چشم انداز بازار اجاره در سال جاری

تاسیسات نیوز: نمایندگان مجلس و اعضای دولت اولتیماتوم داده اند که از سال آینده، قانون کنترل و ساماندهی بازار اجاره به اجرا درمی آید اما در طی سه سالی که از تصویب این طرح می گذرد، خبری از اثرگذاری آن نبوده و بیشتر جنبه نمایشی داشته است. حالا سوال اینجاست که آیا رویکرد دولت در سال آتی نسبت به این قانون تغییر خواهد کرد؟ نظیر سایر سال هایی که پیش از این نو شدند قطع به یقین با افزایش قیمت ها همراه خواهد بود؛ افزایشی که احتمال دارد شما هم با اولین روز کاری بعد از تعطیلات در بیشتر شدن کرایه پرداختی به اتومبیل ها برای رفتن به محل کار احساسش کرده اید.

 

تغییر آرزویی خرید به اجاره نشینی

اما شاید بیشترین نگرانی افزایش قیمت ها برای خانه به دوشان شهر باشد یا آن ها که بعد از چند سال متوالی کار کردن و اندوختن سرمایه، قصد خرید خانه داشته اند. این در حالی است که کارشناسان مسکن گفته اند باید با خرید خانه خداحافظی کرد و بانک مرکزی هم از نگران کننده بودن قیمت مسکن خبر داده و در عین حالی که مشاوران املاک از سایه سنگین دلار بر بازار خرید و اجاره مسکن صحبت کرده و گفته اند که از آن باید ترسید و هشدار جدی داده اند که مستاجران وارد بحران می شوند، نایب رییس همان اتحادیه مشاوران املاک از آمدن عروسی به کوچه مستاجران خبر داده! با این توضیح که وضعیت قیمت اجاره در سال ۱۴۰۳ بسیار خوب خواهد بود و امیدوار است که این سال برای مستاجران موفق باشد چرا که هر سالی که تعداد آپارتمان های ساخته و تولید و عرضه شده بیشتر بوده است، سالی بوده که مستاجران بهره وری بیشتری داشته اند. هرچه باشد و هر گمانه زنی در مورد قیمت اجاره و خرید مسکن درست از آب دربیاید، مردم مطمئن هستند که باید خود را برای یک سال سخت آماده کنند؛ سالی که امیدوارند شانس آورده و پول جیبشان کفاف داشتن سقف بالای سرشان را بدهد هرچند ته دلشان نوعی ترس دائمی موج می زند چرا که هیچگاه میزان افزایش قیمت ها با افزایش دستمزدشان در سال جدید همخوانی نداشته است.

 

آرزوی محال خرید خانه حتی با متراژ پایین

وقتی می گویند قیمت خانه (در این بحث در تهران) نگران کننده شده است با این توضیحات که باید با خرید خانه خداحافظی کرد و حسرت تهرانی ها ۱۶۰ ساله شده، پس قطعا بر تعداد مستاجران افزوده خواهد شد و از ان طرف هم قیمت اجاره بها هم بیشتر خواهد شد. بنابراین اعلام این خبر از سوی برخی کارشنایان که ساخت و ساز بیشتر شده و از قبل آن مستاجران سال سختی را نخواهند داشت و عروسی به کوچه آنها هم خواهد آمد، تا حد زیادی بعید به نظر می رسد. بازار مسکن پس از نوسانات ارزی اخیر و اتفاقات مختلف سیاسی طی چند ماه گذشته، دستخوش تغییراتی شده و حالا خرید یک خانه حتی با متراژ پایین نیز برای بسیاری از اشخاص جامعه بدل به یک آرزوی محال شده است. از سویی، این بازار در طول سال ۱۴۰۲ با یک رکود تورمی کم سابقه مواجه شده و همین، حجم معاملات را تا حدی بسیار زیادی کاهش داده. عملکرد دولت در این میان انتقادات فراوانی را به همراه داشته و انفعال وزارت راه و شهرسازی در این زمینه باعث شده تا قیمت مسکن در سال پیش، سیر نزولی نداشته باشد. به گزارش این رسانه، وعده های دولت سیزدهم مبنی بر ساخت یک میلیون مسکن به جایی نرسیده و ادامه این روند می تواند کار را برای دولت دشوار کند. باید گفت که دولت با پیگیری طرح هایی مانند نهضت ملی مسکن سعی داشت تا مشکل خانه دار شدن مردم را به نوعی برطرف کند اما آمارها نشان می دهد که در روی همان پاشنه همیشگی می چرخد و مشکلات سابق بر قوت خود باقی است. بر اساس آخرین تحلیل ها و آمارها، شهر تهران در سال گذشته به عنوان بدترین پایتخت جهان برای خانه دار شدن لقب گرفت. بر مبنای این داده، یک شخص تهرانی برای تهیه مسکن مورد نیاز خود بایستی ۱۵۰ سال کار کند و پس انداز خود را به هیچ وجه خرج نکند. البته این شرایط در حالی است که تورم موجود ثابت بماند و در سال های آینده رشدی در نرخ تورم نداشته باشیم! به سراغ مستاجرانم می رویم با این توضیح دبیر اتحادیه مشاوران املاک تهران که تاکید کرده افزایش نرخ دلار تأثیر قابل مشاهده ای در بازار اجاره خواهد داشت. به گفته او عوامل دیگری نیز بر این موضوع تأثیرگذار هستند، از جمله وضعیت اقتصاد کلان؛ وقتی درآمدها کاهش می یابد، موجران برای حفظ قدرت خرید خود، فشاری بر اجاره بها اعمال می کنند.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;