چالش بجای حمایت از نظام مهندسی

به گزارش تاسیسات نیوز، عضو شورای مرکزی سازمان نظام‌مهندسی کشور با غیرقانونی خواندن دریافت ۵ درصد حق‌الزحمه مهندسان ناظر و واریز آن به حساب سازمان‌های نظام مهندسی، گفت: یک‌نهاد خصوصی توانایی مبارزه با یک ارگان دولتی را ندارد.


مهندس شهرام کوسه غراوی، با اشاره به دستورالعمل اخیر وزیر راه و شهرسازی، گفت: درحالی بر اساس دستور وزیر راه از ۱۰ بهمن امسال دریافت ۵ درصد حق‌الزحمه مهندسان ناظر و واریز آن به حساب سازمان‌های نظام مهندسی لغو می‌شود که سازمان نظام مهندسی ساختمان این کار را غیرقانونی اعلام و آن را موجب ضعف یک نهاد کاملا خصوصی می داند.

 

عضو شورای مرکزی سازمان نظام‌مهندسی کشور با بیان اینکه عباس آخوندی مهندس راه و ساختمان است و مانند اکثر مهندسان ایرانی در این رشته، سازمان نظام‌مهندسی در جغرافیای ذهنی او جایگاهی بسیار خاص دارد، گفت: متأسفانه از همان ابتدای ورود او به برج بلند وزارت مسکن و شهرسازی، برنامه‌های وی برای نظام‌مهندسی به عاملی برای بروز اختلاف میان وزارت راه و سازمان نظام‌مهندسی بدل شد، امضا فروشی، سیاست‌گذاری‌ها و نحوه نظارت سازمان نظام‌مهندسی برساخت و ساز و موارد بسیار دیگر بر دامنه این اختلافات افزوده است.


وزارت راه و شهرسازی هر روز به دنبال ایجاد اختلاف جدید با سازمان نظام مهندسی است


کوسه غراوی با بیان مطلب فوق افزود: متأسفانه وزارت راه و شهرسازی هرروز به دنبال کلید واژه جدیدی برای ایجاد اختلاف جدید با این سازمان است.


عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی، گفت: در حال حاضر این اختلاف‌ها با تغییر آیین‌نامه کنترل ساختمان و حذف سازمان نظام‌مهندسی از چرخه نظارت بر ساختمان و به‌ جای آن ایجاد مفهوم بازرسی ساختمان از سوی شهرداری و همچنین امکان انتخاب مهندس ناظر و مجری ذی‌صلاح در پروژه‌های ساخت‌وساز از سوی مالک پروژه، به نقطه اوج خود رسید.


وی با بیان اینکه بخشنامه اخیر وزیر راه و شهرسازی مبنی بر لزوم حذف رویه گذشته مبنی بر کسر ۵ درصد از درآمد مهندسان ناظر بابت حق نظارت بر ساخت و ساز از سوی نظام‌ مهندسی جدی‌ترین پروژه وزارت راه و شهرسازی علیه سازمان نظام‌مهندسی است تصریح کرد: وزارت راه و شهرسازی به‌جای حل مشکلات حمل‌ونقل و شهرسازی و حتی اشتغال هرازگاهی از یک موضوع برای ایجاد اختلاف بین این دو ارگان رونمایی می‌کند.


این نماینده مردم در مجلس دهم، با بیان اینکه حمله‌های متعدد به سازمان نظام‌مهندسی زیبنده وزارت راه و شهرسازی نیست، گفت: یک‌نهاد خصوصی توانایی مبارزه با یک ارگان دولتی را ندارد، متأسفانه در کشور ما به‌جای حمایت از یک ارگان خصوصی هرروز چالش جدیدی برای این نهادها ایجاد می‌کنند.


وزیر راه باید قبل از ارایه طرح ها با چند نفر از اعضای شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی مشورت می کرد


کوسه غراوی با بیان اینکه بخش‌نامه جدید وزیر راه (5 درصد کسری) اثرات مطلوبی برای سازمان، اشتغال و کشور ندارد افزود: آیا وزیر راه تدابیری برای درآمد 3 هزار نفری کارمندان سازمان نظام‌مهندسی اندیشیده است؟


وی گفت: شایسته بود وزیر راه قبل از ارائه این طرح‌ها با چند تن از اعضای شورای مرکزی سازمان نظام‌مهندسی نشستی برای تحلیل اثرات مثبت و منفی این طرح داشته باشد.


این عضو کمیسیون عمران مجلس دهم، ادامه داد: آنچه مهم است با این بخشنامه استقلال سازمان‌های نظام‌مهندسی که یک شخصیت حقوقی مستقل با هیئت‌مدیره و مجمع عمومی سالانه مستقل هستند، زیر سؤال می‌رود. نظام‌مهندسی یک اداره زیرمجموعه وزارت راه و شهرسازی نیست که وزیر برای آن تعیین تکلیف می‌کند.


وی افزود: مدیران دولتی ما باید بیاموزند که به استقلال نهادهای مردم‌نهاد و غیردولتی احترام بگذارند به‌خصوص سازمان‌های نظام‌مهندسی که قانون جداگانه‌ای برای خوددارند.


به نقل از پایگاه خبری خانه ملت، کوسه غراوی تأکید کرد: اینکه رئیس‌جمهور برای رئیس سازمان نظام‌مهندسی ساختمان کشور حکم صادر می‌کند، تأکید بر همین استقلال آن‌هاست.

 

 

 

 

 

انتهای خبر

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;