چه نوع شیشه نشکن ، با چه قیمتی، برای کجا بخرم؟!

شیشه سکوریت (شیشه نشکن) یکی از مقاوم ترین انواع شیشه است که از آن در صنعت ساختمان استفاده می شود و از گروه شیشه های ایمنی است. مقاومت این شیشه به دلیل فرآیند حرارت دهی قوی است که بر روی آن ها انجام می شود. همچنین امکان تولید این شیشه در رنگ ها و طرح های متنوع نیز وجود دارد.
به گزارش تاسیسات نیوز، امروزه شیشه سکوریت به انگلیسی (Tempered glass) یا شیشه نشکن به عنوان یکی از شناخته شده ترین مصالح ساختمانی در صنعت مطرح می شود.
در توضیح کلی از شیشه سکوریت باید گفت شیشه سکوریت یکی از انواع شیشه ایمنی است؛ که با نام شیشه میرال و شیشه نشکن نیز عنوان می شود شیشه میرال اصطلاح بازاری آن است و شیشه نشکن را می توان اصطلاح عامیانه ای از شیشه سکوریت دانست.
سکوریت کردن، فرآیندی شامل عملیات حرارتی بوده که روی شیشه های ساختمانی انجام می شود. این فرآیند را می توان روی شیشه های رنگی، چاپ شده، رفلکتیو و یا لعاب خورده نیز انجام داد. این نوع شیشه، محصولی از شیشه پنجره، رنگی، رفلکس دار، لاکی و یا چاپ شده است.
شیشه نشکن چیست
ویژگی مهمی که شیشه سکوریت داراست مقاومت بالای آن در برابر ضربه و طرز خرد شدن و شکستن شیشه سکوریت است. درست است که به شیشه سکوریت شیشه نشکن هم می گویند اما این بدین معنا نیست که شیشه سکوریت نخواهد شکست بلکه مقاومت خوبی در برابر ضره از خود نشان می دهد در واقع اگر شیشه سکوریت بشکند ذرات خرد شده آن به جای رفتار برنده شیشه ساده هنگام شکستن به قطعات کوچکی تبدیل شده که لبه آن صیقلی بوده و توانایی بریدن را ندارد همین ویژگی است که شیشه سکوریت را از در جاهایی که ایمنی و استحکام مد نظر قرار می گیرد استفاده می شود.
شیشه میرال چیست
شیشه میرال که در بالا به آن اشاره شد، یک برند در صنعت شیشه است که اولین تولید کننده شیشه سکوریت در ایران بوده، شیشه های سکوریت در بازار به نام شیشه میرال معروف هستند.
فرایند سکوریت کردن شیشه
مراحل مقدماتی شامل برش شیشه طبق اندازه های مورد نظر وسپس سنگ زنی لبه های شیشه است.
شیشه سنگ زده شده روی غلطکهائی افقی قرار گرفته و به کوره منتقل می شود. در کوره به دمای حدود ۶۲۰ درجه سانتی گراد ( نقطه نرم شدن ) رسانده شده و در پی آن به سرعت هر دو طرف شیشه تحت جریان هوای سرد قرار می گیرد. چون یکباره دو سطح بالا و پایین شیشه توسط فشار هوای بالا خنک شده و این اختلاف دما بر رو و عمق شیشه سبب ایجاد یک سطح فشرده و کاملا ایمن شده بر روی شیشه می شود.
فرایند سرد شدن سریع شیشه منجر به انقباض سطح خارجی شیشه می شود، در حالی که بخش میانی که هنوز گرم و نسبتا سیال است از انقباض سطح خارجی جلوگیری نمی کند. به مرور که بخش مرکزی آغاز به سرد شدن می کند بخشهای سطحی که دیگر صلب شده اند از انقباض لایه های مرکزی جلوگیری می کنند. این امر باعث توزیع تنش و کشش در شیشه های سکوریت می شود.
ویژگی های شیشه سکوریت
* رنگ، شفافیت، ترکیب شیمیایی و میزان عبور نور بر اثر عملیات سکوریت تغییر نمی کند. همچنین سختی، وزن مخصوص، ضریب انبساط، نقطه نرم شدن، هدایت حرارتی نیز بر اثر عملیات سکوریت بدون تغییر باقی می ماند. مقاومت پیچشی وکششی و مقاومت در برابر ضربه و استرسهای حرارتی، ویژگیهایی فیزیکی هستند که طی عملیات سکوریت بهبود خواهند یافت. شیشه سکوریت تحت بار یکسان به مراتب مقاوم تر از شیشه عادی هم اندازه و هم ضخامت خود عمل می کند.
* شیشه نشکن مقاومت حرارتی بالایی دارد. قادر است سه برابر بیشتر از شیشه معمولی در برابر حرارت پایداری کند و تغییرات حرارتی تا ۳۰۰ درجه سانتی گراد را تحمل می کند.
* فرآیند سکوریت، الگوی شکست شیشه را نیز تغییر می دهد. شیشه نشکن در صورت اعمال ضربه شدید به قطعات بسیار کوچکی تقسیم می شود که برندگی شیشه عادی را نداشته و خسارت جانی و مالی حادثه را به حداقل ممکن می رساند. اهمیت این امر به هنگام بلایای طبیعی مانند زلزله و طوفان آشکار می شود. شیشه های سکوریت دارای مقاومت مکانیکی حدود پنج برابر شیشه های معمولی هستند.
* مقاومت شیشه های نشکن در برابر شوک های حرارتی و تغییرات آب و هوایی بالاست و دچار ترک خوردگی و شکستگی نمی شوند. مقاومت دمایی بالای این نوع شیشه ها آنها را به شیشه ای محبوب در صنعت ساختمان سازی تبدیل کرده است.
* این شیشه ها مقاومت بالایی در برابر سرمای مداوم، تابش نور خورشید و سرد و گرم شدن دارند.
* شیشه های نشکن در برابر ضربه مقاوم بوده و در صورت شکستن به تکه هایی با لبه صاف تبدیل می شوند که آسیب کمی وارد می کنند.
* این نوع شیشه ها دارای تنوع رنگی بالایی هستند و از آنها به عنوان شیشه های دکوراتیو نیز استفاده می شود.
کاربرد شیشه سکوریت
وقتی سخن از ایمنی است شیشه سکوریت از بهترین انتخاب ها است. فرایند حرارت دهی قوی باعث افزایش ضریب ایمنی می شود. این شیشه در انواع مختلف مثل شیشه پنجره، رنگی، رفلکس دار، لاکی یا چاپ شده موجود است.
در مکانهای عمومی که نیاز به ایمنی بالا و جلوگیری از هر اسیب احتمالی به افراد است شیشه سکوریت انتخاب اول است این شیشه در موقع شکستن پودر می شوند در حالیکه شیشه های معمولی یا خام در زمان شکست تبدیل به یک چاقوی بران یا شمشیر می شود.
در صنعت ساختمان سازی استفاده از شیشه نشکن به طور کلی به مکان های ختم خواهد شد که شیشه در معرض ضربه، برخورد (در واقع ایمنی شیشه برای ما مهم باشد) و احتمال صدمه زدن به انسان ها را داشته باشد. مانند نمای ساختمان، راه پله شیشه ای و ….
استفاده از شیشه نشکن به صورت زیر بسیار رایج شده است:
شیشه نشکن کف
استفاده از شیشه در کف ساختمان ایده جدیدی از معماران در زیبا سازی و ایجاد فضایی برای نور پردازی یا فضای سبز کوچکی است که لزوما شیشیه مورد استفاده باید شیشه سکوریت باشد؛ که شیشه نشکن کف در اصطلاح رایج تر به آن گویند.
اجرای پروژه ی شیشه نشکن کف از پروژه های حساس و پیجیده ی ساختمانی محسوب می شود چرا که کوچک ترین اشتباهی به قیمت از دست رفت جان افراد خواهد شد لذا در انتخاب نوع شیشه و همچنین یراق مورد نظر باید دفت کافی را به خرج داد.
شیشه نشکن برای سقف
اجرای فضای نورگذر در سقفها امروزه در دستور کارمعماران با تجربه قرار گرفته است شیشه نشکن برای سقف بهترین متریال برای این امر است.
* شیشه نشکن بخاری
* شیشه نشکن ضد سرقت
شیشه های V-Guard خانواده تجاری شیشه نشکن ضد سرقت است که طی فرآیندی طولانی و پیچیده تولید می شود. ویژگی خاص این شیشه علاوه بر عایق صوتی و حرارتی، ضد گلوله و مقاوم در برابر انفجار بودن آن است.
امروزه در ادارات هم که استفاده از شیشه به دلیل دید داشتن فضاهای دیگر مرسوم شده بجای استفاده از شیشه ی معمولی که خطر جانی به همراه دارد از این نوع شیشه ها استفاده می شود که می توان خطر های جانی را بسیار کاهش دهد.
یکی از صنعت های پر کاربرد در کنار ساختمان استفاده از این شیشه در صنعت خودروسازی است شود که برای مقابله با خرد شدن شیشه است از قطعات بزرگ این شیشه ها استفاده می شود. البته این نکته باید دقت بشود که در جلوی ماشین از شیشه لمینت (دیگر شیشه ایمنی با ضریب اطمینان بیشتر در برابر شکست) استفاده می شود. پس معمولا به طور کلی در شیشه عقب خودرو از شیشه های سکوریت استفاده می کنند تا در هنگام خرد شدن به کسی صدمه نزد و در عوض شیشه جلو را لمینت استفاده می کنند تا از خرد شدن جلوگیری کند.
شیشه نشکن ضد سرقت
حتی در لوازم خانگی هم میتوان از شیشه سکوریت برای شیشه های هود طرح دار با هر نوع برش اعم از پنل و بدنه سینک های شیشه ای با طرح های کار شده بر روی شیشه اجاق گاز رومیزی(شیشه سکوریت اجاق گاز) و فر توکار و یخچال شیشه های تزیینی استفاده کرد.
به طور کلی از شیشه سکوریت در موارد زیر استفاده می شود:
* نماهای شیشه ای
* سقف های شیشه ای
* درب فروشگاه ها، بانک ها، هتل ها و …
* پنجره های ساختمان
* حفاظ های شیشه ای
* دیوارپوش های شیشه ای
* پارتیشن بندی
* ویترین و پیشخوان فروشگاهی
* نرده های شیشه ای
* و ….
شیشه سکوریت و شیشه معمولی
شباهت شیشه سکوریت و شیشه معمولی؛ جالب است بدانید در سه فاکتور وزن، رنگ و ضخامت شیشه ساده اولیه، در فرایند سکوریت تغییری بوجود نمی آید و از این رو شیشه سکوریت و شیشه معمولی ظاهری شبیه به هم دارند؛
در واقع هنگام انجام فرایند سکوریت کردن شیشه رنگ، درصدعبور نور، خصوصیات مربوط به انرژی و صدا، وزن، نسبت هدایت حرارت و ضریب انبساط و انقباض آن بدون تغییر ثابت باقی می ماند. تنها تغییری که ایجاد می شود افزایش مقاومت مکانیکی شیشه سکوریت است. در فرایند سکوریت کردن از ماشین آلات با تکنولوژی بسیار بالا استفاده می شود تا از ایجاد اعوجاج وخط و خش هنگام تولید جلوگیری شود تا هنگام نصب بون هیچ نقصی موجب زیبایی نمای ساختمان شود.
پس سوالی که در این میان به وجود می آید تشخیص شیشه سکوریت با شیشه معمولی است در واقع باید پرسید
روش تشخیص شیشه سکوریت چیست؟
* یک شیشه برنز(قهوای) بردارید و جوری شیشه برنز را نگه دارید که انعکاس شیشه سکوریت را داخل اون ببینید. (در اصل مثل آیینه) در این حالت باید روی شیشه برنز اثرات رنگی به صورت نقاط با قطر حدود ۲ تا ۵ سانتیمتر به تعداد زیاد ببینید. در غیر اینصورت اگر چیزی ندیدین شیشه ساده هست و سکوریت نیست.
* سطح شیشه سکوریت توسط الماس برش و سایر چیزهای سخت خط بر نمیداره ولی شیشه ساده به راحتی خط بر می دارد.
* با عینکهای مخصوص پلارید اگه به شیشه سکوریت نگاه کنید نقاطی که در بند ۱ ذکر شد می بینید.
* تحت زاویه ۲ تا ۵ درجه به صورت موازی به سطح شیشه نگاه کنید حتماً سطح شیشه باید به فاصله حدود نیم متری از هم موج دار باشد.( از طول و عرض این کارا تکرار کنید)
مقاومت شیشه سکوریت
مهمترین تفاوت شیشه سکوریت و شیشه معمولی در استحکام و امنیت بالاتر شیشه سکوریت است. شیشه سکوریت با ضخامت یکسان، مقاومت بیشتری (حدود ۵ برابر بیشتر) در اثر فشار و ضربه از شیشه معمولی در برابر شکستن دارد.
نکته مهم بعدی، امنیت شیشه سکوریت است. اگر فشار و یا ضربه وارد شده به شیشه سکوریت به حدی زیاد باشد که منجر به شکستن آن شود، شیشه سکوریت به صورت ذرات ریز غیر برنده شکسته می شود، در حالیکه شیشه معمولی به صورت قطعات نسبتا بزرگ و بسیار برنده و خطرناک شکسته خواهد شد.
مقاومت شیشه سکوریت در برابر گرما و حرارت بیشتر از شیشه معمولی است و می تواند تا سه برابر بیشتر از شیشه معمولی گرما و شوک حرارتی را تحمل کند.

مقاومت شیشه سکوریت ۱۰ میل
بالا بودن مقاومت شیشه سکوریت ۱۰ میل موجب شده تا به عنوان یک شیشه پرکاربرد در صنایع ساختمانی و سایر صنایع مهم مورد استفاده قرار بگیرد. مقاومت شیشه ۱۰ میل را می توان از میزان تحمل فشار، ضربه، تغییرا دمایی مورد اندازه گیری قرار داد.
شیشه سکوریت ۱۰ میل دارای سه درجه کیفیت A+ , A , B است که قیمت شیشه سکوریت ۱۰ میل در هر درجه کیفیت متفاوت است.
قابلیت برش مجدد شیشه سکوریت
نکته قابل اهمیتی که راجب شیشه سکوریت باید دانست این است که قابلیت برش مجدد بعد از عملیات سکوریت در روی شیشه خام وجود ندارد بنابراین تمام اندازه گیری ها باید قبل فرایند سکوریت انجام شود. کلیه عملیات مورد نیاز از قبیل برش، سوراخکاری، لول زنی و… از این مهم مستثا نیستند.
قیمت شیشه سکوریت
با توجه به نیاز به انجام عملیات ویژه سکوریت کردن؛ بدیهی است که قیمت شیشه سکوریت بیشتر از شیشه معمولی باشد. قیمت شیشه سکوریت بسته به ضخامت، نوع و ابعاد، حدود ۱٫۵ الی چهار برابر شیشه معمولی با همان ابعاد و ضخامت است.
شیشه لمینت و سکوریت
شیشه‌های سکوریت در مقایسه با شیشه‌های معمولی وضعیت بهتری دارند. این شیشه‌ها در اثر شکست به قطعات ریز و غیر برنده خرد می‌شوند که هیچ گونه خطر جانی ندارند اما به هر حال شیشه فرو می‌ریزد. فلسفه پیدایش شیشه‌های لمینیت مرتفع نمودن این مشکل شیشه بود.
مهمترین مشخصه شیشه‌های لمینت الگوی شکست آنهاست. شیشه‌ها در اثرضربه می‌شکنند اما تکه‌های شکسته به میان لایه چسبیده و شیشه یکپارچگی خود را حفظ می‌کنند.

نصب شیشه سکوریت
برای نصب شیشه سکوریت شما قطعا به یک نصاب ماهر نیاز دارید. حداقل سابقه کاری یک نصاب برای نصب شیشه سکوریت دو سال زیر نظر استاد کار این زمینه است که از فوت و فنون این کار با خبر باشد. نصب شیشه سکوریت بسیار حساس بوده و سهل انگاری در آن باعث آسیب های مالی و جسمی خواهد شد.
یکی از مهمترین فن های این نوع از خدمات ، دانستن حساسیت شیشه سکوریت از لبه آن است که باید در موقع جا زدن شیشه سکوریت بر روی فریم حتما از چوب یا لاستیک استفاده شود تا شیشه سکوریت بصورت مستقیم با پیچ یا فلز در تماس نباشد.
اولین کاری که در آموزش نصب شیشه سکوریت مرسوم و مهم بوده، ایجاد سازه فلزی کاملا تراز و شاقول که زیرسازی شیشه است باید نصب شود، بعد از آن فریمها بصورت فارسی بر روی سنگ یا سرامیک و یا قوطی زیر سازی بصورت کاملا دقیق و تراز نصب خواهد شد. در آموزش نصب شیشه میرال، شناخت از انواع فریم ها و زمان و محل مناسب جهت استفاده از آن کاملا ضروری است.
عوامل موثر بر قیمت نصب شیشه سکوریت
امروزه استفاده از شیشه سکوریت یا همان شیشه نشکن به علت ایمنی قابل قبول این شیشه بسیار رایج گردیده است. استفاده از شیشه سکوریت به عنوان نما کاربردی ترین کاربرد آن است چرا که در این زمینه نیازمند ایمنی است.
قیمت مهمترین پارامتر یک مصالح برای استفاده از آن است؛ درسته که شیشه سکوریت نسبت به شیشه ساده قیمت بالاتری دارد اما استفاده از شیشه سکوریت ایمنی سازه ما را در برابر خطرات احتمالی تضمین کرده از این رو استفاده از شیشه سکوریت مقرون به صرفه است. در زیر به چند فاکتور موثر در قیمت شیشه سکوریت یا قیمت شیشه نشکن (قیمت شیشه میرال) می پردازیم:
ابعاد شیشه سکوریت: مسلما هر چه اندازه و مساحت مورد نیاز ما بیشتر باشد قیمت شیشه سکورت بیشتر می شود.
یشه های سکوریت با اندازه و ضخامت های مختلفی تولید می شوند که حداقل اندازه واحد ۲۵۰ در ۲۵۰ میلیمتر و حداکثر اندازه واحد ۴۸۰۰ در ۲۴۰۰ میلی متر است.
ضخامت شیشه سکورت: شیشه سکوریت هم مانند شیشه های ساده در ضحامت های مختلف موجود است و از این رو تفاوتی با شیشه ساده ندارد.
ضخامت شیشه سکوریت در بیشترین حالت خود ۱۹ میلیمتر و در کمترین حالت ۴ میلیمتر است.
رنگ شیشه سکوریت: رنگ شیشه مورد نیاز ما عامل تعیین کننده ای در قیمت شیشه است. البته استفاده از شیشه سکوریت اغلب به صورت بیرنگ رایج است اما نوع مات آن مورد توجه قرار دارد چرا که استفاده از شیشه سکوریت مات به فضای داخل خود را کاملا محصور می کند البته نه به این معنا که از انتشار نور در داخل خانه جلوگیری شود.
یراق آلات شیشه سکوریت: یراق شیشه سکوریت در تعیین قیمت آن نقش مهمی دارد هر چه ابعاد و کیفیت یراق بهتر باشد قیمت نهایی ما بیشتر خواهد شد.
یراق شیشه سکوریت
ابزار شیشه سکوریت به صورت کلی امل موارد زیر است:
* لولا
* استوپ
* قفل
* دستگیره
* ریل
* فریم
* بست
* و…
از لولای شیشه سکوریت در موارد زیادی استفاده می شود ولی رایج ترین کاربرد آن برای اتصال کردن لنگه های درب و پنجره به چارچوب و قاب ها است. تمام درب های شیشه ای برای باز و بسته شدن نیازمند به لولا هستند و به دلیل مصرف گسترده و خاص شیشه های سکوریت می توانید انواع مختلف و متنوع لولا را در بازار مشاهده کنید که هر یک متناسب با کاربری مورد استفاده قرار می گیرد.
شکل کلی شیشه سکوریت: در بعضی موارد شکل شیشه از حالت متعارف (مستطیل یا مربع) خارج است بنابراین شکل شیشه سکوریت هم در قیمت آن دخیل است
ابعاد نصب شیشه سکوریت: هزینه نصب شیشه سکوریت معمولا بر اساس متراژ نصب محاسبه می شود که تقریبا از مبلغ ۲۰۰۰۰ تومان شروع می شود.
منبع اخبار ساختمان
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;