مزایای چوب در ساخت و ساز

چوب از جمله مصالحی است که در تمام نقاط جهان در دسترس می باشد و برای مصارف مختلف مورد استفاده قرار می گیرد.

به گزارش پایگاه خبری تاسیسات نیوز، این متریال طبیعی این روزها مورد توجه بسیار واقع گردیده زیرا زیبایی و جذابیت بی نظیر آن باعث شده به ماده ای پرکاربرد در دنیا تبدیل شود.
کاربرد چوب نامحدود است و به دلیل انعطاف پذیری بسیار بالا و وزن سبک، معماران و سازندگان توجه ویژه بدان معطوف دارند. یکی از مزایای این ماده طبیعی طول عمر بالاست.
اگر به سازه های چوبی اطراف خود نگاهی بیندازید متوجه می شوید با گذشت چند سال، هنوز این سازه ها پا برجا هستند.
در گذشته چوب و سنگ از جمله مقرون بصرفه ترین مصالح ساختمانی محسوب می شدند اما با گذشت زمان و پر رنگ شدن اهمیت چوب و زیبایی بی نظیر آن، قیمت این متریال بالا رفته و امروزه چوب طبیعی در مقایسه با برخی مصالح قیمت بیشتری را به خود اختصاص داده است.
لازم به ذکر است که با نابودی جنگل ها و گرم شدن هوای زمین، مساحت جنگل ها رو به کاهش است و این خود عاملی برای افزایش ارزش و بهای چوب می باشد.
امروزه چوب ایده آل ترین متریال در طراحی خانه های سبز یا پایدار است و سلامتی و آسایش را برای ساکنین به ارمغان می آورد.
سازه های چوبی از گذشته تا امروز مورد توجه قرار گرفته اند و معماری و طراحی خلاقانه آن ها چشم هر بیننده را به خود جذب کرده است.
هر چند این روزها با ورود مصالح نوین به بازار، کمتر شاهد سازه های تمام چوب هستیم اما باز هم چوب در ترکیب با سایر مصالح مورد استفاده قرار می گیرد و گرما و زیبایی خاصی به سازه می بخشد.
چوب متریالی طبیعی و دوستدار محیط زیست است و نمادی از طبیعت محسوب می شود. هم فضاهای داخلی و هم فضاهای خارجی ساختمان تحت تاثیر چوب قرار می گیرند و کیفیت آن ها دوچندان می شود، از این رو نمی توان اهمیت چوب را نادیده گرفت. از جمله مزایای چوب در ساخت و ساز می توان به موارد زیر اشاره نمود. با ساختمانچی همراه باشید.
مقاومت بالا در برابر صوت
چوب از جمله متریال هایی است که از انتقال سر و صدا جلوگیری می کند و محیطی آرام فراهم می نماید. در حال حاضر در طراحی ساختمان های مدرن امروزی از چوب به صورت ترکیب با سایر مصالح استفاده می شود.
نوع چوب و لایه هایی که برای آن انتخاب می شوند با توجه به مکان مورد نظر انتخاب می گردند هنگامی که لایه های چوب بر روی یکدیگر قرار می گیرند به میزان قابل توجه از انتقال صوت جلوگیری می کنند، از این رو می توان چوب را نوعی عایق صوتی نامید.
چوب هایی که در حال حاضر برای طراحی نمای سازه یا دکوراسیون داخلی آن مورد استفاده قرار می گیرند، به شکل قطعات پیش ساخته هستند و نصب آن ها بسیار سریع و آسان است.
وزن بسیار سبک
چوب در مقایسه با سایر مصالح ساختمانی وزن بسیار سبکی دارد و حمل و نقل آن نیز آسان تر می باشد.
در واقع سبک بودن وزن این متریال هزینه کمتری بر روش سازنده می گذارد. در واقع برخلاف سایر مصالح، هنگام برش چوب و حمل آن نیازی به ماشین آلات و تجهیزات سنگین نیست.
صرفه جویی در مصرف انرژی
همانطور که می دانید با گسترش جمعیت منابع انرژی طبیعی در حال پایان هستند و هنوز جایگزین ایده آلی برای انرژی های فسیلی یافت نشده است، از این رو صرفه جویی در مصرف آن ها از جمله مسائلی است که این روزها مدام بر آن تاکید می شود.
چوب از جمله متریال هایی است که استفاده از آن در ساختمان نقش مهمی در کاهش مصرف انرژی ایفا می کند. چوب ماهیتی گرم دارد و حضور آن به فضا گرما می بخشد.
بهتر است این نکته را بدانید که سازه های چوبی به میزان قابل توجه از گرمای لازم برخوردارند و نیازی به مصرف بی رویه انرژی نخواهند داشت.
زیبایی فوق العاده
چوب به دلیل دارا بودن بافت بی نظیر، رنگ و بوی خاصی به فضا می بخشد و در زیبایی آن نقش بسزایی دارد.
خانه هایی که در ساخت آن ها چوب به کار رفته مسلماً در مقایسه با خانه های ساخته شده با مصالح سرد و بی روح مانند سنگ و بتن حسی بهتر و دوست داشتنی تر منتقل می‌کنند. چوب نماد طبیعت است و حسی از آرامش منتقل می کند.
استفاده آسان
پروژه ساخت خانه هایی که متریال اصلی آن ها چوب است در مقایسه با خانه هایی که از بتن و فولاد ساخته می شوند، سریع تر پیش می رود.
چوب وزن سبکی دارد و از قابلیت برشکاری برخوردار است.
علاوه بر آن قطعات آن از پیش ساخته می باشد، از این رو استفاده از آن ها سریع تر و آسان تر از سایر مصالح است.
تناسب با شرایط مختلف آب و هوایی
چوب را می توان برای امور ساختمانی در مناطق مختلف آب و هوایی مورد استفاده قرار داد.
سازه های چوبی هم در مناطق گرم و خشک و هم در مناطق مرطوب مقاومت خود را حفظ می کنند، از این رو می توان گفت چوب متریالی ایده آل برای ساخت و ساز می باشد.
دوستدار محیط زیست
همانطور که شاهد هستیم نگرش افراد نسبت به سبک زندگی تا حدودی تغییر کرده و آن ها به سمت زندگی پایدار گرایش پیدا کرده اند.
با توجه به این امر می توان گفت چوب بهترین متریال برای ساخت خانه سبز است زیرا هیچ ضرری برای محیط زیست ندارد و مهم تر از همه تجدیدپذیر می باشد.
منبع ساختمانچی
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;