رشد واردات مصالح ساختمانی خارجی به مصلحت نیست

رئیس اتحادیه مصالح ساختمانی استان تهران استفاده از کالاهای خارجی را از جمله معضلات مهم بازار مصالح ساختمانی می داند و می گوید: دولت در این زمینه باید مانع واردات کالاهایی شود که فعالان ساخت و ساز در کشور را با مشکل همراه کرده است.
به گزارش پایگاه خبری تاسیسات نیوز، اسماعیل کاظمی بیان کرد: وجود محدودیت در این زمینه علاوه بر ایجاد رونق بازار داخلی زمینه تشویق تولیدکنندگان داخلی به رقابت با بازارهای خارجی، تغییر در فناوری های تولید و نیز جذب نیروی بیکار در کشور را فراهم می کند.
وی معتقد است که ایران به دلیل ارتقا در تولید مصالح ساختمانی حرف های زیادی برای گفتن با رقبای خود دارد بنابراین ممانعت از واردات کالاهای خارجی باعث بهبود وضعیت بازار در کشور می شود.
کاظمی تورم سالانه نرخ کالاها، تغییرات دستمزد پرداختی به کارگر، نرخ حمل و نقل و قیمت تمام شده در برخی از موارد مانند بسته بندی را از جمله عوامل تاثیرگذار بر تغییرات ایجاد شده نرخ مصالح ساختمانی در نیمه نخست سال جاری عنوان کرد.
رئیس اتحادیه مصالح ساختمانی تهران ادعا کرد که نحوه مدیریت برخی واحدهای تولیدی مانند کارخانه های سیمان باعث شد تا افزایش قیمت ها در حد متعارف باشد و روند معقولی را برای معاملات در پیش گیرند.
کاظمی در واکنش به برخی خبرها در خصوص افزایش قابل ملاحظه قیمت سیمان نسبت به دیگر مصالح ساختمانی این طور پاسخ داد: عرضه بیش از حد سیمان به بازار باعث ضرر کارخانه دارانی شد که طی چند سال اخیر تخفیف های ویژه ای را برای این محصول در نظر گرفته بودند، لغو تخفیف ها موجود باعث گمان برخی افراد به افزایش قیمت سیمان شد.
رئیس اتحادیه مصالح ساختمانی استان تهران با بیان اینکه میزان تخفیف های در نظر گرفته شده توسط تولیدکنندگان سیمان ثابت نیست ادامه داد: هر کارخانه بنا بر شرایط روز و میزان تقاضا تخفیف هایی را برای خریداران در نظر گرفته بود که اینک تا حدودی از این تخفیف ها کمرنگ شده است، همچنین هزینه بسته بندی باعث افزایش ۱۵ درصدی قیمت سیمان در بازار شد اما سیمان فله که نیازمند بسته بندی نیست طی دو ماه اخیر با افزایش قیمت چندانی همراه نبود.
کاظمی همچنین اظهارداشت: وجود بورس کالا در هر کشوری لازم است، در صورتی که مسئولان به دنبال شفافیت قیمت برخی از کالاها مانند سیمان هستند باید نسبت به عرضه سیمان در بورس کالا اقدام کنند.
رئیس اتحادیه مصالح ساختمانی استان تهران با بیان اینکه اکنون تولید سیمان در کشور بر تقاضا غالب و این موضوع باعث نگرانی تولیدکنندگان این کالا شده گفت: بهتر است از طریق اقدامات کارشناسی بحث عرضه سیمان به بورس کالا مورد بحث و تبادل نظر قرار گیرد.
وی راه درمان رکود موجود در خرید و فروش مسکن را اتخاذ تمهیدهایی معرفی کرد که دولت باید برای پرداخت وام و نیز بازپرداخت آن متناسب با درآمد متقاضیان مسکن در نظر گیرد.
کاظمی گفت: کاهش ساخت و سازها در کشور به منظور جلوگیری از انبوه سازی و تراکم بیش از حدی بود که شهرداری تهران طی شش ماه نخست سال در سیاست های خود لحاظ کرده است.
تعداد واحدهای صنفی فروش مصالح ساختمانی در تهران بیش از دو هزار و ۵۰۰ مورد اعلام شده است؛ به گفته متولیان حدود ۶۰۰ واحد بدون پروانه در حال فعالیت هستند.
منبع ایرنا
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;