به گزارش پایگاه خبری تاسیسات نیوز، محمد شکرچی‌زاده رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی درخصوص اقداماتی که آن مرکز در بخش مسکن با همکاری دیگر ارکان وزارتخانه راه و شهرسازی همچون معاونت مسکن و ساختمان در دستور کار دارد، گفت: وزارت راه و شهرسازی یکی از اهداف کلان خود را تلاش برای هموار کردن امکاناتی قرار داده که به خانه‌دار شدن اقشار متوسط و ضعیف بینجامد. رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی خاطرنشان کرد: مرکز تحقیقات، هدف وزارتخانه را برای خانه‌دار کردن اقشار متوسط و ضعیف با پشتوانه تحقیقاتی و پژوهشی دنبال می‌کند و در این راستا نیز تلاش کرده تا تجربیاتی را که در ساخت و سازهای پیشین همچون مسکن مهر از منظر نقاط قوت و همچنین ضعف، جمع‌بندی کرده است، پیگیری و دنبال کند.
شکرچی‌زاده توضیح داد: مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی همچنین نظرات تخصصی خود را درخصوص سیاست‌های مختلف وزارتخانه اعلام کرده است که امیدواریم موارد پیشنهادی بتواند در سیاست‌های وزارتخانه، تاثیرگذار باشد. وی ادامه داد: یکی از برنامه‌هایی که با همکاری معاونت مسکن و ساختمان در دستور کار قرار داده‌ایم، استفاده از ظرفیت‌های قانون پیش‌فروش ساختمان است که هم‌اکنون اصلاحات پیشنهادی آن در کمیسیون قضایی مجلس در دست بررسی است و در مرحله تصویب قرار دارد. شکرچی‌زاده یادآور شد: قانون پیش‌فروش ساختمان، بدون اصلاحاتی که پیشنهاد شده، مشکلات فراوانی داشته و قابلیت اجرایی ندارد. وی خاطرنشان کرد: مدتی قبل، نشست تخصصی را درخصوص اصلاحات قانون پیش‌فروش ساختمان با همکاری دانشگاه خوارزمی برگزار کرده و پیشنهادهایی برای اصلاحیه این قانون آماده و تدوین کرده‌ایم که هم اکنون در کمیسیون قضایی مجلس در دست پیگیری قرار دارد. رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی گفت: منتظر هستیم تا اصلاحیه قانون پیش‌فروش ساختمان در مجلس تصویب شود. معتقدیم اجرای قانون پیش‌فروش ساختمان به‌صورت اصلاح‌شده می‌تواند گامی موثر برای تنوع بخشیدن به بازار مالی مسکن باشد.
شکرچی‌زاده افزود: تصویب و اجرای اصلاح قانون پیش‌فروش ساختمان هم به خریدار و هم به فروشنده این امکان را می‌دهد تا بتواند منابع مالی برای خرید را در طول زمان ساخت در اختیار سازنده قرار دهد و در عین حال، سازنده می‌تواند از محل منابع واحدهای پیش‌فروش شده، تامین مالی مناسبی داشته باشد و واحدها را تکمیل و به خریدار در زمان مقرر تحویل دهد. وی اجرای قانون پیش‌فروش ساختمان را با اعمال اصلاحاتی که پیشنهاد شده و در کمیسیون قضایی در دست بررسی قرار دارد، گامی موثر برای تنوع بخشیدن به بازار تامین مالی مسکن و همچنین خانه‌دار کردن مردم دانست و گفت: امیدواریم اصلاحات موردنظر درخصوص قانون پیش‌فروش هرچه سریع‌تر در مجلس به تصویب برسد.