کاربرد هواساز در ساختمان

هواساز یکی از بهترین گزینه ها در بین دستگاه های تهویه مطبوع مرکزی است که در اماکن اداری و تجاری، بیمارستان ها، کارخانجات و‌… جهت ایجاد دمای مطلوب در فصول مختلف، بکار گرفته می‌شود. در این مقاله به کاربرد هواساز در ساختمان و مزایای آن پرداخته شده است. لطفا در ادامه این مطلب همراه ما باشید تا با هواساز و نحوه عملکرد این تجهیز بیشترآشنا شویم.
تاسیسات نیوز: همانطور که می‌دانید امروزه تجهیزات مختلفی در حوزه تاسیسات و تهویه مطبوع ساختمان، تولید و عرضه می‌گردد. هرکدام از دستگاه هایی که به این منظور طراحی و ساخته می‌شوند می‌تواند در صورت دارا بودن محاسبات تعیین ظرفیت صحیح توسط کارشناسان و مهندسین تاسیسات، همچنین قرار گرفتن در محیط جغرافیایی و محل نصب مناسب، عملکرد خوبی را ارائه دهد.
هواساز یکی از بهترین گزینه ها در بین دستگاه های تهویه مطبوع مرکزی است که در اماکن اداری  و تجاری، بیمارستان ها، کارخانجات و‌… جهت ایجاد دمای مطلوب در فصول مختلف، بکار گرفته می‌شود. در این مقاله به کاربرد هواساز در ساختمان و مزایای آن پرداخته شده است. لطفا در ادامه این مطلب همراه ما باشید تا با هواساز و نحوه عملکرد این تجهیز بیشترآشنا شویم.
هواساز چیست؟
همانطور که گفته شد، هواساز یکی از تجهیزات تهویه مطبوع است که قابلیت ایجاد دمای مطلوب محیط در فصول مختلف را دارد. هواساز ها دارای ۲ کویل (لوله مسی) حاوی آب گرم و آب سرد، تعدادی فیلتر، الکتروموتور، فن هوادهی، کانال های تامین و توزیع هوای مطبوع، رطوبت زن و در برخی موارد دارای کویل حاوی ماده مبرد (نوع DX) هستند.
نحوه عملکرد هواساز
هواساز ها جهت گرم یا سرد نمودن هوا از چیلر یا بویلر (تامین کننده آب سرد و گرم) کمک می‌گیرند، نحوه عملکرد این تجهیز به این صورت است که آب سرد توسط چیلر یا مینی چیلر در فصل تابستان، و آب گرم به وسیله بویلر چدنی یا فولادی در فصل زمستان تامین شده، سپس به داخل کویل هواساز ارسال می‌شود. یک یا چند فن درون هواساز قرار دارند که هوای اطراف کویل‌ها را به حرکت درآورده و از طریق کانال‌ها به داخل محیط
مد‌ نظر هدایت می‌کنند. در صورتی که آب داخل کویل‌ها سرد باشد هوای اطراف آن نیز خنک شده و در صورتی که آب گرم از بویلر داخل کویل‌ها جریان داشته باشد هوای گرم تولید می‌گردد.
هواساز ها از سه طریق عمل تامین هوا را انجام می‌دهند که در هر ساختمان و محیط مدنظر می‌توان با توجه به نوع کاربری، هر یک را انتخاب نمود، در ادامه به شرح این سه روش پرداخته شده است.
  • دریافت هوای تازه از بیرون که به صورت کامل و صد در صدی بوده، سپس تنظیم دما روی کویل آب سرد و کویل آب گرم صورت گرفته و به داخل ساختمان هدایت می‌شود که به آن اصطلاحاً فول فرش (Full Fresh air) نیز گفته می‌شود. این نوع از هواساز ها معمولاً برای مراکز درمانی، اتاقهای عمل بیمارستانها و صنایع خاص و حساس مورد استفاده قرار می‌گیرند.
  • دریافت مقداری هوای تازه از بیرون و دریافت مقداری هوا از داخل ساختمان، ترکیب این دو در محفظه مخلوط کردن هوا یا Mixing Box، سپس عمل تنظیم دما در کویل آب گرم و کویل آب سرد دستگاه انجام شده و هوای مطبوع به داخل ساختمان ارسال می‌گردد. لازم به ذکر است که بطور معمول بیشترین روش تامین هوا در هواسازهای ساختمانهای اداری، تجاری و صنعتی از این نوع می‌باشد.
  • دریافت هوا از داخل ساختمان که در این حالت هیچگونه هوای تازه وارد ساختمان نمی‌شود. سپس عملیات تنظیم دما و بازگرداندن آن به داخل ( گردش صد در صدی هوای داخل) به لحاظ شرایط غیرحساس هوای پروژه و مسائل اقتصادی انجام می‌گیرد.
طول عمر بالا
ورق گالوانیزه با کیفیت بالا، دمپرهای آلومینیومی دقیق، عایق بندی مناسب، روغن کاری مناسب و آسان، یاتاقان های فن، استفاده از پروفیل های آلومینیومی مقاوم از جمله مشخصاتی هستند که در طول عمر بالای هواسازها بسیار موثر می‌باشند.
کارکرد آرام
هوادهی پرقدرت ولی آرام این هواسازها، حاصل بکارگیری پروانه های دقیق فن برای تمامی سایزها میباشد که در مدل های سانتریفیوژ فوروارد و بکوارد استفاده و جهت کنترل دسی‌بل صدای دستگاه، هر قسمت توسط عایق صوتی احاطه می‌شود.
سهولت در نصب و سرویس تعمیرات
دسترسی آسان، سریع و مطمئن به داخل هواساز، موقعیت مناسب درب، همچنین داشتن ساختار مناسب جهت خارج کردن یا جا به جا کردن قطعات و دسترسی کامل جهت مونتاژ قطعات از مزایای هواساز می‌باشد.
نتیجه گیری
این سیستم به عنوان یک دستگاه مرکزی مورد استفاده قرار میگیرد به همین علت نمی‌توانند برای فضاهای تفکیک شده ای که نیاز به کنترل مستقلی دارند مثل واحدهای مسکونی و اداری یا مغازه های یک مرکز تجاری انتخاب مناسبی باشند ، بطور کلی ، استفاده از دستگاه هواساز برای فضاهایی که مساحت زیاد و یکپارچه ای داشته و یا به حجم قابل توجهی هوای تازه نیاز دارند رایج اند ، هواساز ها بر اساس نوع کاربری ، کنترل جریان هوا ، زون بندی ، قرار گیری فن دمنده ، خروج هوا و یونیت در انواع مختلف طراحی و تولید می‌شوند که، از جمله مهمترین آنها می‌توان به انواع هواساز صنعتی و هایژنیک اشاره نمود.
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;