چرا وام ۲۰۰ میلیونی مسکن واریز نمی‌شود؟

در حالیکه وام ۲۰۰ میلیون تومانی مسکن روستایی چند روزی است به بانک های عامل ابلاغ شده اما سازمان برنامه و بودجه به دلیل صادر نکردن تضمین نامه پرداخت آن اجرایی نمی شود.
به گزارش تاسیسات نیوز، وام ۲۰۰ میلیون تومانی مسکن روستایی سرانجام پس از موافقت بانک مرکزی با افزایش نیم درصدی نرخ سود و رسیدن به نرخ سود ۵.۵ درصد، شنبه هفته جاری با سقف ۲۰۰ میلیون تومان به بانک های عامل ابلاغ شد. نکته ای که امسال در پرداخت این وام به روستاییان وجود دارد این است که سقف وام مسکن روستایی بر خلاف قانون همه ساله که نسبت به سال گذشته باید ۱۵ درصد افزایش یابد، افزایش بیش از ۵۰ درصدی یافت و همین موضوع ابتدا با مخالفت بانک مرکزی در خصوص نرخ سود آن و سپس با مخالفت سازمان برنامه و بودجه همراه شد. کسب درآمد دلاری از رمزارز و سایر بازارهای مالی همراهت هستیم.اگر چه بر اساس قانون دولت می تواند سالانه ۱۵ درصد به سقف تسهیلات مسکن روستایی اضافه کند اما با افزایش قیمت نهاده های تولید مسکن، بنیاد مسکن پیشنهاد داد تا سقف وام مسکن روستایی و دو بار در سال یعنی ابتدا از فروردین ماه از ۵۰ میلیون به ۱۰۰ میلیون تومان و سپس در مهر ماه از ۱۰۰ میلیون تومان به ۲۰۰ میلیون تومان افزایش یابد. اما مشکل از اینجا آغاز شد که برای آسانتر شدن بازپرداخت تسهیلات مقرر شد مدت بازپرداخت این تسهیلات که ۱۵ ساله بود به ۲۰ سال افزایش یابد. این اقدام باعث می شد تا اقساط وام نیز کاهش یافته و قابل پرداخت تر برای متقاضیان شود. اما برای این بازپرداخت نیاز بود تا برای نرخ سود ۵ درصد مجوز بانک مرکزی صادر شود که در نهایت با چند هفته ای تاخیر مقرر شد تا نرخ سود از ۵ درصد به ۵.۵ درصد برسد.
حال با توجه به ابلاغ وام ۲۰۰ میلیونی مسکن روستایی با نرخ سود ۵.۵ درصد و با بازپرداخت اقساط حدود یک میلیون و ۴۰۰ هزار تومان مشکل دیگری با نام تضمین نامه پیش روی اجرایی شدن وام مسکن روستاییان حادث شده است. همزمان با ابلاغیه بانک مرکزی انجام می شد اما امسال به دلیل اینکه سازمان برنامه و بودجه باید مابه التفاوت نرخ سود ۱۸ درصد تا ۵.۵ درصد را تضمین کند این موضوع تا حدودی موجب تردید سازمان برنامه و بودجه شده استیک مقام مسئول در بنیاد مسکن انقلاب اسلامی که نخواست نامش فاش شود در گفتگو با خبرنگار بازار با اشاره به اینکه امسال تعداد بانک های عامل نیز در پرداخت تسهیلات مسکن روستایی به ۹ بانک افزایش یافته گفت: صدور تضمین نامه برای وام مسکن روستایی هر ساله و همزمان با ابلاغیه بانک مرکزی انجام می شد اما امسال به دلیل اینکه سازمان برنامه و بودجه باید مابه التفاوت نرخ سود ۱۸ درصد تا ۵.۵ درصد را تضمین کند این موضوع تا حدودی موجب تردید سازمان برنامه و بودجه شده است. به عبارتی می توان گفت که شورای پول و اعتبار برای پرداخت وام ساخت مسکن با سود ۱۸ درصد موافق است بنابراین سازمان برنامه و بودجه باید مابه‌التفاوت این مبلغ یعنی حدود ۱۳ درصد دیگر را تضمین کند تا بانک مرکزی آن را به بانک‌های عامل ابلاغ کند.
این وام به بانک های عامل ابلاغ شده اما وقتی هنوز سازمان برنامه تضمین نامه آنرا صادر نکرده است عملا پرداخت وام مسکن روستایی با سقف ۲۰۰ میلیون تومان اجرایی نشده استوی ادامه داد: این وام به بانک های عامل ابلاغ شده اما وقتی هنوز سازمان برنامه تضمین نامه آنرا صادر نکرده است عملا پرداخت وام مسکن روستایی با سقف ۲۰۰ میلیون تومان اجرایی نشده است.
این مقام مسئول ادامه داد: قطعا این تضمین نامه صادر خواهد شد و این مردد بودن باعث تاخیر عملیات اجرایی آغاز پرداخت وام مسکن روستایی شده است اما بدون شک این تضمین نامه از سوی سازمان برنامه و بودجه صادر خواهد شد.به گفته وی، بانک‌های ملی، سپه، تجارت، ملت، مسکن، کشاورزی، صادرات، پست بانک و رفاه بانک‌های عاملی هستند که برای پرداخت وام ساخت مسکن روستایی تعیین شده‌اند.این اقدام دولت سیزدهم برای افزایش سقف تسهیلات ساخت مسکن را باید به فال نیک گرفت چرا که این اقدام منجر به مقاوم سازی واحدهای مسکونی روستایی که اغلب آنها ایمن نیستند و در برابر حوادث طبیعی به خصوص زلزله آسیب پذیری بالایی دارند خواهد شد.چندی پیش اکبر نیکزاد رییس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی گفته بود که با اجرای مقاوم سازی و نوسازی واحدهای مسکونی روستایی تا سال ۱۴۱۰ جشن نوسازی واحدهای مسکونی روستایی گرفته خواهد شد.
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;