پاسخگویی مسئولین به مردم در باب جایگاه نظام مهندسی

به گزارش تاسیسات نیوز، عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: مسئولانی که به دنبال تضعیف جایگاه سازمان نظام مهندسی ساختمان هستند باید پاسخگوی مردم باشند.



نماینده ساری و میاندرود در مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: مسئولانی که قصد خارج کردن کار از روند اصولی و قانونی با تضعیف جایگاه سازمان های نظام مهندسی ساختمان را دارند باید در حوادثی نظیر زلزله کرمانشاه پاسخگوی مردم باشند.

 

به گزارش روابط عمومی شورای مرکزی محمد دامادی در مصاحبه اختصاصی با روابط عمومی سازمان نظام مهندسی ساختمان خراسان رضوی؛ با بیان اینکه مهندسان ساختمان به امضای خود به چشم شرافت و حیثیت خود نگاه می کنند و هیچگاه آن را با چیزی معامله نمی کنند، اظهار داشت: باید بدانیم که تخلف در همه گروه های اجتماعی و اصناف مختلف وجود دارد و نباید تخلف فردی را به کل آن مجموعه یا صنف نسبت داد.

 

وی افزود: امروز مهندسان ساختمان با همه سختی ها و ناملایماتی های که در کشور وجود دارد مجدانه به انجام وظایف خود می پردازند و پروژه های عمرانی کشور را به پیش می برند و طرح مباحثی به دور از آمار و تحقیق کامل که به شخصیت و حیثیت مهندسان تعرضی وارد کند و جایگاه اجتماعی این حرفه را تضعیف کند به دور از انصاف است و باید با آن برخورد شود.

 

نماینده ساری و میاندرود در مجلس شورای اسلامی با اشاره به زلزله کرمانشاه، بیان داشت: ایران زلزله های متعددی نظیر منجیل و طبس را تجربه کرده است که تلفاتی به مراتب سنگین تر از زلزله کرمانشاه بوجود آورد که این امر نشان از حرکت کشور به سمت سازه های پایدار تر دارد و به امید روزی هستیم که حتی یک نفر هم وطن ما در این قبیل اتفاقات دچار مشکل و حادثه ای نشود.

 

وی با اشاره به اظهار نظر برخی افراد در رابطه با جایگاه مهندسان، خاطر نشان کرد: استمرار رفتار زشتی که بر علیه مهندسان صورت گرفته است به طور جدی به روند آبادانی کشور ضربه وارد خواهد کرد و چه بسا که در حرفه ای نظیر پزشکی وقتی فرد یا بیمارستانی تخلفی می کند آیا ما آن تخلف را به همه فعالان این رشته نسبت می دهیم؟

 

عضو کمیسیون عمران مجلس به بیان مشکلی فراگیرتر در همه عرصه های تخصصی کشور اشاره کرد و افزود: مهندسان ساختمان در مشکلی فراگیر شاهد ورود افراد غیر متخصص در این حرفه هستند که با تصمیم گیری ها و اظهار نظر های غیر کارشناسانه در حال تضعیف جایگاه سازمان های نظام مهندسی ساختمان هستند.

 

وی افزود: نظیر این دخالت های غیر کارشناسانه را در امر ساخت و ساز و ماده 100 و 99 شاهد هستیم و رای های صادره را عموما هیچ مهندسی نمی پذیرد زیرا با علوم مهندسی هم خوانی ندارد.

 

دامادی در ادامه به موارد اساسی و مهم صنعت ساختمان اشاره کرد که مورد غفلت مسئولان قرار گرفته است، و خاطر نشان کرد: اجرای طرح های جامع شهری مصوب در اکثر موارد اجرایی نمی شود و شهرها را در آینده با چالش های زیادی مواجه می سازد که بهتر است به جای زیر سوال بردن مهندسان ساختمان به مشکلات ریشه ای صنعت ساختمان و شهرسازی پرداخته شود.

 

وی افزود: در پروژه هایی که مهندسان ساختمان ورود پیدا کرده اند و با علم و تخصص به انجام کار پرداخته اند و شرایط را برای استفاده از مصالح استاندارد، محاسبات و رعایت دقیق قانون برای آنها مهیا کردیم، هیچ مشکلی بوجود نیامده است و این دخالت های غیر تخصصی در کار مهندسان است که مسبب مشکلات زیادی شده است.

 

نماینده ساری و میاندرود تصریح کرد: بایستی قبل از هر اظهار نظری به طور دقیق بررسی شود که چند درصد سازه ها در زلزله کرمانشاه تخریب شده و از این درصد چه میزان آن زیر نظر مهندسان ساختمان بنا شده است که متاسفانه برخی از مسئولان با حذف نظام مهندسی در ساخت و ساز ها این مشکلات را بوجود آورده اند و اکثر این مشکلات ناشی از تصمیمات شبانه است که بدون در نظر گرفتن مسائل تخصصی صورت می گیرد.

 

وی تضعیف سازمان های نظام مهندسی ساختمان از طریق وزارت راه و شهرسازی و دیگر دستگاه های اجرایی را به عنوان یک اقدام غیر کارشناسانه و در تضاد با منافع مردم برشمرد و خاطر نشان کرد: با انگشت گذاشتن بر روی حق نظارت های اندکی که مهندسان دریافت می کنند به بهانه ی کوتاه کردن مسیر ساخت و ساز و اعلام اینکه این یک هزینه مازاد است است باید منتظر پیامدهایی نظیر آنچه که در زلزله ها بوجود می آید باشیم.

 

دامادی تاکید کرد: مسئولان تضعیف کننده جایگاه سازمان های نظام مهندسی ساختمان و کسانی که قصد خارج کردن کار از روند اصولی و قانونی خود را دارند باید در چنین حادثه هایی پاسخگو باشند.

 

وی همچنین به عدم اختصاص به موقع اعتبارات در پروژه های عمرانی اشاره کرد و افزود: امروز پیمانکاران بزرگ کشور به علت عدم اختصاص به موقع اعتبارات دچار صدمات جدی شده اند و به مرز ورشکستگی رسیده اند که تاوان آن را مردم با زندگی در سازه های بی کیفیت می پردازند.

 

عضو کمیسیون عمران مجلس با اشاره به اینکه هیچ گروهی جز مهندسان توانایی ساخت ساختمان های با کیفیت و استاندارد را ندارند افزود: همانطور که هیچ مهندس ساختمانی اجازه انجام عمل قلب باز یا دخالت در مسائل حقوقی یا مذهبی را به خود نمی دهد دیگران نیز نباید با نگاه غیر تخصصی به نظریه پراکنی های نامتعارف روی بیاورند و با اظهارات نادرست خدشه به حیثیت و جایگاه مهندسان و سازمان های نظام مهندسی وارد نمایند.

 

وی در پایان سخنان خود عنوان کرد: عده ای درصدد هستند تا استقلال علمی و تخصصی سازمان نظام مهندسی ساختمان را زیر سوال ببرند که البته مهندسان اجازه نخواهند داد تا افرادی برای مصالح شخصی و زودگذر به جایگاه این سازمان مردمی ضربه وارد کنند.

 

 

 

 

 

 

انتهای خبر

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;