چشم‌انداز تولید 72 میلیون تنی

به گزارش تاسیسات نیوز، صنعت پتروشیمی ایران که در دوران اعمال تحریم‌ها با افت تولید همراه شده بود، طبق آمار منتشر شده از سوی شركت ملي صنايع پتروشيمي در سال 94 موفق به تولید 4/ 46 ميليون تن محصولات پتروشيمي در کشور شد و این میزان از تولید در سال گذشته به 50 ميليون تن رسید.





به‌طور كلي به جز سال‌هاي 91 و 92 كه به دليل جریان داشتن تحريم‌ها توليد محصولات پتروشيمي روندی كاهشی داشته، در سال‌هاي اخير توليد اين محصولات همواره صعودي بوده است. بر اساس آمارهای موجود به‌طور کلی محصولات پتروشیمی در دولت یازدهم به لحاظ تناژ 5/ 15 درصد و به لحاظ صادرات 46 درصد رشد داشته‌ است.





همچنین به گفته شاهدایی، فروش خالص محصولات پتروشیمی در سال گذشته ٢٨ میلیون تن به ارزش ١٥ میلیارد دلار بوده است و ٢١ میلیون تن از محصولات این صنعت به ارزش 4/ 9 میلیارد دلار نیز به مقاصد بین‌المللی صادر شد.




تولید 50 میلیون تن محصولات پتروشیمی در کشور در حالی رقم خورده است که ظرفیت اسمی تولید صنعت پتروشیمی در ایران 62 ميليون تن است. بر این اساس آن‌طور که روز گذشته مرضیه شاهدایی در سیزدهمین همایش بین‌المللی صنعت پتروشیمی ایران اعلام کرد «با توجه به وجود زیرساخت‌های مناسب و خوراک کافی در پسابرجام، تحقق تولید ٧٢ میلیون تن محصولات پتروشیمی در کشور تا پایان امسال دور از دسترس نیست.»





مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی، بهره‌برداری از ١١ طرح صنعت پتروشیمی در سال ٩٥ با سرمایه‌گذاری 3 میلیارد و ٤٠٠ میلیون دلار را از دیگر موفقیت‌های صنعت پتروشیمی ایران دانست و گفت: امیدواریم امسال هم همسو با سیاست‌های اقتصاد مقاومتی و با تلاش همه همکاران و تکمیل و بهره‌برداری از هفت طرح دیگر، تولید محصولات پتروشیمی کشور به سالانه ٧٢میلیون تن برسد.




سیگنال مثبت شاهدایی نسبت به افزایش تولید محصولات پتروشیمی در کشور در حالی در حضور شرکت‌های مطرح بین‌المللی مانند توتال فرانسه، فروستال تاپسو آلمان، هانیول انگلیس، ایرلیکوئید فرانسه، نکسانت انگلیس، هالدور تاپسو دانمارک، نورنر نروژ، ‌ای‌سی‌ای‌اس سنگاپور و جانسون متی انگلستان در این رویداد ارسال شد که او در بخش دیگری از سخنرانی خود تاکید کرد: با توجه به کسب رتبه نخست صنعت پتروشیمی در صادرات غیرنفتی، حضور شرکت‌های خارجی در کنار شرکت‌های پرتوان داخلی و تفاهم‌نامه‌های امضا شده با شرکت‌های معتبر صنعتی و نهادهای مالی بین‌المللی نشان از آغاز مرحله تازه‌ای از توسعه این صنعت در ایران دارد و نویدبخش جهش دوم صنعت پتروشیمی است.






وزیر نفت نیز در بخشی از سخنان خود در سیزدهمین همایش بین‌المللی صنعت پتروشیمی ایران با تاکید بر اینکه «تصمیم نظام برای جهش دوم در صنعت پتروشیمی ایران اتخاذ شده است»، گفت: آینده صنعت پتروشیمی روشن است و با به ثمرنشستن برجام در مرحله‌ جهش جدید هستیم، سال گذشته با تامین خوراک بیشتر و برداشتن برخی از سدها، در تولید کل و صادرات ۱۰ درصد رشد وزنی صورت گرفته است.





زنگنه با اشاره به اینکه دولت در تحقق جهش دوم صنعت پتروشیمی نقش متصدی و مباشر اصلی را ایفا نمی‌کند، ادامه داد: در این جهش شرکت ملی صنایع پتروشیمی نقش تعیین‌کننده و راهبری برای ساخت و توسعه زیرساخت‌ها و شناسایی مناطق جدید و معرفی سرمایه‌گذاری‌های جدید و پیگیری تامین و تخصیص خوراک به متقاضیان دارد.

 

 

 

 

 

 

انتهای خبر

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;