پیشنهاد تشکیل معاونت صادرات خدمات فنی و مهندسی زیر نظر نهاد ریاست جمهوری

رییس تشکل صادرات فنی و مهندسی استان فارس گفت: کشورمان از نظردر اختیار داشتن مهندسان توانمند و متخصص، تکنولوژی و فنون صنعت ساختمان، جایگاه بسیار خوبی دارد. اما متاسفانه با وجود این پتانسیل قابل توجه در بخش صادرات خدمات فنی و مهندسی به کشورهای همسایه بسیار ضعیف عمل کرده ایم.
مرتضی سیف زاده با اعلام مطلب فوق خاطرنشان کرد: در کشورهای همسایه ایران نظیر یمن، سوریه، عراق به دلیل آسیب های ناشی از جنگ های اخیر خسارات های زیادی به بخش ساختمان این کشورها وارد شده است. این در حالی است که ما می توانیم با صادرات خدمات فنی و مهندسی ساختمان در امر بازسازی صنعت ساختمان این کشورها حضوری چشمگیر و موفق داشته باشیم.
وی ادامه داد: خدمات فنی و مهندسی دامنه وسیعی دارد. از دانش فنی گرفته تا ماشین آلات ،خدمات فنی، مهندسی و.. که بسیار مسئله مهمی است. کشورهای توسعه یافته به این امر توجه خاصی دارند. کشور ما هم خوشبختانه در بحث فنون، تکنولوژی، مهندسی بخصوص در بخش های نفت، گاز، پتروشیمی، ساختمان و… پتانسیل بسیار خوبی دارد.
رییس تشکل صاردات فنی و مهدسی استان فارس اضافه کرد: یکی از اهداف مهم کشورهای پیشرفته این است که تراز صادرات خود را نسبت به واردات بهبود ببخشند. در کشور ما هم از حدود ۲ دهه پیش برنامه ریزی هایی برای صادرات خدمات فنی و مهندسی انجام شده است، که البته کافی نیست.
وی با اشاره به اینکه کشورهای اطراف ما از یمن، عراق، سوریه گرفته تا کشورهای آسیای میانه خسارت های زیادی از جنگ متحمل شده اند، توضیح داد: به دلیل جنگ های سال های اخیر درعراق، یمن و سوریه خسارت زیادی به ساختمان های آنها وارد شده و نیاز است میلیاردها دلار برای بازسازی ونوسازی ساختمان های خود هزینه کنند. در این بخش امکان بسیار زیادی برای مهندسان ما وجود دارد.
وی با اشاره به ظرفیت ویژه کشور قطر برای حضورواستفاده از مهندسان و دانش فنی ایرانی، خاطرنشان کرد: کشور قطر بازی های جام جهانی ۲۰۲۲ را در پیش دارد. حدود ۱۶۰ میلیارد دلار هم برای تاسیسات مورد نیاز نظیر هتل، استادیوم ، مراکز تفریحی و.. بودجه صرف کرده است. ما می توانستیم به این حوزه وارد شویم اما متاسفانه این فرصت بی نظیر را از دست دادیم. در حال حاضر وارد سال ۲۰۲۲ شدیم و نتوانستیم کاری انجام دهیم .
سیف زاده افزود: البته هنوز هم دیر نشده است و در حوزه تعمیرات و نگه داری تاسیسات می توانیم در کشور قطر حضور پیدا کنیم .
رییس تشکل صادرات فنی و مهندسی استان فارس با تاکید بر اینکه خدمات فنی و مهندسی شامل رشته ها و بخش های وسیعی است، خاطرنشان کرد: حدود ۵۵۰ هزارمهندس ساختمان در کشور داریم که در ۷ رشته عمران، تاسیسات ،معماری، تاسیسات برق، مکانیک، نقشه برداری، ترافیک و شهرسازی به فعالیت طراحی نظارت و اجرا مشغول هستند. این تعداد مهندس یک سرمایه انسانی بزرگ محسوب می شود که باید برای اشتغال آنها برنامه ریزی کرد.
وی با تاکید براینکه دولت باید به بخش صادرات خدمات فنی مهندسی توجه ویژه ای داشته باشد، گفت: پیشنهاد می شود حتی معاونتی مرتبط با حوزه صادرات خدمات فنی و مهندسی زیر نظر نهاد ریاست جمهوری راه اندازی شود تا فعالیت های مرتبط با این حوزه سروسامان بگیرد.
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;