کرونا فرصت تعامل‌های نهفته نظام مهندسی

مهری بهزادپور
از هر حادثه و اتفاق بدی گاهی می‌توان درس‌ها و عبرت‌های خوبی گرفت. شیوع بیماری‌های عفونی و غیرعفونی از سال‌های دور در همه جهان رخ می‌داد و ویروس کووید ۱۹ آخرین مورد بیماری فراگیر در عصر تکنولوژی‌های نوین در سطح جهانی است که علاوه بر در معرض خطر گرفتن سلامت جامعه جهانی به اقتصاد کشورها نیز لطمات فراوانی وارده کرده است.
ارائه راهکارهایی برای تامین سلامت بیشتر مردم و پاره کردن زنجیره شیوع سریع و گسترده این بیماری از جمله پارامترهایی است که ایران نیز به‌طور جدی به آن پرداخته و تمام سازمان‌های حقوقی و حقیقی نیز به دنبال عملیاتی کردن آن هستند.
با توجه به سرعت شیوع و گستردگی انتقال بیماری کرونا در ایران، در حال حاضر تنها «قرنطینه خانگی» به عنوان تنها و شاید آخرین راهکار در شرایط نسبتاَ عادی اعلام شده است که فقط با همکاری جدی مردم می‌تواند این میهمان ناخوانده را بدون میزبان گذاشته و از مرزهای کشورمان خارج و نابود سازد.
سازمان نظام مهندسی کشور و مراکز آن در سراسر ایران همگی با استفاده از امکانات روز در عصر دیجیتال سعی کردند پروسه در خانه ماندن مردم را با ارائه خدمات از راه دور و اجرای الکترونیکی خدمات خود اجرایی کنند.
اقدامی که علاوه بر تامین سلامت عمومی جامعه، امنیت خاطری برای افرادی که مجبور به انجام برخی از امور مرتبط با این سازمان هستند را به همراه خواهد داشت.
راه‌اندازی سامانه‌های ویژه خدمات الکترونیکی چون «تیکتینگ»، سامانه پیامک خدمات از راه دور و … از جمله مواردی است که سازمان نظام مهندسی در مراکز استان و شهرهای ایران با ایجاد آن به مخاطبان خدمات‌رسانی می‌کنند.
شاید سایه سنگین «کرونا» در عین ایجاد مزاحمت برای فعالیت‌های روزمره و اخلال در روند حرکت چرخ اقتصادی کشور، فرصتی باشد برای بهره‌گیری از خدمات الکترونیکی و عصر دیجیتال و به روز کردن داشته‌های خود در این زمینه تا بتوانیم پتانسیل‌های نهفته خود را به مرحله بالقوه برسانیم و فرصت اتصال مردم به شبکه‌های ارتباطی مشترک را ملموس‌تر سازیم و با حضور کمتر در مراکز دولتی و غیردولتی مشکلاتی چون آلودگی هوا، ترافیک، کاهش مصرف سوخت و … را رفع کنیم.
توسعه مفاهیمی چون «سلامت الکترونیکی»، «آموزش از راه دور»، « خدمات الکترونیکی» و … شاید رهآورد «کرونایی» باشد که به راحتی می‌توانیم آن را با در خانه ماندن و قرنطینه خانگی و از بین بردن حلقه‌های اتصال به زانو درآوریم و توسعه خدمات الکترونیکی و استفاده از قابلیت‌های نهفته کشور را به یادگار از این دوران نزد خود باقی نگاه داریم.
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;