چه چیزی ایران را تهدید میکند

به گزارش تاسیسات نیوز به نقل از خبرگزاری ایسنا،نشست دشت‌های تهران موضوعی است که در چند سال اخیر زنگ خطری را به صدا درآورده تا جایی که به گفته وزیر نیرو دشت‌های تهران هر سال حدود 36 سانتی‌متر فرونشست دارد که این مساله نیز ممکن است موجب نشست شبکه آب، برق، ساختمان‌ها، مترو و راه‌آهن شود.



این موضوع موجب ایجاد نگرانی در محافل محیط زیست، وزارت جهاد کشاورزی و وزارت نیرو شده است و به نظر می‌رسد که به جز یک بسیج همگانی در تمام دستگاه های ذی‌ربط نمی توان این مشکل را برطرف کرد.




در این باره قائم مقام وزیر نیرو معتقد است که باید فکر اساسی برای این مهم تدبیر شود چراکه قطعا این موضوع می تواند تبعات جبران ناپذیری را برای کشور به همراه آورد.




وی با اشاره به تدابیر مهمی که می‌توان برای حل و یا کاهش این موضوع در نظر گرفت،به ایسنا گفت: می توان با بهبود شیوه فاضلاب تهران، تغذیه دشت تهران و دقت در نحوه بهره برداری ها این مساله را کنترل کرد.




علاوه بر این داریوش مختاری، کارشناس حوزه آب با بیان اینکه که یکی از مشکلاتی که در کشور ما به وجود آمده بحث فرونشست‌های دشت تهران و که باید به این مهم توجه ویژه‌ای شود، گفت: دلیل این اتفاق استفاده نامناسب از منابع آب زیرزمینی است لذا باید در بخش کشاورزی از روش‌های بهتری برای آبیاری استفاده کرد، چرا که تنها در این شرایط می‌توانیم منابع آبی خود را حفظ کنیم.




وی با بیان این‌که در تعدادی از دشت‌های ایران با فرونشست روبه‌رو هستیم، ادامه داد: این مساله می‌تواند نگرانی بزرگی را برای آیندگان به وجود آورد، چرا که فاصله دانه‌های خاک با این فرونشست‌ها از بین می‌رود و مخازن زیرزمینی نیز دیگر مورد استفاده قرار نمی‌گیرد.




مختاری با بیان این‌که حتی اگر خشکسالی را پشت سر بگذاریم امکان نفوذ آب به سفره‌های زیرزمینی با وجود شرایط فعلی کمتر می‌شود، اظهار کرد: طبیعتا برای این امر برنامه‌ریزی‌های جدی صورت گیرد.




این کارشناس یکی از این برنامه‌ریزی‌ها را استفاده از منابع آب زیرزمینی به حد مناسب عنوان کرد و گفت: باید بتوانیم متناسب با داشته‌هایمان مصرف کنیم.




وی با بیان این‌که باید در این بین به فکر نسل‌های آینده بود، گفت: هدف همه ما باید تولید با مصرف آب کمتر باشد، چرا که در غیر این صورت قطعا برای آیندگان مشکل ایجاد می‌شود.




به طور کلی باتوجه به شرایط پیش آمده در شهر تهران می توان گفت که حل این مساله نیازمند اتحاد تمامی ارگان های ذیربط است به طوری که باید بتوان با ایجاد یک مدیریت اساسی این مشکل را در کشور برطرف کرد.






انتهای خبر

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;