پایان عملیات ساخت و راه اندازی پکیچ تصفیه

 

به گزارش تاسیسات نیوز، برای نخستین بار در مجتمع گاز پارس جنوبی متخصصان و کارکنان جوان پالایشگاه نهم موفق به طراحی، ساخت و راه اندازی پکیج رزین تبادل یونی جهت تصفیه آمین آلوده شدند.

 

 

 

اکبر احسان نژاد، رئیس مهندسی و خدمات فنی پالایشگاه نهم مجتمع گاز پارس جنوبی با بیان توان و دانش بالای متخصصان جوان در این مجتمع عظیم گازی کشور گفت: ساخت پکیچ تصفیه آمین آلوده با هدف حذف آلودگی ها و نمک های پایدار حرارتی مانند CL‾ و HSS از محلول آمین، برای اولین بار در پالایشگاه نهم مجتمع گازی کشور محقق شده است.

 

 

 

احسان‌نژاد با بیان اقدامات این دستاورد مهم با همت واحد مهندسی پالایشگاه نهم، خاطرنشان کرد: انجام یکصد نفر ساعت مطالعات کتابخانه‌ای، طراحی و ساخت پایلوت در مقیاس آزمایشگاهی به منظور تعیین پارامترهای مورد نیاز در طراحی پایه با انجام دویست نفر ساعت کار و طراحی پکیج رزین تبادل یونی جهت تصفیه آمین در مقیاس صنعتی، از مهم‌ترین اقدامات در عملیات ساخت و راه اندازی پکیچ تصفیه آمین است.

 

 

 

وی بر همین اساس ادامه داد: خرید و تهیه کالا و تجهیزات مورد نیاز شامل؛ پمپ، تانک، اتصالات، درام و …، ساخت واحد مذکور با همکاری تیم واحد تعمیرات پالایشگاه با انجام 400 نفر ساعت کار، راه‌اندازی و بهینه کردن پارامترهای عملیاتی با همکاری واحد بهره برداری پالایشگاه با انجام 600 نفر ساعت کار و … از دیگر اقدامات مهم در انجام این عملیات مهم است.

 

 

 

رئیس مهندسی و خدمات فنی پالایشگاه نهم مجتمع گاز پارس جنوبی تصریح کرد: در حال حاضر این واحد با موفقیت در سرویس قرار گرفته و روزانه بین 5 تا 7 مترمکعب آمین آلوده را تصفیه می کند.

 

 

 

احسان نژاد در ادامه عنوان داشت: با راه‌اندازی پکیج تصفیه آمین، حدود 350 مترمکعب آمین با غلظت 45 درصد وزنی که به‌دلیل نشتی مبدل‌های واحدهای شیرین سازی گاز ( واحد 101 ) با آب دریا مخلوط شده است، تصفیه و به چرخه‌ مصرف باز می‌گردد.

 

 

 

این مقام مسئول گفت: با انجام عملیات راه‌اندازی پکیچ تصفیه آمین، تاکنون 120 متر مکعب از آمین آلوده تصفیه شده و مورد مصرف قرار گرفته است.

 

 

 

احسان نژاد خاطرنشان کرد: با توجه به این‌که آمین (MDEA) مورد نیاز تمامی پالایشگاه‌های مجتمع گازی پارس جنوبی از خارج و با هزینه زیادی تامین می‌گردد و امکان تولید آن در داخل کشور وجود ندارد، با راه‌اندازی واحد پکیچ تصفیه آمین، کمبود پالایشگاه نهم به میزان زیادی جبران می‌‌شود.

 

 

 

رئیس مهندسی و خدمات فنی پالایشگاه نهم در پایان افزود: با الگوبرداری از این پکیج برای سایر پالایشگاه‌های مجتمع گاز پارس جنوبی نیز می‌توان هدررفت آمین را کاهش داد.

 

 

 

 

 

 

انتهای خبر

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;