کلیدی برای قفل انرژی آران و بیدگل

به گزارش تاسیسات نیوز، با رشد روزافزون مصرف انرژی برق، افزایش واحدهای صنعتی منطقه، ارتقای خطوط تولید، تغییر الگوی مصرف برای مشترکان تجاری و خانگی و میل به رفاه بیشتر در آینده آران و بیدگل را با چالش‌های بزرگ انرژی روبه‌رو خواهد کرد.

 

 

 

حسین خیردست، مشاور و مدرس صنعت برق، روزنامه نسل فردا آران و بیدگل/ طی سال‌های اخیر، مصرف در بخش صنعتی با نوآوری دستگاه‌ها و تکنولوژی‌های جدید تولید به‌طور مخصوص در بخش صنعت فرش و نساجی، نیاز به انرژی الکتریکی را در این واحدهای صنعتی به شدت افزایش داده است. همچنین مصرف‌کنندگان خانگی با تغییر در الگوی مصرف، نیاز بالاتری را به این انرژی احساس می‌کنند.

 

 

 

نیاز منطقه به تحول زیرساختی

 

به‌طور حتم پیگیری کاهش تعرفه‌ی برق، میزان مصرف را طی سال‌های آتی به‌شدت افزایش خواهد داد. لذا نیاز است اقدامات زیر ساختی برای تأسیسات انتقال و توزیع نیروی برق در این منطقه از هم‌اکنون صورت پذیرد. پیش‌بینی می‌شود با افزایش رونق اقتصادی و خروج از رکود، بخش صنعتی شهرستان با نیاز بیشتری برای خرید انرژی الکتریکی روبه‌رو باشد که محدودیت‌های موجود عامل بازدارنده‌ای در رشد واحدهای صنعتی خواهد بود. با توجه به موارد فوق، راه حل برون‌رفت از این چالش چیست؟

 

 

 

 

روی آوردن به انرژی‌های تجدیدپذیر

 

 

یکی از راهکارهای قابل اجرا، استفاده از سلول‌های خورشیدی به‌عنوان منابع تجدیدپذیر انرژی است. این سلول‌ها با تبدیل انرژی تابشی خورشید به برق این امکان را فراهم می‌کنند تا بتوانیم به‌صورت پاک و بدون نیاز به سوخت‌های فسیلی و منابع آبی، برق تولید کنیم.

 

 

 

 

کشور ایران از نظر تابش خورشیدی یکی از غنی‌ترین مناطق دنیاست به‌طوری که در بهترین شرایط می‌توان ۵٫۲ تا ۵٫۸ کیلووات ساعت طی یک روز در هر متر مربع انرژی الکتریکی از نور خورشید جذب نمود.





این رقم در بدترین حالت به ۲٫۸ الی ۳٫۸ کیلووات بر متر مربع بر روز می‌رسد. با توجه به تعداد روزهای آفتابی سال در آران‌وبیدگل و طبق اطلاعاتی که در مردادماه از سایت ناسا به‌دست آمد، متوسط استحصال انرژی الکتریکی از تابش خورشید در آران‌وبیدگل ۵٫۰۱ کیلووات ساعت بر مترمربع بر روز در تمام سال است. این آمار بیانگر پتانسیل بالای این منطقه برای احداث نیرو گاه‌های خورشیدی است.




راه حل اقتصادی

 

 

با لحاظ شرایط خرید تضمینی برق، امکان تعریف دقیق بازه‌ی بازگشت سرمایه محیا می‌گردد و این مسأله می‌تواند ما را به سرمایه‌گذاری در این بخش بیش از پیش مایل نماید. الزام وزارتخانه‌‌ها، موسسات دولتی و نهادها و شرکت‌های دولتی نسبت به تأمین ۲۰ درصد برق مصرفی ساختمان‌های خود از انرژی‌های تجدیدپذیر از سوی هیئت وزیران، ضرورت توجه بیشتر به این مسأله را تایید می‌نماید. بنابراین می‌توان با نگاهی جدید برای سرمایه‌گذاری در این بخش علاوه بر بهره‌مندی از درآمد پایدارِ آن، گام‌های عملیاتی را برای اجرای اقتصاد مقاوتی برداشت.

 

 

 

 

اما به‌نظر می‌رسد باز هم می‌توان نیروگاه‌های خورشیدی را اقتصادی‌تر احداث نمود. استفاده از فضاهای مرده و بی‌استفاده‌ای همچون سقف ساختمان‌ها، سوله‌های صنعتی و پارکینگ‌های خورشیدی که حتی در آینده به‌عنوان جایگاه شارژ خودروهای برقی و هیبریدی خواهند بود می‌تواند گزینه‌های مناسبی برای بهره‌گیریِ هرچه بیشتر از طرح‌های خوشیدی باشند. بحث نیروگاه‌های خورشیدی در مقیاس کوچک هم‌اکنون در جوامع علمی در حال مطالعه و پیگیری مستمر است و طرح‌هایی همچون خانه‌های هوشمند و حتی شهرهای هوشمند زمینه‌های زیادی را برای این مقوله باز نموده است.

 

 

 

هم نیروگاه، هم جاذبه گردشگری

 

 

مهم‌ترین نکته‌ای که در این بخش می‌توان به آن اشاره کرد، استفاده‌های چندمنظوره از سرمایه‌گذاری‌های بزرگتر در خصوص نیروگاه‌های خورشیدی است. به‌طور حتم احداث نیروگاه‌های خورشیدی در مقیاس بزرگتر می‌تواند جاذبه‌هایی را برای این شهرستان پدیدار سازد.

 

 

 

به‌عنوان مثال با تکیه بر ظرفیت کویری شهرستان، کمپ‌های گردشگری سبز و فاقد سوخت فسیلی در مجاورت سایت‌های خورشیدی می‌تواند سبد کاملی از جاذبه را برای گردشگران و طبیعت‌گردان داخلی و خارجی مهیا سازد و زمینه‌های معرفی شهرستان را بیش از پیش گسترش دهد.







انتهای خبر

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;