پیشرفت‌های سرمایش تبخیری و فرصت‌های جدید فروش

«هر زمان که مصرف انرژی کمتر اهمیت زیادی پیدا می‌کند، سرمایش تبخیری، بهترین شیوه است.» این را آدام رادفورد، مدیر محصول جهانی کولرهای مداربسته، شرکت Evapco می‌گوید. این تکنولوژی بسته به کاربرد و شرایط در همه مناطق ایالات متحده آمریکا مناسب استفاده است.
به گزارش سرویس ترجمه پایگاه خبری تاسیسات نیوز، بازار سیستم‌های غیرمبرد محور به عنوان راهکارهای سرمایش تبخیری در حال گسترش است.
رندی نیدِرِر، مدیر بازاریابی شرکت مهندسی کمبریج می‌گوید: «سرمایش تبخیری – انواع مستقیم، غیر مستقیم و دو مرحله‌ای – در همه جا در طیف وسیعی از کاربردهای تجاری و صنعتی استفاده می‌شود. در حال حاضر ما یک دوره رنسانس را در این زمینه تجربه می‌کنیم؛ چرا که بسیاری از واحدهای تولیدی و توزیعی بزرگ این فناوری را برای تامین سرمایش پرسنل خود انتخاب می کنند.»
این رنسانس همراه با چندین عامل فناوری جدید زمینه‌ای برای پیمانکاران برای بهره بردن از فروش گزینه‌های سرمایش تبخیری ایجاد کرده است.
راهنمای فروش تبخیری
فروش موثر محصولات سرمایش تبخیری برای مشتریان با درک روش‌های مختلف اجرای آن شروع می‌شود. سرمایش تبخیری مستقیم، فناوری مرسومی است که پیمانکاران و تکنسین‌ها از آن آگاهی دارند. طبق گزارش «سرمایش تبخیری ۱۰۱» در وب سایت  Evapco، «سیستم‌های سرمایش تبخیری مستقیم سیال فرایند که معمولاً آب است را در تماس مستقیم با هوا قرار می‌دهند. آب همزمان با عبور هوا از فن جریان می‌یابد و انتقال گرما از آب گرم به هوای خنک‌تر تسهیل می‌شود. این، سیستم مورد استفاده در برج‌های خنک‌کن هواباز است.»
انواع دو مرحله‌ای – ترکیبی از فناوری‌های سرمایش تبخیری مستقیم و غیرمستقیم – از یک مبدل حرارتی صفحه‌ای با جریان هوای مقطع غیر مستقیم استفاده می‌کنند که بعداً از میان واسطه تبخیری مستقیم برای سرمایش اضافی عبور می‌کند.
سرمایش تبخیری مستقیم به خوبی در اقلیم‌های خشک کار می‌کند، در حالی که سرمایش تبخیری غیرمستقیم در مناطق جغرافیایی گسترده‌تری کاربرد دارد. سرمایش تبخیری دو مرحله‌ای در موقعیت‌های زیادی استفاده می‌شود و سرمایش تبخیری برای پیش خنک کردن موثر هوای مورد استفاده در کاربردهای سرمایشی مبردمحور نیز کاربرد دارد».
مزایا و معایبی میان سرمایش تبخیری و DX یا VRF وجود دارد که باید با مشتری در میان گذاشته شود.
پیمانکاران باید مشخص کنند مصرف‌کننده نهایی سعی می‌کند با IAQ آنها به چه چیزی برسد و بعد آن راه حل را با مهندسان خود و نیز شرکت مهندسی برق، مکانیک و لوله‌کشی طراحی و اجرا کند. اگر مصرف‌کننده نهایی می‌خواهد یک ترموستات در ۷۰ درجه فارنهایت تنظیم کند و مطمئن شود دما هیچ وقت گرم‌تر نمی‌شود، سرمایش تبخیری نمی‌تواند شرایط وی را برآورده سازد. برای مصرف‌کنندگانی که می‌خواهند فضای خود را کاربرپسندتر از هوای بیرون تهویه کنند، سرمایش تبخیری می‌تواند نیازهایشان را مرتفع سازد.
با داشتن تصوری از سرمایش تبخیری و چگونگی ارتباط بهتر آن با مشتریان در مورد این عنوان، پیمانکاران حالا باید تایید کنند که کدام روش جواب می‌دهد و کجا می‌توانند مشتریان درست را پیدا کنند.
مایک سولیوان، مدیر عامل Air2O می‌گوید: «اگرچه آگاهی و درک فنی از آخرین فناوری‌ها در حال افزایش است، من احساس می‌کنم نقش سرمایش تبخیری و تاثیر آن از سوی جامعه HVAC هنوز به خوبی شناخته شده نیست. با توقف استفاده از HCFC‌ها و حالا HFC‌های با GWP بالا، طبیعی است که صنعت باید بررسی جدی R-718 – آب را شروع کند.»
سولیوان می‌گوید: در زمان استفاده از سرمایش تبخیری به عنوان سرمایش اصلی، مناطق دارای حباب تَر پایین اغلب بهترین نتایج را می‌دهند. با این وجود، بسته به کاربرد، فناوری‌های سرمایش تبخیری برای همه مناطق مزایایی دارند.
نیدرر پیشنهاد می‌کند پیمانکاران HVAC در واحدهای تولیدی صنعتی، انبارها/ محل‌های توزیع، آموزش عالی، زندان‌ها و شرکت‌های خدمات شهری به دنبال مشتری‌های ایده‌آل سرمایش تبخیری باشند. کاربردهای دیگر در دیتاسنترها، بیمارستان‌ها و تاسیسات ورزشی سرپوشیده است.
شناسایی یک مشتری خوب برای کاربرد سرمایش صرفاً بر اساس محل و رطوبت نیست.
اسکات ژاکوب، مدیر مهندسی شرکت Portacool LLC می‌گوید: «حتی در مناطق گرم و مرطوب، سرمایش تبخیری می‌تواند در صورت استفاده مناسب، بازیابی سرمایشی خوبی فراهم کند. محبوبیت سرمایش تبخیری در مناطق بسیار گرم که مردم، تجهیزات و حیوانات نیاز به بازیابی دارند در نوسان بوده است. پیمانکاران می‌توانند از قوانین و محیط زیست قانونی جاری برای تاکید بر نیاز به سلامت و ایمنی برای مشتریان بالقوه استفاده کنند.
حتی با اینکه استفاده از سرمایش تبخیری در اقلیم‌های مرطوب بسیار سخت تر می‌شود، مصرف‌کنندگان دانا می‌توانند سیستم تبخیری را با تهویه مناسب تکمیل کنند تا به محیطی راحت و آسوده برسند.
آینده سرمایش تبخیری
انگیزه صرفه‌جویی مالی و انرژی منجر به نوآوری در بازار سرمایش تبخیری می‌شود. سازندگان از مسیرهای مختلفی برای بهبود فناوری برای کاربردهای متنوع آینده استفاده می‌کنند.
برای مثال، طبق گزارش Evapco، تکنولوژی فین سطحی گسترده و تقویت لوله داخلی به میزان قابل توجهی راندمان تکنولوژی فعلی در بازار سرمایش تبخیری را افزایش داده است.
از دیتاسنترهای موجود در یک محیط بیابانی خشک تا ساختمان‌های HVAC تجاری بزرگ در سیاتل به دنبال سبز شدن با استفاده از گزینه‌های سرمایش پایدار هستند، در واقع حال و آینده صنعت به سمت کولرهای هیبریدی پیش می‌رود.
شرکت Portacool  دریافته است با دستکاری چندین عامل مختلف در فرایند تولید، شرکت می‌تواند به نتایج مختلفی برسد.
این امر سبب تولید یک محصول کارآمدتر شده و اجازه می‌دهد سرمایش تبخیری گزینه مناسبی در بسیاری از بخش‌های جهان شود.
شرکت مهندسی کمبریج انتظار دارد از طریق فناوری‌های فن کارآمدتر و موتورهای با فرکانس متغیر در آینده بتواند به راندمان انرژی بیشتری هم در دستگاه‌های سرمایش تبخیری برسد.
همچنین اضافه کردن فناوری ERV (تهویه بازیابی انرژی) به دستگاه‌ها و یافتن روش‌هایی برای کاهش آب مصرفی و بهبود کیفت آب مصرفی پیش‌بینی می‌شود.
Air2O از بسیاری از مفاهیم برای بهبود راندمان و عملکرد مخصوصاً در زمان هی حباب‌تر بالا مطلع است.
در مدت کوتاه پیشرفت‌های قابل توجهی در فناوری سرمایش تبخیری در سال‌های اخیر به دست آمده و در بسیاری از موارد این شیوه یک شکل برتر و مانا در سرمایش برای بسیاری از پروژه‌هاست.
ترجمه: مهندس نیره شمشیری
منبع www.achrnews.com
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;