پتروشيمي‌ها دوباره آيفكس را قرمز كردند

به گزارش تاسیسات نیوز ،معاملات فرابورس روز گذشته در حالي افت 6/3 واحدي را تجربه کرد كه بازگشايي يك نماد پس از وقفه تقريبا يك ماهه همزمان با اعمال محدوديت فروش اوراق تسهيلات مسكن و در عين حال نا‌اميدي از برخي تحركات در حوزه قيمت‌گذاري خوراك پتروشيمي‌ها شرايط ويژه‌اي را رقم زد كه با روند روز شنبه تفاوت داشت. در پايان معاملات ديروز شاخص بازار فرابورس در مرز 745 واحد متوقف شد. منحني شاخص اين بازار از دقايق ابتدايي روند تقريبا ملايمي را در پي گرفت و از 5/748 واحد در ساعت 9 صبح و به مرور دقايقي پس از ساعت 12 به كمترين حد خود در سطح 5/744 واحد رسيد و در نهايت در مرز 745 واحد توقف كرد. در بازار ديروز مجموعا 147 ميليون برگه اوراق بهاداربه ارزش 1795 ميليارد ريال در 16 هزار دفعه معامله مورد داد و ستد قرار گرفت. در بازار ديروز قرمز شدن دوباره نمادهاي پتروشيمي همچون شاوان، جم، زاگرس در راس نمادهاي موثر بر افت شاخص برخي ذهنيت‌ها در‌خصوص نامه‌نگاري‌هاي اخير رئيس مجلس و تاثير اين حركت بر افت نرخ سهام شركت‌هاي پتروشيمي را برجسته‌تر كرده است.

رئيس مجلس كه هفته گذشته براي بازديدي از فازهاي پارس جنوبي به عسلويه دعوت شده بود‌، البته امتيازي در تخفيف دادن بر سر نرخ خوراك گازي پتروشيمي‌ها به اين صنايع ندادو با نامه‌نگاري به رئيس‌جمهور بارديگر بر قيمت 13 سنتي آن تاكيد كرد. لاريجاني با نگارش اين نامه كه در آن بر لزوم تعيين قيمت گاز در بهاي 13 سنت مطابق با قانون تاكيد كرده بود، به رئيس‌جمهور نوشته بود كه بايد آن بخش از مفاد قانون بودجه سال 93 كه در آن به صراحت گفته شده نرخ خوراك نبايد از 13 سنت كمتر بشود، اجرا گردد. تعيين نرخ 10 سنتی خوراک بر اساس بازدهي عملياتي شركت‌هاي پتروشيمي بيش از 30 درصد در مناطق محروم و مواردي از اين قبيل رامي‌توان دستاويزي براي كاهش نرخ برشمرد كه به نظر مي‌رسد ازاين به بعد شركت‌هاي پتروشيمي نبايد به اين موارد اميدوار باشند.

  محدوديت فروش 2 ماهه در برخي تسه‌ها

روز گذشته البته اتفاق مهم ديگر آغاز زمان اعمال محدوديت در فروش اوراق تسهيلات مسكن بود؛ دراين راستا از ديروز نمادهاي معاملاتي تسه9010 و تسه 9104 هريك تا تاريخ 14 مرداد سال‌جاري مشمول اعمال محدوديت عدم فروش شدند و ساير نمادهاي معاملاتي اوراق حق‌تقدم استفاده از تسهيلات مسكن مشمول محدوديت فروش خريداران به مدت 2 ماه خواهند بود.محدوديت عدم فروش توسط خريداران اوراق گواهي حق‌تقدم استفاده از تسهيلات مسكن از اول تيرماه به مدت 2 ماه پس از تاريخ خريد در برخي نمادهاي مربوط به آن اعمال مي‌شود.به گزارش روابط عمومي فرابورس ايران، محدوديت عدم فروش اوراق تا 2 ماه پس از خريد براي نمادهاي اوراق گواهي حق‌تقدم استفاده از تسهيلات مسكن كه فقط 4 ماه تا پايان معاملات آن در بازار فرابورس ايران باقي مانده است، اعمال نخواهد شد، بنابراين نمادهاي معاملاتي به شرح ذيل از روز گذشته مشمول محدوديت مذكور نيستند: تسه9004، تسه9005، تسه9006، تسه9007، تسه9008، تسه9009، تسه9101، تسه9102 و تسه9103.  افزون بر اين؛ مديريت بازار فرابورس ايران تاكيد كرد: اعتبار كليه اوراق گواهي حق‌تقدم استفاده از تسهيلات مسكن از اوراق تسهيلات مسكن شهريور‌ماه سال 1390 به بعد، جهت عقد تسهيلات تا يك ماه پس از توقف نماد در بازار فرابورس ايران است.

 

  بازگشايي حسينا با 201 تومان افزايش قيمت

دیروز نماد معاملاتي حسينا (شركت توسعه خدمات دريايي و بندري سينا) پس از يك ماه وقفه باز شد و افزايش 201 توماني را در نرخ پاياني معاملات ديروز ثبت كرد.نماد حسينا كه اواخر ارديبهشت‌ماه به دليل انعقاد قراردادي با سازمان بنادر در‌خصوص ترمينال شماره دو بندر شهيد رجايي بسته شده بود، ديروز باز شد. اين شركت پس از توقف نماد آن، گزارش‌هايي را روانه بازار كرد كه در آن از افزايش سهم حسينا در هزينه تصفيه و بارگيري بندر شهيد رجايي از 25 درصد به 32 درصد خبر داده بود. همچنين این شرکت در‌خصوص برخي سرمايه‌گذاري‌هاي ديگر نيز شفاف‌سازي بيشتري كرد. در همين راستا با افزايش سرمايه 119 درصدي اين شركت نيز تا محدوده 20 ميليارد تومان موافقت شده كه در مجمع عمومي مورد توجه قرار خواهد گرفت.

  آغاز پذيره‌نويسي اوراق اجاره بوتان

خبر دیگر آنكه شركت واسط مالي يكم تير به‌منظور تامين مالي خريد چهار ساختمان مورد نياز شركت گروه صنعتي بوتان، 928 هزار و 600 ورقه اجاره را از طريق بازار ابزارهاي نوين مالي فرابورس پذيره‌نويسي مي‌كند. كف قيمت تعيين‌شده براي اين اوراق كه قرار است به قيمت بازار و با شيوه ثبت سفارش پذيره‌نويسي شود، 960 هزار ريال تعيين شده و شركت‌هاي تامين سرمايه نوين و تامين سرمايه كاردان تعهد پذيره‌نويسي و بازارگرداني اين اوراق را بر عهده دارند. اوراق اجاره بوتان با نماد «صبوتا» و با نرخ سود 20 درصد منتشر مي‌شود و تاريخ سررسيد آن نيز 4 سال پس از تاريخ انتشار خواهد بود.در بازار ديروز اما علاوه‌بر 3 نماد پتروشيمي، نمادهاي ذوب و دي نيز بر افت شاخص موثر واقع شدند. در مقابل نمادهاي ميدكو و حسينا به بالا رفتن جزئي شاخص كمك كردند. در بازار ديروز بيشترين افزايش قيمت سهم به نماد زنگان مربوط بود. اين نماد تقريبا 5درصد افزايش قيمت ثبت كرد كه به مراتب از حسينا در اين زمينه پيشي گرفته بود. در بازار اما معامله بلوكي 85 ميليون سهمي توسعه صنعت به ارزش 950 ميليارد و 300 ميليون ريال داد‌و‌ستد شد كه بيشترين حجم و ارزش معامله را به خود اختصاص داد.در رده دوم بيشترين ارزش معامله اوراق اجاره 3 ماهه 20 درصدي مپنا قرار گرفت كه طي آن 334 ميليارد ريال معامله شد. حق‌تقدم آس‌پ نيز با حجم معاملاتي 4 ميليون برگه‌اي در رده دوم بيشترين حجم معاملات قرار گرفت. نماد شراز بيشترين تقاضا ونماد اوراق مشاركت گل‌گهر بيشترين صف فروش را به خود اختصاص دادند.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

انتهای پیام 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;