پای گفتگو با مدیر جوان

به گزارش تاسیسات نیوز، دمنده اطمينان را به ذهن متبادر مي کند و چقدر خوب است حس اعتماد، اينکه بداني کارت را به بهترين سپرده اي. مهندسي ايمني گفتگويي داشته با مهدي بستانچي قايم مقام مدير عامل شرکت دمنده ( بزرگترين توليد کننده فن در خاور ميانه) و از چند و چون کار او پرسيده است.

 

 

تفاوت دمنده با ديگر ايمن سازان در چيست؟

 

تفاوت ما با ديگر شرکت هاي موجود در اين حوزه توليد کنندگي ما است و تمايز ما با ساير توليد کنندگان فن در ايران اين است که ما الکترو موتور فن هايمان را خودمان ميسازيم. دمنده بزرگترين توليد کننده فن در ايران است و از لحاظ اشل فني جايگاه اول را در خاور ميانه دارا است.

 

 

قدمت دمنده چقدر است؟ وضعيتش در بازار داخلي چگونه است؟

 

ما در سالهاي ابتدايي با نام الترومکانيک پارس دست به توليد مي زديم و بخاطر قيمت رقابتي و کيفيت مطلوب توانستيم رقباي خارجي بازار را پشت سر بگذاريم.





بعد از مدتي ديگر شرکت ها نيز با برند ما دست به توليدات زدند و و ما هم که آن برند را به ثبت نرسانده بوديم نتوانستيم در مقابله با آنها کاري صورت بدهيم. اين بود که نام دمنده را انتخاب کرديم و به ثبت رسانديم. لوگوي آن را هم در همان زمان پدرم طراحي کرد.




کار ما از توليدات کم و خانگي شروع شد و رفته رفته به بار نشست. شرکت هاي قديم که در آن زمان موجود بودند موتورهاي فن را خودشان توليد نمي کردند و ضعيف بودند، متاسفانه اکثرشان هم در نسل بعدي با ورشکستگي روبرو شدند و از بازار رقابت عقب کشيدند. ما قديمي ترين توليد کننده فن و الکتروموتور در ايران هستيم. اکنون دمنده 50 سال سن دارد و بيش از60 درصد بازار ايران را( با انواع فن هاي خانگي، صنعتي و تاسيساتي) تامين مي کند.

 

 

 

الان در پروژه هاي مسکن مهر عموماً از فن‌هاي توليدي مجموعه ما استفاده‌ شده است. در بخش شرکت‌هاي تأسيساتي عمدتاً فن‌هاي آکسيال ما را مي‌بينيد. در واقع بيشتر بلوور داکت فن‌کوئل‌ها را ما تجهيز مي‌کنيم که اين را در شرکت‌هاي معتبر صنعت تهويه مطبوع انجام داديم.

 

 

 

دمنده در برخورد با مصرف کننده چه تدابيري انديشيده است؟

 

در يک کلام مي شود گفت که ما هرگز از انصاف دور نبوده ايم. در حين کنترل کيفيت و تلاش براي بهبود هر چه بيشتر آن هميشه سعي کرده ايم قيمت مان را طوري تنظيم کنيم که اولويت ايمن سازي مشتري را به مخاطره نياندازيم. ما گواهي رعايت حقوق مصرف کنندگان را دريافت کرده ايم که خود اثبات کننده ي اين مدعا است.





دمنده هميشه در خدمات رساني به مشتري حاضر بوده است، هر چند دستگاه هاي توليدي ما تماما کنترل کيفيت مي شوند اما اگر مصرف کننده اي با مشکلي در دستگاهش روبرو شود، غير از مواردي مثل ضربه خوردن و نفوذ آب، به راحتي مي تواند آ« را براي تعمير يا تاحيانا تعويض به فروشنده تحويل دهد. آن دستگاه به ما عودت داده مي شود و توسط تيم تخصصي پشتيباني و خدمات پس از فروش ما تعمير شده و در اسرع وقت در اختيار مصرف کننده قرار خواهد گرفت.

 

 

دمنده به عنوان يک کارخانه چقدر در بحث اشتغال زايي موثر بوده است؟

 

يکي از بحث هاي مورد توجه مجموعه ما همين بحث اشتغال زايي است که يکي از دلايل ما براي راه اندازي کارخانه اي جديد بوده است.750 پرسنل در ساير قسمت هاي اين شرکت فعالند. در بدنه مديريت، کارشناسي و تحقيق و توسعه مجموعه دمنده از افراد زبده و آزموده استفاده شده است و بسياري از اساتيد دانشگاه با ما همکاري دارند. مي توان گفت امروز حدود سه هزار نفر به ‌طور مستقيم و پنج هزار نفر به ‌طور غير مستقيم از مجموعه ما منتفع هستند.

 

 

 

جناب مهندس کمي در مورد تاسيس کارخانه جديد برايمان بگوييد.

 

ما با توجه به نياز مجموعه کارخانه جديدي در شهرک صنعتي عباس آباد تاسيس کرده ايم که 128 هزار متر مربع مساحت دارد( 13 هکتار وسعت دارد) و بزرگترين سايت ساخت فن در خاورميانه محسوب مي شود. بخش R&D شرکت ما هم بسيار پيشرفته است و سعي هميشگي ما بر به روز کردن متوالي دانش و صنعت مجموعه دمنده است تا محصولاتمان همگي به روز و مطابق با استانداردهاي پيشرفته جهاني باشند. امروز دمنده بيش از 180 نوع فن توليد مي کند.

 

 

 

مي دانم شرکت شما علاوه بر توليد، واردات هم انجام مي دهد، لطفا در مورد چگونگي آن و برندي که با آن کار مي کنيد هم کمي توضيح دهيد.

 

حدود دو سال پيش بود که ما تصميم گرفتيم اين صنعت را در ايران توسعه دهيم و براي نيل به اين هدف با يکي از بزرگترين و خوشنام ترين برندهاي دنيا وارد مذاکره شديم و آنها هم با مشاهده توانمندي هاي ما پيشنهاداتمان را بررسي و قبول کردند و ما به عنوان نماينده انحصاري شرکت S&P در ايران شروع به عرضه ي محصولات اين شرکت در کنار برند دمنده نموديم. S&P اسپانيا با مجموعه کارخانه هايي( علاوه بر اسپانيا در فرانسه، انگليس، آمريکا، مکزيک و…) که دارا است از متنوع ترين توليد کننده هاي فن جهان به شمار مي آيد که ما دانش آن را وارد کرده ايم.

 

 

 

دمنده که خود توليد کننده است چه احتياجي به واردات دارد؟

 

دمنده در بحث تهويه پارکينگ به صورت اختصاصي و تخصصي وارد کار شده است و براي تکميل تجهيزات ايمن سازي به توليداتي چون جت فن هاي شرکت S&P نياز داشت که ساخت برخي از آنها هنوز در داخل کشور ممکن نشده است. S&P از محدود شرکت هاي توليد کننده فن پارکينگي در دنيا است که آزمايشگاه مرجع تست فن دارد.

 

 

 

اين شرکت اسپانيايي عضو ثابت کميته تدوين استانداردهاي فن در اتحاديه اروپا است. دمنده از طرفهاي مشاور براي تدوين استانداردهاي سازمان آتش نشاني است که در بحث تدوين استانداردها نيز از شرکت S&P استفاده مي کند.

 

 

 

علاوه بر اينها به هر حال محصول ما در برابر برخي محصولات خارجي درجه دوم محسوب مي شود و ما براي مرتفع ساختن نياز برخي افراد که مشکلي با هزينه کردن بيشتر ندارند و بهترين ها را مي خواهند، به واردات( اگر نگوييم بهترين) يکي از بهترين برندهاي موجود حال حاضر بازار جهاني دست زديم.

 

 

 

وضعيت دمنده در بخش صادرات چگونه است؟

 

اکنون بيش از 20 درصد از توليدات شرکت ما صادر مي شود. کشورهايي چون روسيه، تاجيکستان، ترکيه، مصر، عراق، افغانستان، ارمنستان، قرقيزستان، لبنان و ديگر کشورهاي همسايه و منطقه از مشتريان بين المللي دمنده هستند.





تمامي اين کشورها از همان چيني که اشاره کرديد محصولات دگيري را وارد مي کنند اما در انتخاب فن ترجيحشان دمنده است که هم قيمت مناسبي دارد و هم کيفيتي مطلوب را دارا است.





علاوه بر اينها ما براي صادرات محصولاتمان به کشورهاي اروپايي هم راي زني هايي انجام داده ايم که موکول شده به اخذ استانداردهاي اتحاديه اروپا که کمي زمان خواهد برد اما دور نيست که دمنده به بازار ساير کشورهاي صاحب صنعت و پيشرفته هم رخنه کند و صنعت ايران را به رخ بکشد.

 

 

 

نظرتان در مورد استانداردهاي سازمان آتش نشاني چيست؟ آيا اين مجموعه قوانين نيازها را به خوبي پوشش داده است؟

 

اين بديهي است که هر استانداردي در بدو تدوين يک سري نواقص داشته باشد که قانون گذار مورد توجه قرار نداده است اما زماني که به جريان افتاد بعد از مدتي مشکلات آن مشخص مي شود که در ويرايش هاي بعدي بايد چاره جويي و حل شود.

 

 

 

استاندارد آتش نشاني بايد دائم بازنگري و به روز شود تا تمامي جزئيات را در برگرفته، جامع و کامل باشد و خلا هاي قانوني را پر کند. يکي از آسان ترين راه هاي وصول به چنين استانداردي الگو برداري از قوانين ساير کشورها است. الان سازمان استانداردهاي اروپايي را الگو قرار داده است که بسيار هم کارا و دقيق هستند.





بايد از تجربيات مثمر استفاده کرد؛ الان ما در همين منطقه خاور ميانه استانداردهايي داريم که از استانداردهاي اتحاديه اروپا هم دقيق تر است. مثلا شما امارات را ببينيد، با آن برج هاي بلند و هواي گرم و مساعد حريق تا به حال حادثه ي حريقي را نداشت که به فوت شخصي منجر شود.





استاندارد آنها در بيش از 700 صفحه تدوين شده است و تمامي جزئيات ايمني را در بر گرفته است؛ ما هم بايد( با توجه به شرايط ساخت و اقليم مستعد تهران) به فکر چاره جويي باشيم و به جزئيات استانداردهاي ايمن سازي توجه بيشتري مبذول داريم.

 

 

 

از مشکلات بگوييد.

 

مشکل که زياد است و هميشگي اما دمنده آنها را تصفيه مي کند!

 

يکي از مشکلات موجود که متاسفانه دمنده کار زيادي در برابرش نمي تواند بکند بحث بازار و مرام حاکم شده بر آن است. برخي شرکت ها به عنوان نماينده شرکت هاي خارجي در ايران مشغول به کار مي شوند و براي سود دهي بيشتر تجارتشان طراحي دستگاه هاي اصلي را تغيير مي دهند تا در کاربري متفاوتي از آنها استفاده کنند. اين دستگاه در حالت عادي شايد خوب کار کند و مشکلي هم نداشته باشد و از همين رو سفارش دهنده عموما متوجه تفاوت آن نمي شود اما در هنگام حادثه و حريق است که کارکرد ناقص آن مشکل آفرين مي شود.

 

 

 

بارها شده که حتي خود کارفرما براي کم کردن هزينه اين پيشنهادات را به ما داده اما دمنده هرگز تن به اينکار نداده که حتي گاهي منجر به از دست دادن پروژه شده است. رعايت استاندارد در ايمن سازي اولويتي است که هيچ چيز نمي تواند آن را براي دمنده از اعلي درجه اهميت ساقط کند.

 

 

 

همين اواخر يک پروژه براي سفارش سيستم تهويه پارکينگ به ما مراجعه کرد. کارفرما براي صرف هزينه کمتر شفت هاي پارکينگ را حذف کرده بود، در چنين حالتي نمي شد استانداردهاي نصب را رعايت کرد، نمي شد از اگزاست فن( فن مکنده هوا) استفاده کرد؛ گروه کارشناسي ما متوجه اين نقيصه بود و علي رغم اصرار سازنده از انجام اين پروژه سر باز زد.

 

 

 

امروز بازار ايران براي مباحث مالي به سمت چين متمايل شده است، واردات از چين و ساير کشورها در کار شما خللي وارد نکرده است؟

 

 

ما در زمان انقلاب، جنگ تحميلي، اوج تحريم ها و تمام مصائبي که بر کشور عزيزمان گذشت هرگز روند رو به رشدمان تغيير نکرده است چرا که از همان ابتداي کار به دنبال ريشه اي کار کردن بوده ايم. سعي کرده ايم همه چيز را با تکيه بر صنعت و مواد داخلي خودمان توليد کنيم. يکي از فايده هاي آن هم کنترل قيمت بوده است، ما توانسته ايم در عين کيفيت کنترلي بر قيمت داشته باشيم که قابل مقايسه با جنس خارجي و وارداتي نيست. دمنده نبض بازار را در دست دارد و تا کنون اجازه نداده که در حوزه ي توليداتش جنس نا مرغوب و بي کيفيتي مشتري داخلي را تهديد کند.







انتهای خبر

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;