پیام مهندس خرم به مناسبت روز معماری

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور به مناسبت سوم اردیبهشت ماه، روز معماری پیام تبریکی صادر کرد.
به گزارش تاسیسات نیوز، مهندس احمد خرم، رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور به مناسبت سوم اردیبهشت ماه، روز معماری پیام تبریکی به شرح ذیل صادر کرد:
«سوم اردیبهشت ماه، روز معمار بر عموم معماران گرامی و ژرف اندیش کشور و نیز دانش پژوهان هنر معماری مبارک باد.
هرگاه سخن از معماری ایرانی به میان آمده، نبوغ شگفت آور پیشینیان در درازنای تاریخ تمدن و فرهنگ این مرز و بوم تداعی گردیده است.
معماری، دریای موّاج و خروشانی را می ماند که طی قرون و اعصار متمادی بر بستر تاریخ و تمدن این بوم کهن جریان داشته و از دیرباز تاکنون، اسباب سرافرازی ایرانیان و بلند آوازگی نخبگان عرصه گاه این هنر والا و جهانشمول را فراهم ساخته است.
آری، معماری ایرانی تبلور آشتی و تجلی گاه عشق و زیبایی و در بر گیرنده آسایش و آرامش بشر و درهم آمیختگی هنر، دانش، حکمت و عرفان بوده و است.
از منظر عرفان و حکمت، از کثرت به وحدت می رسد، از بُعد هنر، رسالتش بازآفرینی جهان پیرامون است و چون چرخ هنر بر مدار عشق می گردد، آفرینش های هنر معماری در گذرگاه تاریخ متوقف نخواهد شد.
تا نسیم عشق می وزد و باران مهر فضای معماری را عطرآگین می سازد، هیچیک از شاخسارهای درخت تناور هنر، بویژه هنر معماری در این سرزمین پژمرده نخواهد شد.
بن مایه طراحی و معماری کهن ایرانی، تجارب ارزشمند انسان ها در فرآیند تکامل تاریخ تمدن، هنر و خردورزی در فراهم آوردن اسباب آسایش و استحکام بخشی بنا است و با این نگرش و رویکرد نه تنها خلاقیت های شگرف معماران در موقعیت های گوناگون اقلیمی و جغرافیایی شکوفا می گردد، بلکه عناصر زیبا شناختی برگرفته از هنر و متلازم و متناظر با عقلانیت و حکمت در آن تبلور و تجلی می یابد.
جان کلام این که گویی در معماری سنتی، موزونیت، ظرافت و عمق شعر فارسی برای خلق فضاهای دلنشین، اصل همسازی و همگنی در عناصر سبکی جهت طراحی و معماری مناسب و نیز خلق فضاهای مفهومی درهم تنیده و سرشته شده است تا همواره خوش بدرخشد و طلوعی خجسته و راستین  در پیوند با هنر و معماری جهانی داشته باشد.
شایسته است که معماران خلاق امروز با الهام گیری از این مفاهیم ژرف در صدد خلق فضاهای معنوی و متناسب با نیازها و مقتضیات روز برآیند. بی تردید با تبعیت از اصول و آموزه های معماری ایرانی و ویژگی فرهنگی حاکم بر جامعه مدنی ایران عزیز که همواره در مجامع علمی خوش درخشیده است، خواهیم توانست در صیانت از اعتبار جهانی این هنر و اعتلای روز افزون آن سربلند و پیروز باشیم.»
منبع نظام مهندسی کشور
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;