پذیرش دانشجویان مهندسی با ظرفیت بازار کار همخوانی ندارد

کرمانشاه رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان کرمانشاه با اشاره به عضویت ۱۴ هزار مهندس در این سازمان گفت: متاسفانه از این تعداد تنها حدود چهار هزار نفر پروانه «اشتغال به کار» دارند و مابقی به نوعی بیکارند.
به گزارش تاسیسات نیوز، طیب حیدری به مناسبت روز مهندس (۵ اسفند) در گفت و گو با ایسنا، از عضویت ۱۴ هزار مهندس در سازمان نظام مهندسی استان خبر داد و افزود: این تعداد مهندس در هفت رشته مهندسی در سه بخش طراحی، نظارت و اجرا عضو سازمان نظام مهندسی استان هستند.
وی افزود: رشته های مهندسی زیرمجموعه سازمان نظام مهندسی ساختمان، رشته های برق، عمران، معماری، مکانیک، نقشه برداری، ترافیک و شهرسازی را شامل می شود.
حیدری با اشاره به شرایط نامناسب کاری برای مهندسان استان، گفت: زمانی که ساخت و ساز رونق داشته باشد قطعا کار مهندسین هم رونق دارد، اما با توجه به رکود ساخت و ساز در چند سال اخیر متاسفانه شرایط کاری مناسبی برای مهندسین استان وجود ندارد.
وی افزود: از طرفی تعداد مهندسین موجود مازاد بر نیاز استان است و همین امر موجب شده شاهد بیکاری بالا در میان مهندسین استان باشیم.
رییس سازمان نظام مهندسی استان کرمانشاه گفت: هم اکنون از ۱۴ هزار عضو نظام مهندسی ساختمان استان تنها حدود چهار تا پنج هزار نفر آنها پروانه اشتغال به کار دارند و مشغول به کار هستند و مابقی بیکارند.
حیدری به قانون کسب پروانه اشتغال به کار مهندسان اشاره کرد و افزود: برخلاف رشته های پزشکی که افراد بعد از فارغ التحصیلی بلافاصله می توانند فعالیت داشته باشند، در رشته های مهندسی سه سال پس از فارغ التحصیلی که به نوعی دوره کارآموزی برای مهندسان لحاظ شده است، افراد باید در آزمونی شرکت کرده و در صورت موفقیت در آزمون پروانه اشتغال به کار کسب می کنند.
رییس سازمان نظام مهندسی استان کرمانشاه گفت: همین امر موجب شده بسیاری مهندسان نتوانند پس از فارغ التحصیلی کار خود را شروع کنند.
رشته های فنی مهندسی یکی از بیکارترین رشته هاست/ تعداد پذیرش دانشجویان با ظرفیت بازار کار همخوانی ندارد
حیدری به عدم تناسب تعداد فارغ التحصیلات رشته های مهندسی با بازار کار موجود هم اشاره کرد و افزود: متاسفانه تعاملی که باید میان سازمان نظام مهندسی کشور و وزارت علوم وجود ندارد و همین امر موجب شده شاهد پذیرش تعداد بالای دانشجویان در رشته های مهندسی، بدون در نظر گرفتن نیاز بازار کار باشیم.
وی افزود: این امر موجب شده یکی از بیکارترین رشته های دانشگاهی موجود در کشور رشته های فنی مهندسی باشد.
رییس سازمان نظام مهندسی استان کرمانشاه گفت: این پذیرش بالای دانشجویان در رشته های مهندسی در حالی است که به دلیل تعامل سازمان نظام پزشکی و وزارت بهداشت، پذیرش در رشته های پزشکی با محدودیت صورت می گیرد، طوری که حتی هم اکنون شاهد کمبود نیرو در برخی از این رشته ها هستیم.
حیدری گفت: قطعا باید تعاملات در این زمینه افزایش یافته و وزارت علوم بازنگری جدی در ظرفیت پذیرش دانشجویان رشته های مهندسی داشته باشد، چرا که با قبول تعداد بالای دانشجو در این رشته ها فقط شاهد افزایش جمعیت تحصیل کرده بیکار می شویم.
رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان کرمانشاه در خصوص صادرات خدمات فنی و مهندسی به سایر کشورهای منطقه و به کارگیری خیل عظیم مهندسان بیکار در این کشورها گفت: در این زمینه اقداماتی با همکاری اتاق بازرگانی صورت گرفته، اما کفایت نمی کند و باید تلاش های بیشتر و منسجم تری در این زمینه صورت گیرد.
وی افزود: از طرفی شرایط ساخت و ساز در کشورهای همسایه از جمله عراق هم چندان که باید مساعد نیست.
حیدری در ادامه با بیان اینکه هیات مدیره جدید نظام مهندسی ساختمان استان تنها سه ماه است روی کار آمده، گفت: خوشبختانه طی این مدت اقدامات خوبی صورت گرفته و برنامه های خوبی در دست انجام است، اما متاسفانه حجم کارهای نکرده بالاست و باید تلاشمان را برای خدمات رسانی به مهندسان عضو افزایش دهیم.
انتهای پیام
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;