وضعیت وخیم سفره‌های آب زیرزمینی

به گزارش تاسیسات نیوز، مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی مسائل اساسی بخش آب را در قالب گزارشی مورد بررسی قرار داد. دفتر مطالعات زیربنایی این مرکز با بیان این مطلب که آمار و ارقام اخیر مربوط به منابع آب کشور حاکی از کاهش معنادار ریزش‌های جوی و روان آب است، افزود: بررسی وضعیت موجود بخش آب بیانگر آن است که منابع آب تجدیدشونده کشور نسبت به متوسط بلندمدت کاهش معناداری یافته است.





علاوه برآن آمارها و ارقام نشان می‌دهند که بیشتر از 70 درصد منابع آب تجدیدشونده کشور استحصال و مصرف می‌شود. در کنار این موضوع وضعیت وخیم سفره‌های آب زیرزمینی و برخی زیست بوم‌های آبی در کشور و بروز مناقشات محلی همگی دلالت بر وجود بحران آب در کشور دارند.





با توجه به بحران آب موجود در کشور و همچنین پیش‌بینی تداوم این بحران، لزوم تغییر جهت‌گیری‌ها در برنامه ریزی‌های بخش آب، کاملا ضروری به نظر می‌رسد. محورهای اصلی که باید در برنامه‌ریزی‌ها و سیاست‌های بخش آب مورد توجه قرار گیرند، عبارت است از: حکمرانی موثر، توسعه پایدار، مشارکت ذی‌نفعان و ذی‌مدخلان، اقتصاد آب، مدیریت تامین و عرضه، آب‌های غیرمتعارف، بازیافت و پژوهش، فناوری و آموزش.

 

 

منبع: دنیای اقتصاد

 

 

 

 

 

انتهای خبر

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;