پردیس فنی دانشگاه تهران، صدرنشین دانشگاه‌های فنی مهندسی ایران

رییس پردیس دانشکده های فنی دانشگاه تهران از کسب جایگاه اول دانشگاه‌های کشور در حوزه فنی مهندسی توسط پردیس فنی دانشگاه تهران، براساس نظام‌های رتبه‌بندی بین‌المللی دانشگاه‌ها و موسسات آموزشی جهان خبر داد.

 

 

 

 

 

به گزارش تاسیسات نیوز دکتر محمود کمره‌ای که در نشستی خبری در محل دانشکده فنی دانشگاه تهران سخن می‌گفت با بیان این که سالانه بیش از 10 نظام رتبه‌بندی با معیارهای متفاوت به رتبه‌بندی دانشگاه‌ها، مراکز آموزشی و پژوهشی سراسر جهان و مناطق مختلف می‌پردازد، تصریح کرد:‌ این رتبه‌بندی‌ها در ابتدا به صورت کلی بود اما در سال‌های اخیر توجه به رتبه‌بندی‌های موضوعی بیشتر شده است به نحوی که هر کدام از این نظام‌ها درصددند تا موسسات آموزشی و پژوهشی را بر اساس موضوعات خاص همچون حوزه علوم فنی مهندسی رتبه‌بندی کنند.

 

وی با بیان این که رتبه‌بندی‌ها جهت ایجاد رقابت سالم بین دانشگاه‌ها و ارتقای دانشگاه‌ها در سطح ملی و بین‌المللی صورت می‌گیرد، تصریح کرد:‌ زمانی که بحث رتبه‌بندی مطرح است به دلیل قیاس باید رتبه‌بندی بین فعالیتهای هم سنخ صورت گیرد. به عنوان نمونه، دانشگاه تهران یک دانشگاه جامع است و زمانی که بحث رتبه‌بندی مطرح می‌شود این دانشگاه در میان سایر دانشگاه‌های جامع جهان رتبه‌بندی خواهد شد.

 

کمره‌ای در ادامه به رتبه‌بندی صورت گرفته در پایگاه استنادی علوم جهان اسلام در شیراز اشاره کرد و گفت:‌ دراین زمینه دانشگاه تهران به عنوان یک دانشگاه جامع در این رتبه‌بندی رتبه اول را کسب کرده است. همچنین این پایگاه 17 دانشگاه صنعتی را نیز رتبه‌بندی کرده که در میان این رتبه‌بندی اسم پردیس فنی دانشگاه تهران به چشم نمی‌خورد و دلیل آن این است که این پردیس را به عنوان زیر مجموعه‌ای از دانشگاه تهران به حساب آوردند و در رتبه‌بندی جامع آن را لحاظ نکرده‌اند و به عبارتی دیگر، دانشکده فنی دانشگاه تهران در این رتبه‌بندی در میان دانشگاه‌های فنی و تخصصی مقایسه نشده است.

 

رییس پردیس دانشکده های فنی دانشگاه تهران با اشاره به جایگاه اول دانشگاه تهران در حوزه فنی مهندسی در کشور بر اساس نظام‌های رتبه‌بندی بین‌المللی دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی جهان تصریح کرد: براساس رتبه‌بندی پنج نظام معروف جهان، پردیس دانشکده های فنی دانشگاه تهران توانسته است در میان سایر دانشگاه‌های فنی کشور رتبه نخست را به خود اختصاص دهد.

 

کمره‌ای افزود: به عنوان نمونه براساس نظام رتبه‌بندی کیواس در سال 2012 دانشگاه تهران با کسب رتبه 272 جهانی در میان سایر دانشگاه‌های فنی ایرانی جایگاه نخست را دارد و پس از آن دانشگاه صنعتی شریف با کسب رتبه 280 جهانی توانسته است جایگاه خود را در فهرست دانشگاه‌های برتر دنیا تثبیت کند.

 

پردیس دانشکده های فنی دانشگاه تهران براساس رتبه‌بندی پنج نظام معروف جهان توانسته است در میان سایر دانشگاه‌های فنی کشور رتبه نخست را به خود اختصاص دهد

 

وی همچنین با اشاره به نظام رتبه‌بندی ملی تایوان نیز تصریح کرد:‌ بر اساس این رتبه‌بندی دانشگاه تهران در سال 2012 با کسب مجموعا 19.65 امتیاز توانسته است رتبه اول ملی و رتبه 123 بین‌المللی را کسب کند. پس از دانشگاه تهران دانشگاه‌ صنعتی امیرکبیر با رتبه 129 و دانشگاه صنعتی شریف با رتبه 148 قرار گرفته‌اند.

 

کمره‌ای با اشاره به رتبه‌بندی صورت گرفته توسط نظام رتبه‌بندی یورپ ترکیه تصریح کرد: بر اساس این رتبه‌بندی نیز نام 15 دانشگاه ایرانی در فهرست هزار دانشگاه برتر دنیا در حوزه علوم فنی مهندسی، رایانه و فناوری به چشم می‌خورد که نام دانشگاه تهران باز هم بالاتر از همه قرار دارد.

 

در این رتبه‌بندی دانشگاه تهران رتبه 94 و پس از آن دانشگاه صنعتی شریف با کسب رتبه 103 و دانشگاه آزاد اسلامی با رتبه 105 در مرتبه بعدی قرار دارند.

 

وی همچنین با اشاره به رتبه‌بندی نظام رتبه‌بندی شانگهای در سال 2012 تصریح کرد:‌در رتبه‌بندی کلی این نظام دانشگاه تهران تنها دانشگاه ایرانی است که در فهرست 500 دانشگاه برتر دنیا قرار دارد که در واقع رتبه این دانشگاه بین 301 تا 400 است.

 

به گفته کمره‌ای بر اساس نظام رتبه‌بندی ESA وابسته به پایگاه وب آو ساینس (web of science) دانشگاه تهران در سال 2012 با کسب رتبه 136 در میان دانشگاه‌های حوزه فنی مهندسی در صدر قرار گرفته و توانسته است بیشترین استناد و بیشترین میزان سرانه استناد را به هر مقاله را به خود اختصاص دهد.

 

به گزارش ایسنا، استاد پردیس فنی دانشگاه تهران در خصوص شاخص‌هایی که کشور ایران در رتبه‌بندی‌های بین‌المللی در آن ضعف دارد به دو شاخص ارتباطات بین‌الملل و همچنین میزان سرمایه‌گذاری در امر پژوهش اشاره کرد و گفت:‌ در شاخص‌ ارتباطات بین‌المللی با توجه به شرایط بین‌المللی کشور در سالهای اخیر دانشگاه‌های ایرانی نتوانسته‌اند با دانشگاه‌های مختلف دنیا از نظر تردد استاد و دانشجو به میزان کافی ارتباط برقرار کنند که از این منظر دانشگاه‌های دنیا از دانشگاه‌های ایرانی در جایگاه بالاتری قرار می‌گیرند.

 

وی ادامه داد: همچنین بر اساس شاخص میزان سرمایه‌گذاری در امر پژوهش نیز کشورهای دیگر همچون عربستان سعودی با توجه به سرمایه‌گذاری زیادی که در امر پژوهش نسبت به سایر امور دارند در رتبه‌های بالاتری قرار می‌گیرند.

 

کمره‌ای تعداد استاد و دانشجو را از دیگر شاخص‌های مهمی عنوان کرد که در رتبه‌بندی‌ها موثر است و گفت: البته باید توجه داشت که این رتبه‌بندی‌ها در حالی که یک شاخص و ملاک محسوب می‌شود اما مطلق نیستند و به عنوان یک نشانه می‌توان به آن نگاه کرد.   

پایان پیام/.

 

 

 

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;