«پتروشيمي جم» ركورد دار توليد اتيلن كشور

به گزارش تاسیسات نیوز، مجمع عمومی عادی شرکت پتروشیمی جم در روز دو شنبه سي ام تيرماه در محل پژوهشگاه صنعت نفت با حضور بیش از ۹۳ درصد از سهامداران و به ریاست آقای محققی و نظارت آقایان باقری خیرآبادی و موسویان و دبیری آقای هاتف وحيد برگزار شد.سيد علي بهشتيان، مدیرعامل پتروشیمی جم در این جلسه ضمن ارائه گزارش عملکرد هیئت‌ مدیره ، این شرکت را بزرگ‌ترین واحد تولید اتیلن در کشور معرفی و با اشاره به اینکه الفین‌ها بیشترین مزیت در ایجاد ارزش‌افزوده را دارند، اضافه کرد: میزان تولید سالانه اتیلن جم معادل یک هزار و 320 تن است. وی فروش شرکت در سال ۹۲ را بیش از 51 هزار میلیارد ریال اعلام كرد که از این میزان بیش از 28 هزار میلیارد ریال صادراتی بوده است.

مجمع پس از تصویب صورت‌های مالی و با تقسیم ۳۱۰۰ ریال سود به ازای هر سهم ، سازمان حسابرسی را به‌ عنوان حسابرس مستقل و بازرس قانونی (اصلی و علی‌البدل) برای سال مالی منتهی به ۲۹/۱۲/۹3 و روزنامه اطلاعات را جهت درج آگهي هاي شركت انتخاب نمود. گفتنی است: پس از خاتمه جلسه فوق، مجمع عمومی فوق‌العاده به‌ منظور تصویب افزایش سرمایه برگزار و سرمایه شرکت از مبلغ 4800 میلیارد ریال به 9600 میلیارد ریال (معادل ۱۰۰ درصد افزایش) منقسم به 4800 میلیون سهم یک هزار ریالی از محل مطالبات حال شده سهامداران و آورده نقدی مورد تصویب مجمع قرار گرفت.

پيام هیات مديره سهامداران گرامى

 این مجمع در شرایطى برگزار می‌گردد كه تغییرات سریع در حوزه‌های علمى-فناوری باعث شده است تا بسیاری از مزیت‌هاى رقابتى و ارزشى شركت‌ها كمرنگ‌تر شده ودر مواردى حتى از انتفاع خارج گردد. از سوى دیگر تحریم‌هاى غیر‌قانونى-غیر‌انسانى نیز دستیابی شركت‌هاى ایرانى، به دانش‌هاى جدید را با موانع متعددى روبرو و توسعه اقتصادی و صنعتی كشورمان را با چالش‌هاى جدى مواجه نموده است.شركت پتروشیمی جم  به عنوان بنگاهى اقتصادى و بازار محور ، در راستاى توسعه زنجیره ارزش‌ساز خود، به لطف خداوند و همت مدیران و كاركنان تلاشگر شركت تلاش نموده است تا در سطح ملی، منطقه‌اى و بین‌المللى، در رقابتى چشمگیر با شركت‌هاى توانمند بین‌المللى – منطقه‌اى (كه نه تنها موانع ما را ندارند، بلكه از حمایت‌هاى همه‌جانبه جهانى نیز برخوردارند) منافع حداكثرى سهامداران را با بهره‌گیری از ظرفیت‌هاى انسانى و توانمندى‌هاى فنى موجود تامین نماید.

به رغم تداوم مشكلاتى نظیر تامین خوراک، تهیه كالا، مواد و تجهیزات ضرورى كه در این سال‌ها با چالش‌هاى قابل توجهى مواجه بوده است و نیز ابهامات ایجاد شده در حوزه روابط و تجارت بین‌الملل و تحریم‌هاى بانكی در سال 1392 توانسته‌ایم دستاورد‌هاى قابل قبولى داشته باشیم، تعمیرات اساسی مجتمع براى اولین‌بار، ورود به بازار سرمایه، افزایش فروش و دستیابى به رقمى بالغ بر 51 هزار میلیارد ریال (رشد 52 درصدی فروش) بخشى از این فعالیت‌ها است كه به همراه ساير دستاورد‌های شركت در سال 92 در اين گزارش به نظر شما عزيزان خواهد رسيد.با سپاس از حمایت‌هاى اگاهانه سهامداران محترم، امید می‌رود در سال مالى آتى نیز  با اتكال به خدای منان و با استفاده مناسب از كلیه ظرفیت‌هاى  موجود توفیق داشته باشیم تا اقدامات اساسی و تعیین‌كننده‌ای در راستای اجرایى نمودن اهداف كلان و  برنامه‌های عملیاتى شركت انجام دهیم بنحوی‌كه گزارش‌های آتی بیانگر عملكرد توسعه‌اى مطلوب، احساس مسوولیت اجتماعى بیشتر و خدمت اثربخش كاركنان و مدیران به كشور، شركت و كلیه ذینفعان باشد. انشاءاللهجايگاه شركت در صنعت پتروشیمی جم به لحاظ  ظرفیت يكی از بزرگترين توليدكنندگان صنعت پتروشیمی كشور  است. اين مجتمع دارای ویژگی‌های  منحصر به فردی است که آن را در اقتصاد ایران متمایز  می‌سازد:

1- واحد الفین مجتمع پتروشیمی جم با ظرفیت تولید 1.320.000 تن اتیلن و 306 هزار تن پروپیلن در سال، یكی از  بزرگترین واحدهای الفین درکشور و جهان  است. در ساخت این واحد از تکنولوژی‌های روز  استفاده شده و در انتخاب ظرفیت‌ها هم، مقیاس جهانی  رعایت شده است. از خصوصیات منحصر به فرد واحد الفین مجتمع پتروشیمی جم، نسبت به دیگر واحدها، ظرفیت بالای تولید و امكان بهره‌برداری از كوره‌های دو منظوره است كه  آن را قادر می‌سازد تا  از هر دو خوراك مایع و گاز  استفاده نماید.

2 –  واحد HDPE شركت  پتروشیمی جم با تولید سالانه 300.000 تن محصول، یكی از بزرگترین واحدهای پلیمری در ایران  است. این واحد علاوه بر قابلیت تولید 26 گرید اصلی، توانایی تولید گرید‌های مشكی، زرد، آبی و نرمال را نیز دارد . این ویژگی ها در داخل كشور منحصر به پتروشیمی جم و سطح جهان كم نظیر  است.

3 – واحد LLDPE پتروشیمی جم با تولید سالانه 300.000 تن محصول، یكی از بزرگترین واحدهای پلیمری در ایران  است. ظرفیت اكسترودر این واحد 42 تن در ساعت بوده و توانایی تولید بیش از 54 گرید متفاوت محصول را داراست.

4-  واحد بوتادین با ظرفیت تولید  115.000 تن در سال از  نظر تولید، درجه خلوص و كیفیت محصول یك واحد نمونه در سطح كشور  و جزء واحدهای بسیار  با ارزش پتروشیمی جم می‌باشد.

 سرمایه

سرمایه شركت در بدو تأسیس مبلغ 120میلیون ریال  (شامل تعداد120.000سهم به ارزش اسمی 1000 ریال) بوده كه طی چند مرحله به مبلغ 4800 میلیارد ریال (شامل 4800 میلیون سهم به ارزش اسمی هر سهم 1000ریال) در پایان سال منتهی به 29/12/ 1392 افزایش یافته است.

 اقدامات برجسته پتروشیمی جم در سال 1392

بومی‌سازی بيش از 2900 قلم از تجهيزات، قطعات يدكی، مواد شيميايی حساس و كليدی مورد نياز شركت با بهره‌گيری از ظرفيت‌ها و توانمندی‌های بيش از 40 شركت داخلیتعميرات اساسی واحدهای مجتمع پتروشيمی جم شامل واحدهای الفين، پلی‌اتيلن سنگين و پلی‌اتيلن سبك و آفسايت و مخازن برای اولين بار بعد از راه اندازی مجتمع در مهرماه سال 92

ورود به بازار دوم فرابورس ايران در شهريور 92

مديريت مستقيم و فروش محصولات از طريق بازار بورس كالای ايران

افزايش 52 درصدی ارزش كل فروش و عبور از مرز 51 هزار ميليارد ريال برای اولين بار

افزايش 63 درصدی فروش داخلي و 41 درصدی فروش صادراتی به ترتيب از مبلغ 17 و 16 هزار ميليارد ريال به مبلغ 28 و 22 هزار ميليارد ريال

ارتقاء شش رتبه‌ای جايگاه شركت در جمع صد شركت برتر ايران

 تولید

جم در سال 92 بیش از 1.9 میلیون تن محصول تولید كرده است كه در مقایسه با سال قبل روند رو به رشد داشته است. همچنین ميزان كل تولید شركت نسبت به ظرفیت اسمی آن، به عنوان یک شاخص مهم بهره‌وری، در این سال در مقايسه با سال قبل حاكی از 68 درصد رشد می‌باشد.بر اساس برنامه مصوب، میزان تولید كل شركت در سال 92، حدود 2 میلیون تن پیش‌بینی شده بود كه  94 درصد آن محقق شده است.بیشترین میزان تولیددر سال 92 بر اساس تناژ به ترتیب به اتیلن و پروپیلن اختصاص داشته‌اند. در اين سال میزان تولید اتیلن 4 درصد كاهش و پروپیلن 31 درصد افزایش نشان می‌دهد. بخش مهمی از كاهش ظرفیت تولید، ناشی از محدودیت در دریافت خوراك وانجام تعمیرات اساسی  و محدوديت‌های بازار فروش بوده است.

فروش داخلی

میزان فروش داخلی (بین مجتمعی و بورسی) محصولات این شركت طی سال 1392 نشان‌دهنده 28 درصد رشد از نظر وزنی و 63درصد رشد از نظر ارزشی نسبت به سال 91 است. از پاییز سال 92فروش محصولات بورسی شركت به صورت مستقيم صورت پذيرفته است. افزایش درآمدهای ریالی حاصل از فروش داخلی محصولات، ناشی از رشد كمیت فروش، افزایش قیمت‌های جهانی و رشد نرخ ارز بوده است. 

صادرات

میزان صادرات محصولات شركت پتروشیمی جم طی سال 1392 با 34 درصد افزايش وزنی و  41 درصد رشد ارزشی همراه بوده است كه سهم بازار محصولات پلیمری از افزایش وزنی 50 درصد و محصولات شیمیایی از افزایش ارزشی 66 درصد برخوردار بوده است. شركت پتروشیمی جم استراتژی حضور مستمر و فعال در بازارهای بین‌المللی را با فعالیت در زمینه شناخت بازار و بررسی میزان عرضه و حضور در نمایشگاه‌های بین‌المللی و برنامه‌ریزی جهت حضور مستقیم و فعال در بازارهای هدف با احداث دفاتر فروش در بازارهای كلیدی را دنبال می‌كند. در حال حاضر این شركت با توسعه فهرست مشتریان اقدام به فروش كالا با تناژ كم و حاشیه سود بالاتر به مصرف‌كنندگان نهایی نموده و موفق به حضور موثر در بازارهای جنوب شرق آسیا و اروپا شده است. بازنگری در نحوه عرضه از طریق افزايش تعداد و تركيب مشتریان، توسعه بازار، عرضه مستقیم محصولات به مشتریان نهایی و توسعه سبد محصولات تولیدی با توجه به نیاز بازارهای صادراتی از دیگر اقدامات قابل توجه در سال 92 بوده است

 اهداف کلان پتروشیمی جم

توسعه و تكمیل زنجیره ارزش تولید مواد پایه الفین

افزایش انعطاف‌پذیری و ایجاد تنوع محصولات متناسب با نیازهای بازار

توسعه روابط راهبردی و مشاركت با شركت‌ها در جهت ارزش‌آفرینی بیشتر برای شركت

بهبود مستمر ساختارها، سیستم‌ها، فرآیندها  و  رویه‌های مدیریتی به منظور افزایش بهره‌وری شركت

طراحی و عملیاتی كردن سیستم‌های یكپارچه اطلاعات مدیریت و مدیریت دانش

بهره‌گیری از آخرین دستاوردهای علمی و فناوری  بین‌المللی به منظور یادگیری و تعالی سازمانی

ارزش‌آفرینی فزاینده برای مشتریان و تقویت مزیت‌های رقابتی در سطح بین‌الملل

نهادینه كردن و بهبود مستمر روابط با مشتریان و سایر ذینفعان

تقویت مستمر ارزش‌های اخلاقی و توجه فزاینده به مسوولیت‌های اجتماعی

جذب، حفظ، توسعه و بهره‌گیری از سرمایه‌های انسانی متناسب با  الزامات راهبردی شركت

 برنامه‌های آينده شركت تكمیل زنجیره ارزش

تكمیل پروژه‌های ABS- RUBBER

تبدیل محصولات فعلی به محصولات با ارزش بالاتر از طریق اجرای پروژه‌هایی نظیر ABS 

توسعه تولیدات میانی به منظور ارزش آفرینی بیشتر

بهینه‌سازی فرآیندهای تولید و توسعه محصول

برنامه‌ریزی برای مصرف اتیلن مازاد تولید و امكان خرید و احداث یك واحد پلی اتیلن جدید

پروژه تامین خوراك كافی برای ظرفیت صد درصد مجتمع (امكان سرمایه گذاری در یكی از فازهای پارس جنوبی)

مشاركت در سرمایه گذاری طرح PDH

 افزایش توان صادراتی

توسعه بازارهای جدید از طریق افزایش تولید و یا تامین از طریق سایر تولید كنندگان

تحول در ساختارهای سازمان ، بهبود سیستم ها و فرآیندها 

توسعه منابع انسانی

بهبود فرآیندهای لجستیك سازمان

تدوین برنامه استراتژیك شركت پتروشیمی جم

اخذ گواهینامه و جایزه ملی تعالی

 

 جم در بورس

شركت پتروشیمی جم در 02/08/90 در فهرست شركت های ثبت شده نزد سازمان بورس و اوراق بهادار تهران درج گردیده است و از آن تاریخ مشمول مقررات سازمان می‌باشد. این شركت در تاریخ 01/12/91 موفق به پذیرش در بازار دوم فرابورس شد و سهام این شركت مورخ 26/06/1392 در بازار دوم فرابورس با قیمت پایه14,900 ریال عرضه شد و طی 111 روز معاملاتی تا پایان سال، تعداد 2,846,000,000 سهم معامله و ارزش بازار آن در پایان اسفند 1392 به 89,188,800 میلیون ریال رسید. لازم به ذكر است كه نماد معاملاتی شركت‌های گروه از تاريخ 20/11/92 تا 09/12/92 به دليل افزايش نرخ خوراك و ارايه گزارش‌های شفاف‌سازی به بازار بسته بوده است.

 

 

 

انتهای پیام

 

 

 

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;