پنجره های هوشمند جدید

به گزارش تاسیسات نیوز، پنجره های هوشمند مجهز به شیشه های قابل کنترل می توانند با تغییر کدورت خود سیستم های روشنایی، سرمایش و گرمایش را تقویت و تا 40% در میانگین هزینه های انرژی ساختمان صرفه جویی کنند.

 

 

 

این پنجره های هوشمند برقی هستند درنتیجه نصب آنها در ساختمان های قدیمی کمی پیچیده است. اما با استفاده از یک فناوری جدید پیل های خورشیدی، محققان دانشگاه پرینستون نوع متفاوتی از پنجره های هوشمند ساخته اند: یک نسخه برقی ارزان و ساده برای ساختمان های موجود. ویژگی این سیستم سلول های خورشیدی است که به صورت انتخابی نور نزدیک ماوراء بنفش را جذب می کند، در نتیجه پنجره های جدید کاملاً خودکار هستند.

 

 

 

نور خورشد ترکیبی از تابش الکترومغناطیسی است که از پرتوهای نزدیک UV و انرژی مادون قرمز تشکیل می شود. پنجره های جدید می توانند مقدار نور طبیعی و گرمایی که می تواند به داخل بیاید را کنترل و در هزینه های انرژی صرفه جویی کنند و فضا را مطلوب تر سازند.

 

 

 

پنجره های هوشمند موجود انتقال نرو مرئی و گرمای مادون قرمز به ساختمان را کنترل می کند، اما نوع جدید سلول خورشیدی از نور نزدیک ماوراء بنفش برای برق دار کردن سیستم استفاده می کند.

 

 

 

این فناوری جدید در واقع مدیریت هوشمند کل طیف نور خورشید است.

 

 

 

استفاده از نور نزدیک ماوراء بنفش برای برق دار کردن این پنجره ها بدان معناست که سلول های خورشیدی می توانند شفاف باشند و بدون ایجاد محدودیت در طراحی و ویژگی های زیباشناسی همان فضای یک پنجره معمول را اشغال کنند. سلول های خورشیدی معمول سیلیمونی سیاهند چون کل نور مرئی و مقداری از گرمای مادون قرمز را جذب می کنند؛ بنابراین برای این کاربرد مناسب نیستند.

 

 

 

همزمان محققان پنجره هوشمندی از جنس پلیمرهای الکتروکرومیکی ساخته اند که کدورت را کنترل می کند و می تواند تنها با استفاده از برق تولیدی توسط پیل خورشیدی کار کند. وقتی نور نزدیک UV خورشید یک بار الکتریکی در سلول خورشیدی تولید می کند، بار واکنش را در پنجره الکتروکرومی تحریک می کند و سبب تغییر رنگ آن از آبی روشن به آبی تیره می شود. وقتی پنجره تیره شد می تواند بیش از 80 درصد نور را بلوکه کند.

 

 

 

فناوری پیل خورشیدی نزدیک UV می تواند سنسورهای اینترنت اشیاد و نیز محصولات کم مصرف را برق دار کند.







انتهای خبر

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;