هوشمند سازی موتورخانه ها

به گزارش تاسیسات نیوز، معصومه ابتكار در جلسه كارگروه ملي مقابله با آلودگي هوا كه با حضور نمايندگان دستگاه هاي اجرايي مرتبط با موضوع آلودگي هوا و مصوبه ارديبهشت ماه ۱۳۹۳ هيات دولت در خصوص مقابله با آلودگي هواي كشور تشكيل شد، گفت: برگزاري منظم و متداوم و با جديت اين جلسات به منظور پيگيري ابعاد مختلف مصوبه دولت و گزارش كار دستگاه هاي اجرايي در خصوص تكاليف مرتبط است و گزارش هاي اخذ شده در اين جلسات به بخش هاي مختلف از جمله هيات دولت و رييس جمهوري ارائه خواهد شد.

 

 

 

ابتكار ضمن اشاره به بند كنترل آلودگي ناشي از سامانه هاي (سيستم هاي) گرمايش و سرمايشي (خانگي و تجاري) و هوشمند سازي موتورخانه ها كه از جمله وظايف معاونت علمي و فناوري رياست جمهوري با همكاري وزارت خانه هاي نفت، كشور، سازمان ملي استاندارد ايران و تحت نظارت سازمان حفاظت محيط زيست بود، اظهار كرد: طرح پايلوت اجرا شده توسط معاونت علمي و فناوري رياست جمهوري در اين زمينه مي تواند با بسط در برخي ديگر از حوزه ها از جمله پايش و اندازه گيري تمامي آلاينده هاي خروجي از اين منابع تكميل شود.

 

 

 

 

رئيس سازمان حفاظت محيط زيست با اشاره به بحث ها و بررسي هاي صورت گرفته در خصوص مشوق ها و تنبيه هاي پيشنهادي به منظور اجرايي شدن اين طرح از جمله اخذ عوارض و ماليات از موتورخانه هاي غيراستاندارد، گفت: پيشنهاد معاونت علمي و فناوري رياست جمهوري در خصوص راه اندازي بورس صرفه جويي، توسعه و رونق كسب و كار اقتصادي در اين زمينه از جمله ساز و كارهاي خوب ارائه شده در اين زمينه است.

 

 

 

 

وي ضمن يادآوري برنامه مشاركت ملي ايران در زمينه كاهش انتشار گازهاي گلخانه اي، اظهار كرد: يكي از مهمترين راهكارها براي دستيابي به كاهش ۴ درصدي انتشار گازهاي گلخانه اي بدون شرط و كاهش تا ۱۲ درصد با احتساب افزايش ۸ درصدي در صورت رفع كامل تحريم ها، بهينه سازي مصرف انرژي است.

 

 

 

ابتكار تاكيد كرد: دستيابي به اطلاعات و آمار دقيق از ميزان سهم سامانه هاي (سيستم هاي) گرمايش و سرمايشي (خانگي و تجاري) و موتورخانه ها در آلايندگي ها به ويژه با محوريت واحدهاي مسكوني بسيار ضروري است از اين رو انجام مطالعات جامع و كامل الزامي است.

 

 

 

معاون رئيس جمهوري ادامه داد: با توجه به اينكه بخش عمده مشكل آلودگي هوا مربوط به ذرات ريز ۲.۵ ميكرون است، دستيابي به سياهه دقيق از شاخص ها و منابع آلايندگي به منظور برنامه ريزي صحيح و تدوين ساز و كارهاي اجرايي در اين حوزه بسيار حائز اهميت است.

 

 

 

رئيس سازمان حفاظت محيط زيست با تاكيد بر اراده و عزم دولت يازدهم در خصوص مقابله با چالش آلودگي هوا، بهينه سازي مصرف سوخت و كاهش انتشار گازهاي گلخانه اي، تصريح كرد: طبق گزارشي كه اخيرا مطالعه مي كردم با استفاده از توسعه و تشويق كسب و كار دانش بنيان در حوزه انرژي مي توان تا ۴۰۰ هزار شغل جديد در كشور (كلان شهرها) ايجاد كرد.

 

 

 

وي افزود: در بخش ديگري از اين گزارش آمده بود ۴۲ درصد آلودگي هوا در آمريكا ناشي از همين موتورخانه هاي خانگي است اين در حالي است كه ما در ايران هنوز آمار دقيقي در اين خصوص نداريم.

 

 

 

ابتكار با تقدير از اقدامات انجام شده توسط دستگاه هاي اجرايي در خصوص مقابله با آلودگي هوا، گفت: گزارش هاي ارائه شده منجر به اميدواري ما براي گام برداشتن سريع تر و كارآمدتر براي كاهش آلودگي هوا مي شود.

 

 

 

اندازه گيري فلزات سنگين موجود در هوا براي نخستين بار در كشور

 

سعيد متصدي معاون محيط زيست انساني سازمان حفاظت محيط زيست نيز ضمن اشاره به هدف گذاري بسيار مهم هيات دولت و تصويب ارتقاي حدود مجاز خروجي دودكش صنايع پس از ۲۰ سال، گفت: تصويب اين هدف گذاري جديد در هيات دولت باعث مي شود تا از اين پس براي نخستين بار شاهد اندازه گيري فلزات سنگين، اكسيدهاي ازت، فوران، دي اكسين ها، ناكس و به طور كلي منابع جديد آلايندگي همچون آلايندگي ناشي از فعاليت زباله سوزها در هواي كشور و هواي خروجي از دودكش صنايع باشيم.

 

 

 

وي ادامه داد: اگرچه در سال جاري نيز شاهد روزهايي با هواي ناسالم بوديم اما بر خلاف روند غلط در گذشته كه پس از رسيدن شاخص آلودگي هوا به ۲۰۰ جلسه اضطرار تشكيل و تصميماتي اتخاذ مي شد، امسال تشكيل جلسات و اتخاذ تصميمات در زمان قرارگيري در شاخص ۱۷۰ و ۱۱۹ مانع از رسيدن به شاخص آلايندگي هوا به اعداد بسيار بالا شد.

 

 

 

متصدي تاكيد كرد: بحث اجباري شدن استاندارد موتورخانه ها و برچسب گذاري انرژي از جمله مباحث در دست اقدام براي كاهش آلودگي هوا است.

 

 

 

معاون سازمان حفاظت محيط زيست افزود: از ديگر موارد مهم، تعيين نوع و سهم آلاينده هاي ناشي از سامانه هاي (سيستم هاي) گرمايش و سرمايشي (خانگي و تجاري) و هوشمند سازي موتورخانه ها به ويژه آلاينده هاي ناكس و ذرات معلق كنتر از ۲.۵ ميكرون است.

 

 

 

وي ضمن اشاره به لايحه هواي پاك، گفت: موضوع ايجاد و توسعه كسب وكار جديد در حوزه بهينه سازي مصرف انرژي، همچنين وضع ماليات در اين زمينه پس از بررسي هاي كارشناسي در كميته هاي مربوطه و تصويب كارگروه ملي مي تواند در اين لايحه لحاظ شود.

 

 

متصدي در خصوص تعيين نوع خودروها براي تعويض تاكسي هاي فرسوده نيز تاكيد كرد: تعيين و تاييد نوع خودروها از جمله وظايف شوراي عالي ترافيك است و سازمان حفاظت محيط زيست در اين زمينه نقشي ندارد.

 

 

بازرسي ادواري مهمتر از استانداردهاي الزامي است



در ادامه جلسه، نيره پيروزبخت رئيس سازمان ملي استاندارد برحسب دستور جلسه گزارشي از روند اقدامات مرتبط با بند كنترل آلودگي ناشي از سامانه هاي (سيستم هاي) گرمايش و سرمايشي (خانگي و تجاري) و هوشمند سازي موتورخانه ها كه از جمله وظايف معاونت علمي و فناوري رياست جمهوري با همكاري وزارت خانه هاي نفت، كشور، سازمان ملي استاندارد ايران؛ تحت نظارت سازمان حفاظت محيط زيست بود، ارائه داد و گفت: اگرچه سازمان ملي استاندارد ايران در اين بند مسئول اصلي نيست و نقش سازمان همكار را دارد اما اقداماتي در همكاري با سازمان نظام مهندسي و ساير سازمان ها و نهادهاي مرتبط در اين خصوص داشته ايم.

 

 

 

 

پيروزبخت ضمن يادآوري سابقه اقدام سازمان ملي استاندارد در اين خصوص با همكاري سازمان بهينه سازي سوخت در اوايل دهه ۸۰، اظهار كرد: به رغم فعاليت هاي انجام شده توسط دو سازمان، كار در دوره اي متوقف شد و مجددا در سال ۹۱ سازمان ملي استاندارد برحسب وظيفه اي كه احساس مي كرد اقدام به تدوين استانداردهاي مرتبط تحت عنوان ﻣﻮﺗﻮرﺧﺎﻧﻪ ﻫﺎ، ﻣﻌﺎﻳﻨﻪ ﻓﻨﻲ دوره اي ﺑﺎ ﻫﺪف ﺑﻬﻴﻨﻪ ﺳﺎزي ﻣﺼﺮف اﻧﺮژي و ﻛﺎﻫﺶ اﻧﺘﺸﺎر آﻻﻳﻨﺪه ﻫﺎي ﻫﻮا – دﺳﺘﻮراﻟﻌﻤﻞ ﺑﺎزرﺳﻲ و آزﻣﻮن دوره اي كرد.

 

 

 

وي ضمن تاكيد بر اين موضوع كه اجباري كردن استانداردها به تنهايي جوابگو نخواهد بود، تصريح كرد: بايد تمهيدات و ساز و كارهايي خاص براي اجرايي شدن استانداردها وجود داشته باشد به ويژه اينكه اجراي استانداردها در ساختمان هاي مسكوني و خصوصي همواره با موانع و چالش هايي روبه رو است.

 

 

 

پيروزبخت بازرسي ادواري را مهمتر از استانداردهاي الزامي دانست و گفت: معمولا مردم و مالكان خصوصي اجازه بازرسي ادواري و نظارت بر فعاليت موتورخانه ها را نمي دهند.

 

 

 

قيمت ناچيز انرژي در كشور منجر به عدم توجيه سرمايه گذاري در حوزه صرفه جويي انرژي شده است


يدالله سبوحي دبير ستاد بهينه سازي انرژي و محيط زيست معاونت علمي فناوري رياست جمهوري با مرور برخي از مهمترين فعاليت هاي اين دستگاه در حوزه مقابله با آلودگي هوا، گفت: به دليل قيمت ناچيز انرژي در كشور، سرمايه گذاري در اين زمينه به ويژه در حوزه صرفه جويي انرژي، داراي توجيه اقتصادي نيست و يكي از چالش هاي اساسي براي فعاليت در اين حوزه است.

 

 

 

وي عدم اعتماد بخش خصوصي به بخش دولتي براي بازپرداخت سرمايه گذاري صورت گرفته، چالش هاي اجتماعي و حقوقي در اين حوزه، ديوان سالاري پيچيده و دشوار در كشور و عدم استقبال و آگاهي مردم از اين موضوع را از ديگر چالش هاي فعاليت در اين زمينه برشمرد و اظهار كرد: براي ارزيابي دقيق و ميداني چالش هاي موجود، مقرر شد طرحي به صورت پايلوت با همكاري ۱۴۵ واحد مسكوني و ۵۵ واحد تجاري و اداري در اين حوزه اجرايي شود.

 

 

 

سبوحي افزود: پس از تصويب اجراي طرح پايلوت در اسفندماه سال گذشته توسط معاونت علمي و فناوري رياست جمهوري، اقدامات اجرايي آغاز و مركز پايش آنلاين موتورخانه هاي منتخب نيز در دانشگاه شريف به منظور ثبت و بررسي اطلاعات شروع به كار كرد.

 

 

 

دبير ستاد بهينه سازي انرژي و محيط زيست معاونت علمي فناوري رئيس جمهوري عدم آگاهي و ضعف اطلاع رساني در خصوص برنامه كنترل آلودگي ناشي از سامانه هاي (سيستم هاي) گرمايش و سرمايشي (خانگي و تجاري) و هوشمند سازي موتورخانه ها، پتانسيل كاهش ۲۰ تا ۴۰ درصدي مصرف انرژي در موتورخانه ها، پتانسيل كاهش ۸۵ درصدي توليد co، پتانسيل كاهش ۷۵ درصدي ناكس با استفاده از فناوري هاي نوين را از جمله نتايج به دست آمده از اجراي طرح پايلوت اعلام كرد.

 

 

 

وي تاكيد كرد: براي رونق اين حوزه، نيازمند ايجاد و توسعه كسب و كار جديد و اقتصادي در آن هستيم و بر همين اساس پيشنهاداتي را با همكاري وزارت نفت و سازمان بهينه سازي مصرف سوخت و انرژي در دست بررسي داريم تا مردم و سرمايه گذاران را براي ورود به اين عرصه تشويق كنيم.

 

 

 

سبوحي خاطرنشان كرد: استانداردهاي ملي ايران در خصوص آلودگي هاي مختلف بايد مورد بازنگري و اصلاح قرار گيرد.

 

 

 

نماينده وزارت كشور نيز از ابلاغ اين وزارتخانه براي اجرايي شدن درجه دماي ۱۸ درجه در زمستان و ۲۴ درجه در تابستان به زيرمجموعه هاي اين وزارتخانه خبر داد و گفت: همچنين اقداماتي در راستاي اجرايي شدن وظايف محوله به وزارت كشور در مصوبه ۱۰ ارديبهشت ماه ۱۳۹۳ دولت با همكاري استانداري ها و شهرداري ها صورت گرفته است.

 

 

 

وحيد حسيني مديركل شركت كنترل كيفيت هواي شهرداري تهران ضمن ارائه پيشنهاداتي براي سنجش سهم موتورخانه ها در گرمايش و آلايندگي تهران، پيشنهاد داد: به منظور رفع چالش اجرايي شدن استاندارد سامانه هاي (سيستم هاي) گرمايش و سرمايشي (خانگي و تجاري) و هوشمند سازي موتورخانه ها، از مزيت فيش گاز صادره توسط اداره گاز بهره گرفته شود.

 

 

 

وي همچنين پيشنهاد داد: اقدامات لازم در اين زمينه از ساختمان هاي شهرداري ها و ادارات دولتي و امكان عمومي آغاز شود تا اجراي آن در اماكن خصوصي و مسكوني از سوي مردم مورد حمايت و پذيرش قرار گيرد.

 

 

 

علي اصغر رجبي مديركل مركز هوا و تغيير اقليم سازمان حفاظت محيط زيست نيز برخي از پيشنهادات ارائه شده از سوي سمن هاي تخصصي در خصوص كمپين چالش ۱۸ درجه را ارائه داد.

 

 

 

ايجاد سامانه پايش و سنجش ميزان مصرف انرژي ساختمان هاي دولتي و عمومي به منظور هدف گذاري و تعيين شاخص هاي مصرف انرژي و انتشار كربن ساختمان ها، اجباري كردن استاندارد ملي و برچسب گذاري انرژي ساختمان براي ساختمان هاي غيرمسكوني و ارائه فرصت زماني دو ساله براي دستيابي به رده انرژي D يا E در ساختمان هاي دولتي و عمومي، الزام به استمرار سيستم مديريت ايزو ۵۰۰۱ در ساختمان هاي دولتي و عمومي به منظور توسعه فرهنگ صرفه جويي و مديريت انرژي در تمام بخش هاي ساختمان ، پيگيري و هماهنگي با شهرداري شهرهاي بزرگ و وزارت راه به منظور جلوگيري از ساخت ساختمان هاي داراي نقص در بخش هاي مختلف معماري و تاسيسات مكانيكي و الكترونيك، وضع ماليات زيست محيطي براي ساختمان هاي جديد در شهرها و در نظر گرفتن سيستم تشويق و تنبيه از طريق نصب برچسب انرژي در ساختمان ها از جمله پيشنهادات مطرح شده از سوي سمن ها توسط رجبي بود.

 

 

 

نماينده سازمان تاكسيراني نيز در اين جلسه ضمن مرور اقدامات صورت گرفته براي نوسازي ناوگان فرسوده تاكسيراني، گفت: در حال حاضر ۱۰۸ هزار تاكسي فرسوده در كل كشور وجود دارد كه از اين تعداد حدود ۳۰ هزار تاكسي فرسوده در تهران تردد مي كنند.

 

 

 

وي با اشاره به همكاري هاي صورت گرفته از سوي سازمان مديريت برنامه ريزي براي نوسازي و بهسازي اين ناوگان از جمله تخصيص تسهيلات بانكي در اين زمينه، اظهار كرد: ارائه خدمات متنوع از جمله راهكارهاي پيشنهادي به منظور ايجاد انگيزه براي ورود سرمايه گذاران به اين بخش است.

 

 

 

نماينده سازمان تاكسيراني ادامه داد: تعويض كاتالسيت ۱۰ هزار دستگاه تاكسي از ديگر اقدامات اين بخش در زمينه كاهش آلودگي هوا است.

 

 

بنابراين گزارش، مقرر شد در جلسه آينده در خصوص اجباري شدن استاندارد سامانه هاي (سيستم هاي) گرمايش و سرمايشي (خانگي و تجاري) و هوشمند سازي موتورخانه ها، همچنين راهكارها و تشويق و ها و تنبيه ها در اين حوزه تصميم نهايي اتخاذ شود.

منبع: ایرنا – سازمان محیط زیست

 

 

 

 

 

انتهای خبر

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;