پايان ماه عسل قطر در پارس جنوبي

به گزارش تاسیسات نیوز، براي نخستين‌بار در تاريخ صنعت ۱۰۸ ساله نفت، اسفند ماه با راه‌اندازي ۵ فاز جديد پارس‌جنوبي، علاوه برجبران عقب ماندگي‌ها و برداشت برابر گاز با قطر، توليد نفت از اين ميدان مشترك آغاز مي‌شود.




قطر حدود سه دهه قبل با استفاده از فرصت هشت سال جنگي كه رژيم بعث عراق به ايران تحميل كرده بود، اقدام به توسعه ميدان مشترك گازي پارس جنوبي كرد و در حالي كه ايران سال ۱۳۷۶ نخستين قرارداد توسعه فازهاي پارس‌جنوبي را امضا كرد، قطري‌ها توليد گاز از اين ميدان مشترك را آغاز كرده بودند.

 

 

 

 

با گذشت حدود ۱۰ سال از آغاز توسعه فازهاي مختلف پارس جنوبي، تحميل تحريم غيرقانوني غربي‌ها عليه ايران، فرصت مجددي را در اختيار شيخ‌نشينان قطر قرار داد تا با استفاده از فرصت طلايي تحريم نفتي و گازي ايران، با برداشت حداكثري گاز طبيعي از پارس جنوبي و توليد سالانه ۷۷ ميليون تن گاز مايع شده به بزرگ‌ترين توليد و صادركننده LNG جهان تبديل شوند.

 

 

 

با مرور فراز و فرودهاي مختلف توسعه پارس جنوبي اما اين روزها ايران خود را براي برداشت برابر گاز طبيعي از پارس جنوبي آماده مي‌كند و حتي تا سال آينده ايران با برداشت روزانه بيش از ۷۰۰ ميليون مترمكعب گاز طبيعي از قطر در توسعه و برداشت اين ميدان مشترك گازي سبقت خواهد گرفت.

 

 

 

با بهره‌برداري معادل ۱۵ فاز استاندارد پارس جنوبي به طور متوسط روزانه حدود ۴۰۰ تا ۴۲۰ ميليون مترمكعب گاز طبيعي از پارس جنوبي برداشت مي‌كرد كه با راه‌اندازي پنج فاز جديد شامل ۱۷، ۱۸، ۱۹، ۲۰ و ۲۱ پارس جنوبي و ورود تدريجي گاز اين فازها، ظرفيت توليد و برداشت گاز ايران از پارس جنوبي تا اسفند ماه امسال از مرز ۵۷۰ ميليون مترمكعب عبور مي‌كند.

 

 

 

به عبارت ديگر هم‌اكنون برداشت گاز ايران از پارس جنوبي با احتساب توليد تدريجي گاز از پنج فاز جديد به حدود ۵۰۰ ميليون مترمكعب رسيده كه در فرصت باقي مانده از سال ۹۵ و بهره‌برداري از دو خط لوله آسيب ديده و تكميل توسعه فازهاي جديد اين ظرفيت به حدود ۵۷۰ ميليون مترمكعب در روز افزايش مي‌يابد.

 

 

 

با افزايش ظرفيت توليد گاز ايران به ۵۷۰ ميليون مترمكعب عملا برداشت گاز با شريك قطري به نقطه برابر مي‌رسد و حتي با توجه به محدوديت‌هاي قطر در توليد و تبديل گاز به LNG، ايران از اين كشور عربي حاشيه جنوبي خليج فارس پيشي مي‌گيرد كه با بهره‌برداري از بخش‌هايي از پنج فاز ديگر شامل ۱۳، ۱۴، ۲۲، ۲۳ و ۲۴ پارس جنوبي، ايران در برداشت گاز از اين ميدان مشترك از شريك قطري سبقت خواهد گرفت.

 

 

 

درآمد ۳۶ ميليارد دلاري ۵ فاز جديد پارس‌جنوبي

 

با بهره‌برداري نهايي از پنج فاز آماده افتتاح ۱۷ تا ۲۰ پارس جنوبي به طور متوسط روزانه ۱۵۰ ميليون مترمكعب به ظرفيت توليد گاز شيرين كشور افزوده مي‌شود، علاوه بر اين افزايش توليد حدود ۲۳۰ تا ۲۳۷ هزار بشكه ميعانات گازي از ديگر اهداف محقق شده بهره‌برداري از اين پنج فاز جديد گازي خواهد بود.

 

 

 

در كنار گاز شيرين و ميعانات گازي، در مجموع با بهره‌برداري از اين فازهاي جديد بخ طور متوسط روزانه يكهزار و ۲۰۰ تن گوگرد، سالانه سه ميليون تن اتان به عنوان خوراك اصلي توسعه صنعت پتروشيمي و سه ميليون و ۱۵۰ هزار تن گاز مايع (پروپان و بوتان) به ظرفيت توليد كشور افزوده مي‌شود.

 

 

 

بر اساس محاسبات انجام گرفته و با احتساب هر مترمكعب گاز غني توليد شده (شامل اتان، متان، پروپان و بوتان) ۱۳ سنت و هر بشكه ميعانات گازي ۵۰ دلار، ارزش محصولات توليدي هر دو فاز استاندارد پارس جنوبي (فاز ۱۹ معادل دو فاز استاندارد ظرفيت توليد گاز و محصولات گازي دارد) روزانه حدود ۳۰ ميليون دلار و سالانه معادل ۱۰ تا ۱۲ ميليارد دلار برآورد مي‌شود.

 

 

 

از سوي ديگر با احتساب گاز و محصولات گازي توليد شده در پنج فاز جديد، تا پايان امسال ظرفيت توليد گاز شيرين توليد شده از پارس جنوبي به حدود ۵۷۰ تا ۵۷۵ ميليون مترمكعب در روز، ظرفيت توليد ميعانات گازي به بيش از ۸۷۰ هزار بشكه، گوگرد به حدود سه هزار و ۷۵۰ تن در روز، اتان به ۶ ميليون تن در سال و گازمايع به هفت هزار و ۹۰۰ تن در سال افزايش مي‌يابد.

 

 

 

علاوه بر اين پيش‌بيني مي‌شود براي نخستين‌بار برداشت تجميعي و سالانه گاز ايران از پارس جنوبي به بالغ بر ۲۰۰ ميليارد مترمكعب برسد كه يك ركورد جديد در طول ۲۰ سال توسعه اين ميدان مشترك با قطر به شمار مي‌رود.



پايان ماه عسل

 

همزمان با جهش ايران در برداشت روزانه گاز و ميعانات گازي از پارس جنوبي و به پايان رسيدن دوران ماه عسل شيخ‌نشينان در توسعه و برداشت يك طرفه گاز از اين ميدان مشترك، ايران براي آغاز توليد نفت از لايه نفتي پارس جنوبي هم خيز برداشته است.

 

 

قطر در طول دو دهه گذشته تاكنون بالغ بر يك ميليارد بشكه نفت از لايه نفتي پارس جنوبي برداشت كرده كه سهم ايران در اين مدت به دليل تاخير در اجراي طرح‌هاي توسعه‌اي صفر بوده است.

 

 

 

بر اين اساس ۲۲ بهمن ماه امسال، نخستين كشتي FPSO (شناور توليد، پالايش و ذخيره‌سازي نفت) ملكي صنعت نفت ايران وارد آب‌هاي حاكميتي در خليج فارس شده و عمليات راه‌اندازي و بهره‌برداري از اين كشتي در موقعيت لايه نفتي پارس جنوبي با هدف توليد روزانه ۳۵ هزار بشكه نفت خام آغاز شده است.

 

 

 

با آغاز برداشت نفت از لايه نفتي پارس جنوبي تا پايان امسال يا فروردين ماه ۱۳۹۶، ايران به حدود سه دهه برداشت يك طرفه قطر هم از اين ميدان مشترك نفتي و مرزي پايان مي‌دهد تا عملا يكي از پروژه‌هاي بزرگ افزايش ظرفيت توليد نفت خام كشور در دوران پس از لغو تحريم‌ها كليد بخورد.

 

 

 

از سوي ديگر مذاكراتي بين شركت ملي نفت ايران و مرسك دانمارك براي توسعه فاز دوم لايه نفتي پارس جنوبي با هدف توليد روزانه ۱۰۰ تا ۱۵۰ هزار بشكه نفت سنگين آغاز شده است. در مجموع اسفند ماه امسال، يك سال رويايي براي صنعت ۱۰۸ ساله نفت ايران بوده تا براي نخستين‌بار علاوه بر جبران عقب ماندگي‌ها در برداشت گاز از پارس جنوبي، توليد نفت را هم از اين ميدان مشترك را آغاز كند.

 

 

 

 

 

انتهای خبر

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;