پدرخواندگی در نظام مهندسی را کمرنگ می‌کنیم

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان تهران گفت: در تلاش هستیم تا نقش پدرخواندگی در ساخت و ساز و نظام مهندسی کمرنگ شود.
به گزارش پایگاه خبری تاسیسات نیوز، سعید سعیدیان رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران با بیان اینکه اولویت اصلی ما در سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران، افزایش کیفیت صنعت ساخت به ویژه در مناطق فرسوده کشور است، گفت: افزایش کیفیت ساخت و ساز نیازمند یک عزم ملی در کشور است و تمامی نهادهای رسمی از جمله شهرداری‌ها و شورای شهر باید پای کار باشند تا شاید کیفیت ساخت و ساز در تهران افزایش یابد.
او یادآور شد: سازمان نظام مهندسی به تنهایی نمی‌تواند کیفیت ساخت و سازها را افزایش دهد و باید وزارت راه و شهرسازی و شهرداری‌ها در این زمینه همکاری جدی‌ داشته باشند.
رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران با اشاره به اینکه از گذشته فعالیت‌هایی در حوزه افزایش کیفیت ساخت و سازها شروع شده است، گفت: نظام مهندسی در صنعت ساخت و ساز، استفاده از سازندگان صاحب صلاحیت و کارگران ماهر را الزامی کرده و تمامی تولید کنندگان موظف هستند از این قانون پیروی کنند.
سعیدیان بیان کرد: در صورتی که یکی از حلقه‌های ساخت و ساز وجود نداشته باشد، خود به خود کیفیت ساخت و ساز کاهش می‌یابد بنابراین باید تمامی نهادها تابع قانون باشند و از سازندگان حرفه‌ای و صاحب صلاحیت استفاده کنند.
وجود پدرخوانده در حوزه ساخت و ساز!
او با اشاره به وجود پدر خواندگی در حوزه ساخت و ساز هم، گفت: متأسفانه این موضوع در بخش مهندسی کشور افزایش یافته البته نمی‌توانیم مشورت گرفتن از تشکل‌ها و انجمن‌های صنفی را نادیده بگیریم.
رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران بیان کرد: بسیاری از انجمن‌ها و تشکل‌ها به عنوان مهم‌ترین مشاوران ما در حوزه نظام مهندسی ساختمان به شمار می‌روند بنابراین نمی‌توانیم نظرات آنها را در حوزه مهندسی کشور نادیده بگیریم.
سعیدیان گفت: البته سعی می شود نقش پدر خواندگی در حوزه نظام مهندسی ساختمان استان تهران کمرنگ شود اما طبق قانون نظام مهندسی بحث تشکل‌ها و انجمن‌ها در این حوزه بسیار جدی است و طبق قانون باید به نظرات این بخش ارزش قائل شد.
رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران به کاهش گود برداری‌های خطرناک به ویژه در تهران هم اشاره کرد و گفت: خوشبختانه از سال‌های گذشته بازرسی‌ها و کنترل کیفیت از گودبرداری‌های خطرناک افزایش یافته و آمارها در بسیاری از مناطق حاکی از کاهش یافتن میزان گود برداری‌های خطرناک است.
اصلاح دستورالعمل‌ها و آئین‌نامه‌ها، امضا فروشی را کاهش می‌دهد
سعیدیان گفت: متأسفانه در بسیاری از مواقع به برخی از سازندگان سعی می‌کنند با تغییر نقشه‌های ساختمانی میزان گودبرداری‌ها را عمیق‌تر و یا طولانی‌تر کنند که این موضوع باعث ایجاد مشکلات بسیاری فراوانی در این حوزه شده است که سعی کرده‌ایم به دلیل حساسیتی که در این حوزه‌ها وجود دارد، اجازه گود برداری‌های عمیق‌تر و یا خطرناک‌تر را ندهیم.
او افزود: در بسیاری از مواقع هم پروانه ساختمانی گرفته و گود برداری‌ها انجام می‌شود اما بعد از گذشت مدت زمانی سرمایه گذار و یا سازنده ناتوان می‌شود و گود برداری‌های ساختمان نیمه کاره رها می‌شوند که این موضوع در برخی از مناطق تهران به تعداد زیادی مشاهده شده است.
رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران به امضا فروشی توسط مهندسان ناظر ساختمان هم اشاره کرد و گفت: این موضوع متاسفانه در برخی از مهندسان ناظر در استان تهران مشاهده شده است اما سعی خواهیم کرد با افزایش کیفیت کار این موضوع را برطرف کنیم و از سوی دیگر با برخورد جدی امضا فروشی را به صورت کامل ریشه کن کنیم.
سعیدیان با اشاره به اینکه در بسیاری از مواقع برخورد شدید با امضا فروش ۸۰ تا ۹۰ درصد از موضوع حل می‌کند، اما برای ریشه کن کردن امضا فروشی به ویژه در نقشه‌های ساختمان باید سعی کنیم کیفیت کار را آنچنان افزایش دهیم تا سازنده و یا سرمایه گذار چنین پیشنهاد را به مهندس ندهد.
او با اشاره به اینکه باید بسیاری از دستورالعمل‌ها و آئین نامه‌ها در وزارت راه و شهرسازی اصلاح شوند، گفت: بسیاری از دستورالعمل‌ها و آئین نامه‌ها باعث شده است که شرایط ساخت و ساز برای برخی از سازندگان و شهرداری‌ها پیچیده شود، همین موضوع باعث برگه فروشی و یا امضا فروشی توسط مهندسان ناظر می‌شود.
رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران گفت: همکاری شهرداری‌ها و شورای شهر در بخش اصلاح آئین نامه ها و دستور العمل های نظام مهندسی باعث می‌شود که مهندسان ناظر اجازه امضا فروشی را نداشته باشند.
سعیدیان با اشاره به اینکه افزایش کیفیت پروژه، باعث می‌شود بسیاری از مهندسان ناظر از امضا فروشی صرف نظر کنند و از سوی دیگر اصلاح قوانین و ارزش‌بندی برای شرکت‌های ساختمانی باعث می‌شود که چنین اقداماتی به صورت کامل ریشه کن شود.
او کیفیت پروژه‌ها و نقشه‌های ساختمانی را هم به ویژه توسط مهندسان ناظر را جزو اولویت‌های برنامه‌های خود اعلام کرد و گفت: تمامی اعضای هیئت مدیره به ویژه در این بخش مهم‌ترین برنامه‌های خود را افزایش کیفیت ساخت و ساز و در نتیجه طول عمر بیشتر ساختمان‌ها را قرار داده‌اند.
گفتنی است دو روز پیش سعید سعیدیان جایگزین محمد طاهری به عنوان رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران قرار گرفت، این در حالی است که در طول یک سال گذشته سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران به عنوان پرحاشیه‌ترین سازمان قرار گرفته به طوری که محمد طاهری تنها یک سال در قالب رئیس این ساختمان فعالیت کرد.
منبع باشگاه خبرنگاران جوان
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;