ایده و خلاق استقبال می شود.
وی با اشاره به اینکه همواره اقتصاد راه خود را پیدا می کند، گفت: در این بین شرکت‌های دانش‌بنیان باید به دنبال راهی برای صنعتی‌سازی کردن ساخت و سازها باشند. چراکه سازنده برای استفاده از محصول دانش‌بنیانی باید از اهمیت محصول یا طرح قانع  شود بنابراین راه اعتمادسازی بین سازندگان و دانش‌بنیان‌ها صنعتی‌سازی ساخت و سازهاست.
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;