وضعیت بهره‌برداری و سرمایه‌گذاری در تجدیدپذیرها

به گزارش تاسیسات نیوز، دو نیروگاه خورشیدی هرکدام به ظرفیت ده مگاوات در مناطق اقلید و دیندارلو در استان فارس با صرف اعتبار ۱۰۰ میلیارد تومان وارد مدار بهره‌برداری شد، اووه کونله که تا کنون ۲۷ میلیون دلار در بخش انرژی‌های تجدیدپذیر در ایران سرمایه‌گذاری کرده است، حاضر نیست به خاطر تحریم‌ها ایران را ترک کند.


استان فارس با برخورداری از بیشترین پتانسیل جذب تابش انرژی خورشیدی بعنوان یکی از مستعدترین استان‌های کشور در احداث نیروگاه‌های خورشیدی مطرح است.


عبدالعزیز کریمی، مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای فارس به اهمیت احداث نیروگاه خورشیدی و تولید برق از انرژی‌های تجدید پذیر اشاره کرد و اظهار داشت: حرکت به سوی استفاده از سوخت‌های غیر فسیلی و انرژی‌های تجدید پذیر یکی از اهداف مهم وزارت نیرو می‌باشد وروند این امر در استان فارس نیز با توجه به برخورداری از بیشترین پتانسیل جذب تابش انرژی خورشیدی، بسیار چشمگیر می‌باشد.


وی نظر سرمایه گذاران داخلی و خارجی را به احداث نیرو گاه های خورشیدی جلب کرد و آنگاه گفت: تاکنون استقبال خوبی از طرف سرمایه گذاران داخلی و خارجی در راستای احداث نیروگاه خورشیدی به عمل آمده است در این راستا وجود کارخانه تولید پنل خورشیدی در شهرک صنعتی شیراز، کمک قابل توجهی به این روند خواهد کرد. امیدوارم در آینده شاهد شکوفایی استفاده از فن‌آوری ها و تکنولوژی‌های استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر باشیم.


در ادامه حمزه روغنیان معاون بهره برداری شرکت برق منطقه‌ای فارس به توسعه انرژی‌های تجدید پذیر در کشور اشاره کرد و گفت: با در نظر گرفتن توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر در کشور و لزوم تغییر رویکرد تولید انرژی از سوخت‌های فسیلی به انرژی‌های نو، وزارت نیرو حمایت خود را از سرمایه‌گذاران در بخش خصوصی اعم از داخلی و خارجی اعلام کرد ه است.


وی در ادامه افزود: خو شبختانه با افزایش سرعت در اجرای طرح‌های مزبور، روز به روز شاهد روند مثبت و نتایج رو به رشد سیاست‌های دولت در راستای تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی و تولید و شکوفایی کشور هستیم.


روغنیان احداث نیروگاه خورشیدی ساخت داخل در شمال فارس را اقدامی مهم و اساسی ذکر کرد و گفت: این نیروگاه بزرگترین نیروگاه خورشیدی جنوب کشور است که برای اولین بار با طراحی صد درصد ایرانی و بومی و با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی انجام می‌شود.


انرژی تجدیدپذیر

سرمایه گذاری در بخش تجدیدپذیرها

 

همچنین از سوی دیگر، اووه کونله، مدیرعامل شرکت آلمانی دوریون که تا کنون ۲۷ میلیون دلار در بخش انرژی‌های تجدیدپذیر در ایران سرمایه‌گذاری کرده می‌گوید باید جلوی تصمیم شخصی یک نفر ایستاد. به همین دلیل حاضر نیست به خاطر تحریم‌ها ایران را ترک کند.


تحریم‌های امریکا علیه ایران، وضعیت مبهمی را برای سرمایه‌گذاران خارجی پدید آورده است. در بحث انرژی‌های تجدیدپذیر، ایران قصد دارد تا سال ۲۰۲۲ به تولید ۵ گیگاوت برق از محل انرژی‌های پاک (منهای برقابی) برسد.


در دوران توافق برجام، برخی سرمایه‌گذاران از کشورهایی نظیر آلمان و هلند برای تولید برق از نیروگاه‌های خورشیدی وارد ایران شدند. دوریون، کمپانی آلمانی در انرژی‌های تجدیدپذیر سال گذشته طی همکاری با شریک ایرانی خود، شرکت مکران، نیروگاهی ۲۰ مگاواتی با سرمایه‌گذاری ۲۷ میلیون دلار در ایران تاسیس کرد و حالا یک پروژه ۱۰۰ مگاواتی دیگر در دست اجرا دارد.


اووه کونله، مدیرعامل شرکت دوریون مصاحبه‌ای داشته با «پی‌وی مگزین» که طی آن قویا اعلام کرده بی‌تفاوت به تحریم‌های امریکا علیه ایران، فعالیتش را ادامه می‌دهد.


به گزارش پی‌وی مگزین، کونله می‌گوید با وجود تحریم‌ها سرعت کار پایین آمده است اما او حاضر نیست از کار در ایران دست بکشد:«حتی اگر مجبور شوم پولم را داخل کیف به مرزها ببرم». اشاره او به تامین مالی پروژه‌هایش در ایران است و احتمال عدم همکاری بانک‌های بین‌المللی برای تراکنش مالی با ایران.


این طور که پی‌وی مگزین نوشته، دوریون در امریکا بازاری ندارد و برای همین ترسی هم از تحریم ندارد. او به این نشریه گفته:«یک اشتباه که اوباما (رئیس جمهور سابق امریکا) مرتکب شد این بود که این قانون را گذاشت که هر شش ماه رئیس جمهور امریکا آن را تایید کند. الان مهم است که کمی شخصیت از خود نشان دهیم و مقابل تصمیم شخصی یک فرد بایستیم. به همین دلیل هم هست که ما در ایران می‌مانیم»

 

 

 

 

 

انتهای خبر

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;