پاکترین رودخانه ایران کجاست

به گزارش تاسیسات نیوز به نقل از دفتر محيط زيست و کيفيت منابع آب شرکت آب منطقه اي آذربايجان شرقي،پاکترين و کم آلاينده ترين رودخانه هاي ايران در حال حاضر، ارس است. 


مدير دفتر محيط زيست و کيفيت منابع آب شرکت آب منطقه اي آذربايجان شرقي گفت : از سال 1385 پايش و رفع آلودگي آب رودخانه مرزي ارس مورد توجه جدي وزارت نيرو قرار گرفته و تاکنون 20 پروتکل با محوريت وزارت نيرو و توليت آب منطقه اي آذربايجان شرقي و همکاري وزارت امور خارجه و سازمان حفاظت محيط زيست کشور براي حفاظت و صيانت از کيفيت آب رودخانه ارس با کشور ارمنستان به امضا رسيده است.

 

 

مهندس فريدون آرمانفر افزود: هر سال به طور منظم و مرتب در 12 نوبت نمونه برداري همزمان و مشترک از آب ارس با حضور نمايندگان متخصص ايراني و ارمني انجام مي شود و پس از آن در آزمايشگاههاي وزارت نيروي ايران و آژانس محيط زيست و ارمنستان، آناليز و نسبت به تحليل کيفيت آب و تبادل آنها مبادرت مي گردد.

 

 

به گفته وي شرکت آب منطقه اي آذربايجان شرقي سالانه نزديک به 8 ميليارد ريال به عنوان نماينده محلي وزارت نيرو براي نمونه برداري، آناليز و تحليل کيفيت آب و تبادل آنها هزينه مي کند.

 

 

مهندس آرمانفر افزود : تاکنون با تعامل طرف ارمني ورود پساب هاي سد باطله مس موليبدن استان سيونيک به رودخانه ارس نسبتاً محدود شده است.

 

 

به گفته مهندس آرمانفر قسمتي از پساب ها هنوز وارد اين رودخانه خروشان مي شود و اين پساب ها عمدتاً همان پساب هاي سدهاي باطله مس موليبدن ارمنستان مي باشد. ليکن نتايج تعاملات و نشست ها و اقدامات اجرايي و عملي انجام شده سبب کاهش چشمگير حجم آلودگي هاي ورودي به ارس نسبت به اوايل دهه گذشته شده است و خوشبختانه با نصب فناوري سيستم «بازچرخاني» سدهاي باطله مس و موليبدن توسط طرف ارمني اين پساب هاي آلوده معدني، برگشت و تصفيه کامل خواهد گرديد و علاوه بر آن طرف ارمني با ازدياد تعداد سدهاي باطله در استان سيونيک و نظارت مستمر بر فعاليت هاي صنعتي خود در صدد کاهش حداکثري آلايندگي هاي رودخانه ارس برابر تعهدات اعلامي به طرف ايراني مي باشد.

 

 

عضو استاني هيئت تعاملي پايش و جلوگيري از آلودگي رودخانه ارس افزود :خوشبختانه طرف ارمني متعهد شده است تا سال 2017 ميلادي نسبت به رفع کامل تخليه هاي غيربهداشتي به رودخانه ارس اقدام نمايد و در اين راستا مقرر گرديده کميته ويژه بازرسي و حفاظت و اجرايي کردن پروتکل هاي منعقده بين ايران و ارمنستان در دو کشور تشکيل و فعال گردد.

 

 

وي گفت : در مورد آلودگي رودخانه ارس نتايج آناليزهاي آزمايشگاه وزارت نيرو و آب منطقه اي آذربايجان شرقي نشان مي دهد که در هيچ مورد کيفيت آب رودخانه ارس از استانداردهاي آب شرب تجاوز ننموده ولي ترسيب رسوبات در کف رودخانه و انتقال آن به نواحي پايين دستي يکي از نگراني هاي عمده وزارت نيرو بوده است. از طرف ديگر آناليزهاي صورت گرفته در نسوج ماهيان روخانه ارس نشان مي دهد که آثار تجميع فلزات سنگين در بدن ماهيها خارج از حد استاندارد نبوده با اين حال مطالعات سازمان حفاظت و محيط زيست کشور حکايت از آن دارد که در موجودات کف زي موسوم به «منتوز» آثاري از تجمع آلودگي هاي جزئي وجود دارد.

 

 

وي افزود در حال حاضر آلودگي هاي ناشي از تخليه پساب معادن درآب شرب براي ساکنين ارس و حاشيه نشينان مشکلي ايجاد نمي نمايد.

 

 

وي با اشاره به لزوم محفوظ ماندن حقابه ايران از آب رودخانه ارس يادآور شد در اين رابطه مرجع تصميم گيري و بهره برداري وزارت نيرو است و هيچ تصميم يا اقدامي نبايستي خللي در اين حقابه ها ايجاد نمايد.

 

 

مهندس آرمانفر از ساير دستگاهها و سازمانها خواست ضمن پرهيز از هر گونه موازي کاري، اکيداً از انتشار هر گونه آمار و ارقام و اطلاعات غيرموثق و تائيد نشده درباره کميت و کيفيت رودخانه ارس بدون هماهنگي با شرکت آب منطقه اي آذربايجان شرقي جداً خودداري نمايند.

 

 

وي در پايان يادآور شد مطالعات و تحقيقات مستمر مربوط به رودخانه ارس توسط شرکت آب منطقه اي رودخانه ارس به طور مرتب و منظم زيرنظر کارشناسان تداوم داشته و تا رسيدن به هدف نهائي که همان قطع کامل پساب هاي مورد اشاره مي باشد از هيچ کوششي فروگذار نخواهد شد. وي تأکيد کرد که در حال حاضر رودخانه ارس يکي از پاکترين و کم آلاينده ترين رودخانه هاي ايران است.

 

 

 

 

 

انتهای خبر

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;