چه آجر نمایی را نخریم (هشدارهای قبل از خرید آجر نما)

به گزارش تاسیسات نیوز، نمای آجری مدتی است که رواج پیدا کرده است. پیش از آن استفاده از سنگ و نمای سنگی مدنظر بسیاری از سازنده‌ها و مهندسین ساخت‌وساز بود. اما با توجه به معایب نمای سنگی و هزینه‌های بالای آن، استفاده از آجرنما و نمای آجری جای نمای سنگی را پر کرد. هزینه کمتر این پوشش نسبت به نمای سنگی، تنوع بالای طرح و رنگ و دوام بالای آن مهم‌ترین مزیت و دلیل این موضوع است. اما برای انتخاب و خرید آجر نمای مناسب، چه مواردی را باید بدانیم. بدون شک همه ما تخصص زیادی در خصوص آجر و متریال آن نداریم. در اغلب موارد هم نمی‌توانیم بررسی تخصصی برای آن داشته باشیم.
در این مطلب سعی کردیم با روش‌های ساده و قابل بررسی، به شما کمک کنیم تا در خرید آجر نما انتخاب درستی داشته باشید و دچار اشتباه نشوید. رعایت این نکات باعث می‌شود تا عمر نمای شما بیشتر شود و با انتخاب آجرنمای مناسب و متناسب نیاز، هزینه اضافی هم پرداخت نکنید.
شاید مهم‌ترین دلیل جایگزینی نمای آجری به‌جای نمای سنگی در نماهای ساختمان خطراتی است که در حوادثی نظیر زلزله باشد یا مشکلاتی است که باگذشت زمان در نمای سنگی وجود دارد. ترک‌خوردن و جداشدن سنگ از نما و سقوط آن می‌تواند باعث حوادث جبران‌ناپذیری شود. نمای آجری چنین مشکلی را ندارد. یکی دیگر از ویژگی های مهم نمای آجری که باعث افزایش وجه تمایز آن شده است قیمت ارزان آن است که به بهترین جایگزین ارزان سنگ نما نیز معروف است.
اما باید برای تهیه آجر مواردی را در نظر بگیرید. محل استفاده و نصب، شرایط آب‌وهوایی و اقلیمی، حرارت و دمای محل نصب و رنگ مناسب از جمله نکاتی است که باید در نظر گرفت. پس از آن برای خرید اقدام کنید. اما چطور کیفیت و مرغوبیت آجر نما را تشخیص دهیم؟ چگونه با روشی ساده و بدون نیاز به ابزار یا حضور متخصص، آجر نمای باکیفیت بالا را خریداری کنیم؟ در ادامه شما را با این موضوع آشنا می‌کنیم. پس با ما همراه شوید.
روش‌های تست و شناختن آجرنما
برای خرید آجر نما بهتر است آن را از نزدیک ببینید و بادقت و در زمان مناسب بررسی کنید. یادمان باشد که بهترین راه تهیه این محصول، خرید آن از تولید‌کننده اصلی است. این موضوع باعث می‌شود تا در هزینه و زمان صرفه‌جویی شود. برخی از تولید‌کنندگان آجرنما، امکان ارسال نمونه را برای مشتری دارند. این موضوع برای شرکت ‌امیران نما امکان‌پذیر است. داشتن نمونه به شما کمک می‌کند تا زمان مناسبی برای بررسی تست کیفیت آجر نما داشته باشید. البته در زمان خرید حضوری از فروشگاه هم می‌توانید بعضی از این روش‌ها را برای شناختن آجر باکیفیت انجام دهید.
بررسی فیزیکی برای شکل ظاهری، تشخیص شکستگی و ترک
در زمان خرید آجرنما در گام اول نمونه و شکل ظاهری آن را مشاهده می‌کنید. این کار را بادقت انجام دهید و مطمئن شوید ظاهر آجر سالم باشد. شکل آجر باید صاف و بدون تاب باشد. برای آجر‌های با لبه‌های تیز (پلاک) می‌توانید ابعاد چند عدد را اندازه بگیرید. داشتن ابعاد یکسان در آجرها، خود بیانگر کیفیت تولید آن است. باحوصله سطوح مختلف آجر را نگاه کنید که هیچ نوع ترک یا شکستگی نداشته باشد. حتی اگر مقدور بود کارتون یا بسته‌بندی آن را نیز بررسی کنید تا ببینید بسته‌بندی به‌درستی انجام شده و آجر‌ها درست چیده شده باشد.
بررسی تراکم یا اصطلاحاً توپر بودن آجرنما
اگر برای شما مقدور است سعی کنید یک آجر نما را بشکنید تا سطح و تراکم داخل آن را ببینید. در این سطح نباید فضای خالی ببینید. اگر محفظه خالی مشاهده کردید، مشخص می‌شود که در مراحل ساخت، عملیات پرس و فشرده‌سازی به‌خوبی انجام نشده است. راه ساده‌تری هم برای این تست وجود دارد. دو عدد آجر نما را به هم بزنید. اگر با این کار صدای بم شنیدید، این به این معنا است که آجری نامرغوب و پوک در دستان شما قرار دارد. بر عکس آن و با شنیدن صدایی زنگ‌دار و یکنواخت بیانگر کیفیت بالای آجر و توپر بودن آن است. شنیدن صدای زنگ خود دلیلی بر مقاوم‌بودن، توپر بودن و میزان جذب آب مناسب آجرنما هم به شمار می‌آید.
تست آجر نما با آب و بررسی درصد جذب آب و شوره
با در اختیار داشتن آجرنما و قراردادن آن در آب به مدت یک شبانه‌روز (۲۴ ساعت) یک تیر و دو نشان بزنید. البته وزن آجر را قبل از قراردادن آن در ظرف آب اندازه‌گیری کنید. با این عمل دو موضوع را می‌توانید بررسی کنید.
اول: درصد جذب آب آجر مشخص می‌شود. گفتیم که وزن آجر خشک را به دست آورید. پس از ۲۴ ساعت وزن آجر خیس را هم اندازه‌گیری کنید. این دو وزن را در فرمول زیر قرار دهید.
فرمول اندازه‌گیری جذب آب آجرنما:
۱۰۰ * (وزن آجر خشک / (وزن آجر خشک – وزن آجر خیس))
عددی که به دست می‌آید باید بین ۱۵ تا ۲۰ صدم (یا درصد) باشد. اگر عدد زیر ۱۵ باشد به معنی این است که ملات به آجر نمی‌چسبد. درصورتی‌که عدد به‌دست‌آمده از عدد ۲۰ بیشتر باشد، نشان‌دهنده جذب بالای آب و کیفیت پایین آجر است.
دوم: میزان شوره یا قلیایی بودن آن مشخص می‌شود. با خارج‌کردن آجر از آب و پس از خشک‌شدن آن احتمالاً لایه‌ی خاکستری یا سفید روی آن تشکیل می‌شود. میزان این لایه که نشان‌دهنده مواد قلیایی یا شوره آجر است، باید حدود ۱۰ درصد از سطح آن باشد. چنانچه این عدد به حدود ۲۰% رسید، بیانگر شوره زیاد و کیفیت پایین آجر نما است. اگر چنین بود، از خرید این آجرنما منصرف شوید و انتخاب دیگری داشته باشید.
ذکر این نکته لازم است که ملات به‌کاررفته برای نصب آجر در شوره‌زدن آن نیز مؤثر است. در واقع یکی از دلایل شوره‌زدن آجر‌ها وجود نمک و آهک موجود در ملات آن‌ها است. پس در تهیه ملات هم دقت کنید.
تست رنگ و سختی آجر نما
از مزیت‌های بارز آجرنما تنوع رنگ آن است. این تنوع چه به‌صورت تک استفاده شود و چه به‌صورت ترکیبی، جذاب است و زیبایی فوق‌العاده و بی‌نظیری به نمای داخلی یا بیرونی ساختمان می‌دهد. زمانی که ناخن دست را بر روی یک قطعه آجرنما می‌کشید، نباید تغییری در رنگ و شکل ظاهری آجر به جود بیاید. در این صورت کیفیت آن قابل‌قبول است. این تست به تست سختی آجر نما نیز معروف است. آجر‌هایی که از این آزمایش به‌خوبی بر بیاید آجر سخت نامیده می‌شود. ضمناً اگر آجر شکسته در اختیار دارید، باید رنگ داخل و رنگ نمای آن یکسان باشند. این نشان‌دهنده پخت مناسب و تولید اصولی آجر است.
تست مقاومت فشاری و خردشدن آجر
آجرنما به هنگام ساخت تحت‌فشار و پرس قرار می‌گیرد؛ بنابراین مشخص‌کردن میزان و بار مقاومت فشاری آجر لازم و ضروری است. این تست را تنها با استفاده از دستگاه‌های پیشرفته آزمایشگاهی و در محیط مخصوص می‌توان انجام داد. تست مقاومت فشاری مربوط به میزان تحمل آجرنما را زمانی که فشاری بر روی آن با پرس وارد می‌شود، مشخص می‌کند.
این موارد چند تست کیفیت آجر نما است که بیشتر آن را می‌توانید بدون نیاز به‌وسیله خاص یا داشتن تخصص انجام دهید. پیشنهاد می‌کنیم حتماً این موارد را در خرید آجرنما به‌خاطر بسپارید و در صورت امکان تمام یا چند مورد از آن را بررسی کنید. خرید آجر نمای باکیفیت عمر سازه را افزایش می‌دهد.
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;