وزیر سابق راه و شهرسازی:‌۱۹ میلیون ایرانی در بد مسکنی زندگی می‌کنند

وزیر سابق راه و شهرسازی : ما در عین حال که دو ونیم میلیون واحد مسکونی خالی داریم، اما ۱۹ میلیون نفر از مردم ایران در بد مسکنی زندگی می‌کنند.
به گزارش پایگاه خبری تاسیسات نیوز،‌ عباس آخوندی، در پنل تخصصی «چشم‌انداز حوزه‌های شهری، عمرانی و ساختمانی سال ۱۳۹۹» با بیان اینکه امروز بازآفرینی شهری اصلی ترین مسئله حوزه معماری و شهرسازی است، گفت: نهایتا تنها انتخابی که فراروی شهرهای ایران است، رفتن به سمت بازآفرینی شهری است.
زندگی شهری در عدم تعادل بسیار سختی به سر می‌برد
وی ادامه داد: شهرهای ایران در عدم تعادل بسیار سختی به سر می برند که نمونه آن عدم تعادل اقتصادی است. به این معنا که شهر از نظر اجتماعی کاملا تبدیل به بالاشهر و پایین شهر شده و شهر کاملا دوقطبی است.
آخوندی با بیان اینکه شهر همچنین از جهت فرهنگی شاهد عدم تعادل بسیار سختی است، گفت: به طوری که شهرها از جهت ترافیک در عدم تعادل سختی به سر می برند.
وزیر سابق راه و شهرسازی در ادامه اظهار داشت: ما در عین حال که دو ونیم میلیون واحد مسکونی خالی داریم، اما ۱۹ میلیون نفر از مردم ایران در بد مسکنی زندگی می‌کنند. این مسئله نشان می‌دهد که زندگی شهری در عدم تعادل بسیار سختی به سر می برد که این عدم تعادل قطعا پایدار نیست.
وی افزود: علیرغم اتفاقاتی که در حال رخ دادن است، اینکه شرایط به چه سمتی پیش می‌رود، تصورم این است که بازآفرینی شهری تنها راه حل شهرهای ایران خواهد بود. در هر شهری اعم از تهران، اصفهان و شیراز، دیگر توسعه کمّی شهری پاسخ نمی‌دهد و درنهایت شهرها به ظرفیت‌های درونی خود بر می‌گردند.
آخوندی یادآور شد: اینکه بازآفرینی شهری چقدر بر‌اساس ایده‌های ایرانی صورت بگیرد و چقدر به تمدن ایران بازگشت شود؛ چقدر مفهوم ایران شهری در آن رعایت شود و یا اینکه چقدر تبدیل به ساختمان‌های زشت و پلشت شود، باید دید که چگونه پیش می‌رود و چگونه بحث مدنیت حاکم می‌شود و درنهایت ما به سمت بازآفرینی می‌رویم.
آخوندی با تاکید بر اینکه این یک شعار نیست، گفت: پیام و مفهوم آن این است که باید نهایتا به درون شهرها برگردیم و ظرفیت‌های درون شهری را محور قرار دهیم.
جریان سیاسی در بخش ساخت‌وساز به سمت کسب محبوبیت‌های فوری است/ بازآفرینی شهری، تنها انتخاب فراروی شهرهای ایران
تصورکردن شهر در قالب یک سیب کرمو تداوم ندارد
وی ادامه داد: اینکه به سمت زمین‌های بایر برویم و شهر را از درون مثل یک سیب کرمو تصور کنیم که این شهر از درون می‌پوسد و در پیرامون رشد می کند، این روند متوقف شده و متوقف می شود و غیرقابل تداوم است. البته معلوم نیست جریان سیاسی می خواهد کار را به چه سمتی پیش می برد.
وزیر سابق راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه ظواهر امر نشان می دهد که جریان سیاسی به سمت کسب محبوبیت‌های فوری است، افزود: به این مفهوم که جریان سیاسی دوباره می‌خواهد به سمت مداخلات گسترده در ساخت و ساز تحت عنوان مسکن مهر و یا هر طرح دیگری برود.
آخوندی ادامه داد: پیامد این رویکرد رفتن به سمت همان مسکن مهری است که قبلا مطرح بوده و نیز مداخله دولت در ساخت و ساز و تولید انبوه ساختمان های بی کیفیت و بی هویت و بدون تشخص اجتماعی و مفهوم شهر بودن.
ثروت ملی را نمی‌توان صرف محبوبیت سیاسیون کرد
وی تاکید کرد: اما نکته بسیار مهم این است که دولت دیگر ظرفیت اقتصادی چنین کاری را ندارد. چنین اراده ای در برخی از سیاسیون است و تصور می‌کنند که یک بار دیگر می توان به این سمت رفت و بخش عمده ای از ثروت ملی را صرف هزینه کسب محبوبیت کرد.
آخوندی با بیان اینکه در این مسیر یکسری بحث های عوام فریبانه مطرح می‌شود، گفت: اما اینکه این امر واقعا شدنی است، امیدوارم که بودجه و اقتصاد کشور اجازه چنین اتفاقی را ندهد.
وی با بیان اینکه قاعدتا تحولات سیاسی مجلس تعیین کننده است، افزود: جریانی که شهرفروشی را در مملکت باب کرده و مدیریت سوداگرانه شهری را راه انداخت، آن جریان بار دیگر خود را تجهیز می کند که مجددا به صحنه سیاست بیاید و به دنبال فضایی برای سوداگری است. چراکه وقتی بودجه محدود باشد، چاره ای نیست که به سمت سوداگری بروند.
آخوندی در ادامه عنوان کرد: با این همه حتی اگر این اتفاقات رخ دهد، همچنان مسئله بازآفرینی شهری تنها راه حل سکونت شهری در ایران است و غیر از بازآفرینی شهری، امکان سکونت و ارتقای کیفیت زندگی در شهر وجود ندارد و امیدواریم که شاهد بازگشت هویت ملی به شهرها باشیم.
منبع صما
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;