پشت دریاها، شهری است…

به گزارش تاسیسات نیوز، توصيه ما به مهندسين، متخصصين، دست اندركاران ساخت و ساز كشور و بازديد كنندگان از دهمين نمايشگاه بين‌المللي عمران و ساختمان كيش اين است كه در فرصت به دست آمده براي حضور در جزيره كيش، بازديد از شهر زيرزميني كيش يا كاريز را از دست ندهند.

 مهندسين و متخصصيني كه از جاي‌جاي اين كشور پاي در جزيره زيباي كيش مي‌گذارند و قطعا هر يك بارها و بارها سازه‌هاي مختلفي را ديده و يا خود دست اندركار ساخت و تجهيز آن بوده‌اند. عمارت‌ها و سازه‌هاي سر به فلك كشيده‌اي كه نگاه هر بيننده‌اي را بر خود ميخكوب كرده و نشانه‌اي تحسين برانگيز از توان تخصصي و مهندسي كشور محسوب مي‌شود. شايد تمامي اين متخصصان و بازديدكنندگان بارها و بارها كيش را نيز ديده باشند و از زيبايي‌هاي طبيعي و ساحل نيلگون آن لذت برده باشند. اما شايد محسور شدن در زيبايي‌هاي بي‌بديل كيش باعث شده باشد يك جاذبه بسيار ديدني اين جزيره زيبا مغفول بماند.

يك اثر زيباي معماري و تاريخي كه بازديد از آن مي‌تواند تحسين همگان را برانگيزد. توصيه ما به مهندسين، متخصصين، دست اندركاران ساخت و ساز كشور و بازديد كنندگان از دهمين نمايشگاه بين‌المللي عمران و ساختمان كيش اين است كه در فرصت به دست آمده براي حضور در جزيره كيش، بازديد از شهر زيرزميني كيش يا كاريز را از دست ندهند.اين مجموعه ساخته شده، برخلاف آنچه كه از اطلاق نام شهر مورد انتظار است نه در روي زمين بلكه در عمق 16 متري زمين ، توسط مهندس حاجي حسيني يك ايراني دور افتاده از وطن كه پس از 29 سال به ايران بازگشته، بازسازي و بازپيرايي شده است كه در نوع خود بي‌نظير و تحسين برانگيز است.

کاریز یا کهریز همان چيزي است كه بسياري آن را قنات مينامند. کاریز اختراع ایرانیان است و عمری معادل تمدن ایران باستان دارد و با وجود قدمت بسیار زیاد آن و رشد فن‌آوریهای نوین، هنوز هم در بسیاری از نواحی گرم و خشک این سرزمین به مردم زندگی می بخشد.كاريز قدیمی كيش كه طول آن به   15کیلومتر ميرسد، قدمتي دو هزار ساله دارد و احتمالاً در زمان اشکانیان احداث شده است.در گذشته این قنات به عنوان یکی از اصلی ترین منابع آب آشامیدنی منطقه محسوب می‌شده، آبي کاملا زلال، شفاف و شیرین كه علت زلال بودن آن، عبور از لایه های مختلف رسوبی و  مرجان های تصفیه کننده در آب است. مردم جزیره از این آب برای آشامیدن و آبیاری مزارع استفاده میکردند و بخشی از آن را هم به کشتی های مردم سواحل دیگر خلیج فارس مثل دبی، عمان و شارجه مي‌فروختهاند.

این کاریز دارای 274 حلقه چاه بوده که هم اکنون از 74 چاه آن در مجموعه شهر زیرزمینی کاریز استفاده می‌شود. بعضی از این چاه‌ها به طور کاملاً دست نخورده باقی مانده است. عمق متوسط کاریز 12 متر است و در برخی نقاط تا 16 متر هم می‌رسد.عملیات شهر زیرزمینی کاریز از شهریور ماه 1378 با حمايت سازمان منطقه آزاد كيش و به همت مهندس حاجی حسینی در محل اتصال سه رشته کاریز آغاز گردید. ابتدا کانال‌های موجود که فقط مسیر عبور آب بود، به وسیله نیروی انسانی و به وسيله دست، کلنگ و تیشه تعریض و خاک برداری شد و با گسترش و كشف زوايا و نقاط پنهان آن امروزه مساحت فعلی این شهر زیرزمینی در حدود 15 هزار متر مربع است.

شهر زیرزمینی کاریز دارای سه فاز است .فاز یک مجموعه رستوران سنتی است .فاز شماره دو که در حال احداث است مجموعه‌ای به طول تقریبی 700 متر خواهد بود که برای قایقرانی مشابه غار علیصدر همدان طراحی و ساخته خواهد شد و فاز شماره سه مجموعه موزه کاریز است، كه در آن برخي از آثار به دست آمده از منطقه به صورت محدود در معرض نمايش گذاشته شده است.میلیونها سال پیش اینجا که امروز به عنوان تونلهای درون قنات دیده می شود کف دریا بوده و به همین دلیل است که تمام دیواره ها و سقفها، فسیل‌های مرجاني‌اند.شاید هنگامی که در این شهر زیرزمینی قدم می‌زنید، برایتان باور کردنی نباشد که سقف بالای سرتان روزگاری بستر دریا بوده است .شهری زیرزمینی که آسمان مرجانی‌اش پر از ستاره‌هایی از جنس فسیل‌های دریاییست که قدمت آنها به میلیونها سال پیش برمی‌گردد.

با آزمايشاتي كه به همت مهندس حاجي حسيني در شهر مونيخ آلمان بر روی اين فسيلها انجام شده، برای انواع مختلف این فسیلها قدمتی از 53 تا 570 ميليون سال تعیین گردیده و برای آنان شناسنامه نیز صادر شده است.در حال حاضر طراحان شهر زیرزمینی سقف مرجانی را برای بازدید مردم  به صورت یک موزه حفظ كرده‌اند و دیوارها و محیطهای داخلی کاریز را با الهام از شیوه های کهن معماری ایرانی آراسته اند.شهر زیرزمینی کیش به صورت کامل در سال 1395 به بهره برداری خواهد رسید .اما اکنون تونلهای شگفت انگیز آن که موزه ای است از تاریخ و طبیعت خلیج فارس برای بازدید عموم فعال است.

 موزه كاريز

در اين موزه كه با مساحتي بالغ بر 280 مترمربع ايجاده شده، نتيجه آزمايشاتی كه در شهر مونيخ آلمان بر روي  فسيلها انجام شده را به همراه شناسنامه آنها قرار داده‌اند. همچنین در این مکان بقایای فسيل لاك‌پشتی مشاهده می‌شود كه قدمت آن بالغ بر 570 ميليون سال است.اشیاء تاریخی پیدا شده در جزیره و همچنين اطلاعات كاملی راجع به خليج فارس و جزيره كيش از قبيل پیدایش جزیره کیش، فرهنگ، جغرافیای طبیعی و تاریخی وگیاهی، منابع آبی و اقلیمی و آب و هوا از اطلاعاتی است که در این موزه قرار دارد.

 موزه اسناد خليج همیشه فارس

اما از همه مهمتر، قسمت اسناد، مدارك و نقشه‌های قديمي مربوط به خليج فارس است که همه آنها نشان دهنده این حقیقت تاریخی است که نام این خلیج هميشه ایرانی در تمام طول تاریخ، خليج فارس بوده است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;