کشف بزرگترین منبع متان در آب های قطب شمال

دانشمندان روسی که در مورد آب های قطب شمال مطالعه می کنند اعلام کردند، قدرتمندترین جت های متان که از بستر دریا به سطح آب فوران می کنند را کشف کردند.
به گزارش پایگاه خبری تاسیسات نیوز، ایگور سمیلیتوف، دانشمند ارشد حاضر در کشتی تحقیقاتی که حامل ۶۵ دانشمند در یک سفر تحقیقاتی ۴۰ روزه است، از طریق تلفن ماهواره ای به سی ان ان گفت که مقادیر متان اندازه گیری موجود در هوا در دریای سیبری شرقی تا نه برابر میانگین جهانی است.
به گفته ناسا، متان یک گاز گلخانه ای قدرتمند است که پتانسیل آن برای گرمایش جهانی به مراتب بیشتر از دی اکسید کربن است.انتشار متان در قطب شمال که با ذوب شدن لایه منجمد در کف دریا ایجاد می شود، یکی از عوامل تغییرات اقلیمی است.
مقدار متانی که بالای سطح آب توسط تیم تحقیقاتی کشف شد بسیار زیاد است. تا آنجا که سمیلیتوف گفته است این غلظت متان تاکنون توسط کسی کشف نشده است
این دانشمند روسی گفت که اوایل اکتبر کشتی به آبهای سیبری شرقی رسید. قبل از این رفتن به این منطقه به دلیل پوشش یخ روی آب دشوار بود اما امسال این مسیر کاملا باز بود.
تیم مطالعاتی در گذشته بیشتر از ۶۰ نقطه را که در سطح آب آن ها گاز متان منتشر می شود مطالعه و بررسی کردند.
وسعت این نقاط متفاوت بود به طوری که برخی مساحتی حدود ۱۰۰ متر مربع و برخی مساحتی تا یک کیلومتر مربع داشتند.
وقتی متان به سطح آب می رسد، به نظر می آید که آب در حال جوشیدن است. دانشمندان از بالای سطح آب نمونه هایی برای اندازه گیری جمع آوری می کنند تا مشخص شود چه مقدار متان در حال انتشار است و چقدر پتانسیل تغییر اتمسفر را دارد.
در سفرهای تحقیقاتی گذشته، مقادیر متان اندازه گیری شده ۳ تا ۴ ppm بود که بالاتر از میانگین غلظت متان اتمسفر، یعنی ۱.۷ ppm قرار داشت. اما در این سفر برخی از اندازه گیری ها تا ۱۶ ppm را نشان دادند.
سمیلیتوف گفت طی ۱۵ سال گذشته ۳۵ سفر تحقیقاتی انجام داده است اما این سفر شگفتی های بسیار بوجود آورد.
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;