واردات تجهیزات از چین ادامه دارد

هنوز تقاضایی به سازندگان داخل از سوی کارفرما داده نشده است و کالا‌ها کماکان از چین وارد می‌شود.


 



به گزارش تاسیسات نیوز، رئیس انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت با بیان اینکه بومی سازی ۱۰ قلم کالا طی مدت ۳ سال تعیین شده به نتیجه نمی‌رسد، گفت: تا زمانی که ساخت داخل در بدنه دولت گیر می‌کند اقدام مثبتی صورت نمی‌گیرد.

 

رضا پدیدار، در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایلنا، در خصوص استفاده از تجهیزات ساخت داخل صنعت نفت گفت: برنامه ریزی برای بومی سازی ۱۰ قلم کالایی انجام شده و در حال طی مرحله مقدماتی است و پش بینی اینکه به چه ترتیب کالا‌ها ساخت داخل شوند، نشده است.اینگونه که پیش می‌رود و با توجه به کند بودن روند کار طی مدت ۳ ساله به نتیجه نمی‌رسد.

 

رئیس انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت تصریح کرد: این کار به نتیجه نمی‌رسد مگر اینکه کار به خود سازندگان واگذار شود یعنی هر چه در بدنه دولت گیر کنیم اتفاقی نمی‌افتد.

 

وی اظهار داشت: فاجعه جهان سوم این است که سازنده با کارفرما ارتباط نداشته باشد و این اتفاقی است که کشور ما نیز درگیر آن است و به این ترتیب تا زمانی که این ساختار حکمفرما باشد، ساخت داخل اتفاق نمی‌افتد.

 

پدیدار در خصوص استفاده از توان داخل برای صنایع بالادستی نفت نیز اظهار داشت: هنوز تقاضایی به سازندگان داخل از سوی کارفرما داده نشده است و کالا‌ها کماکان از چین وارد می‌شود.

 

به گزارش خبرنگار ایلنا، برنامه ساخت داخل ١٠ گروه کالای اولویت دار صنعت نفت با هدف دستیابی به اهداف بلندمدت وزارت نفت در زمینه تجاری سازی فناوری و تولید محصولات فناورانه مورد نیاز صنعت نفت در داخل کشور با رویکرد ارتقای کیفیت این محصولات تدوین شده است.

 

١٠ قلم کالای اولویت دار مورد نیاز صنعت نفت با هدف حمایت از ساخت داخل، شامل ساخت تجهیزات سرچاهی و تجهیزات رشته تکمیلی درون چاهی، پمپهای درون و سرچاهی، انواع مته‌های حفاری، انواع شیرهای کنترلی، ایمنی و تجهیزات جانبی، انواع لوله‌ها، الکتروموتور‌ها ضدانفجار و دور متغیر، ماشینهای دوار، فولادهای آلیاژی Cryogenic، ابزارهای اندازه گیری حفاری و پیگهای هوشمند، از اولویتهای مدنظر در این دستورعمل به شمار می‌روند.

 

بر اساس این گزارش، دستورعمل حمایت از تجاری سازی فناوریهای مورد نیاز صنعت نفت همسو با اسناد بالادستی شامل، سیاستهای اقتصاد مقاومتی و سیاستهای بخش نفت، گاز و پتروشیمی ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری، اهداف سند چشم انداز ٢٠ ساله کشور در حوزه نفت و گاز، بخشی از قانون وظایف و اختیارات وزارت نفت، آیین نامه اجرایی قانون حمایت از شرکت‌ها و موسسات دانش بنیان و تجاری سازی نوآوری‌ها و اختراعات و همچنین آیین نامه «تعریف، تصویب، اجرا و نظارت بر پروژه‌های پژوهش و فناوری وزارت نفت» تدوین شده است.

 

همچنین اعتبار تجاری سازی از محل منابعی مانند صندوق نوآوری و شکوفایی، صندوق توسعه نفت، صندوق حمایت از سازندگان و پیمانکاران و سایر صندوق‌ها و منابع مالی که بطور اختصاصی برای صنعت نفت یا حمایت از شرکتهای دانش بنیان در کشور تاسیس شده‌اند، تامین می‌شود و روش اجرایی نحوه استفاده از این منابع، متعاقبا توسط معاونت پژوهش و فناوری وزارت نفت تدوین و ابلاغ خواهد شد.

 

البته زنگنه در این خصوص گفته بود: ما از تجهیزات نفتی که توسط شرکت‌های داخلی ساخته شود حمایت می‌کنیم ولی باید در خصوص این تجهیزات با بازارهای خارجی ارتباط داشته باشیم.

 

وی همچنین خطاب به سازندگان تاکید کرده بود: همیشه باید در حالتی باشید که کیفیت کار خود را بالا ببرید.

پایان پیام /.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;